SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do psychologii II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do psychologii II
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-WdP2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dagmara Gawron
  • prof. zw. dr hab. Wiesław Łukaszewski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Przedmiot ma zapewnić studentowi (a) orientację w stanie współczesnej wiedzy psychologii ogólnej; (b) znajomość najważniejszych elementów dorobku psychologii ogólnej; (c) zrozumienie głównych trendów rozwoju współczesnej psychologii i jej subdyscyplin; (d) znajomość przedmiotów, celów, zadań, metod i miejsca psychologii w systemie innych nauk.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

1. Strukturalizacja doświadczenia

·    różne poziomy organizacji doświadczenia

·    pojęcia jako sposób strukturalizacji doświadczenia (naturalne i naukowe)

·    schematy, skrypty

·    hierarchizacja struktur doświadczenia, układy funkcjonalne

·    cechy formalne doświadczenia, koncepcje umysłu

 

2. Procesy adaptacyjne i samoregulacja

·    standardy stanu normalnego (ukształtowane genetycznie, uczenie się standardów)

·    standardy punktowe i standardy przedziałowe

·    standardy stanów idealnych

·    mechanizmy samoregulacji

 

3 i 4. Emocje

·    kontrowersje na temat związku między poznaniem i afektem

·    teorie powstawania emocji (James-Lange, Cannon, Schachter, i inni)

·    prawa emocji (Frijda)

·    ekspresja emocjonalna

·    regulacyjne funkcje emocji (samokontrola emocjonalna, aktywizacja, modyfikacja przebiegu procesów etc.)

·    kontrola nad własnymi emocjami

·    złożone struktury emocjonalne

 

5. Obciążenie i przeciążenie systemu regulacji

·    człowiek w sytuacji, sytuacje trudnej

·    stres: koncepcja Selyego i koncepcja Lazarusa

·    dynamika reakcji na stres

·    wyczerpanie zasobów i wyuczona bezradność

·    problem tzw. wypalenia

 

6 i 7. Motywacja

·    aktywność jako stan naturalny

·    aktywizacja zmiany zachowania

·    podtrzymanie aktywności vs zaniechanie aktywności; problem wytrwałości

·    zakończenie zachowania

·    rola zadań odległych, celów i planów

·    wartości, ideologie,  przekonania i obsesje

 

8. Różnice indywidualne - temperament

·    klasyczne ujęcie temperamentu

·    typy układu nerwowego (Pawłow i uczniowie)

·    konstytucjonizm 

·    koncepcje regulacyjne i transakcyjne

·    problem poszukiwania/unikania stymulacji

 

9. Różnice indywidualne - inteligencja i zdolności

·    ujęcia klasyczne i współczesne

·    teorie inteligencji z naciskiem na teorie hierarchiczne

·    nowe podejścia 

·    problem tzw. inteligencji praktycznej

·    dynamika zmian w poziomie inteligencji

 

10. Osobowość

·    kontrowersje wokół teoretycznego statusu osobowości

·    teoria uczenia się + teoria społecznego uczenia się 

·    podejście poznawcze i regulacyjne teorie osobowości 

·    potencjał regulacyjny osobowości

 

11. Struktura Ja

·      Ja jako podmiot i Ja jako przedmiot

·      Rozbieżności w Ja i ukierunkowania Ja

·      Ja w regulacji zachowania

·      Autoweryfikacja i autowaloryzacja

 

12. Racjonalność ludzkich działań

  • Różne miary racjonalności (zgodność ze zdrowym rozsądkiem, zgodność z logiką, zgodność z interesami)
  • Afektywne wyznaczniki nieracjonalności
  • Poznawcze wyznaczniki nieracjonalności
  • Racjonalność a skuteczność

 

13. Kulturowy i społeczny kontekst procesów psychologicznych

  • Przesunięcie ku negatywności w polskim życiu społecznym
  • Obiektywne i subiektywne oceny dobrostanu

 

14. Etyczne problemy psychologii

·    orientacje etyczne psychologów

·    psycholog jako  zawód zaufania społecznego

·    Podstawowe zasady etyczne w postepowaniu psychologicznym

·    Problemy etyczne podczas stusiów psychologicznych

Metody kształcenia

Egzamin - test wiedzy na koniec semestru

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Test egzaminacyjny z wielokrotnym wyborem składający się z 40 pytań (przy każdym są 4 odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna)

Maksymalna liczba punktów 40, minimalna liczba punktów 21.

Literatura podstawowa

Łukaszewski, W. (2015). Wielkie (i nieco mniejsze) pytania psychologii. Sopot: Smak Słowa

Rathus, S.A. (2004), Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP.

lub:

Kosslyn, S. M. & Rosenberg, R.S. (2006). Psychologia. Mózg – człowiek – świat. Kraków: Znak.

Literatura uzupełniająca

Strelau J. (red.) Psychologia: Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP, tom 1 (rozdział 1 i 2) i tom 2 (najlepiej całość) lub nowe wydanie z roku 2008

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Dagmara Gawron (ostatnia modyfikacja: 17-04-2019 13:58)