SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia procesów poznawczych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia procesów poznawczych
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPPoz
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Bożena Janda-Dębek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie wiedzy o przedmiocie, warsztacie, podstawowych pojęciach w dziedzinie psychologii procesów poznawczych, oraz wiedzy dotyczącej charakterystyk, opisu i funkcji procesów poznawczych.  Kształtowanie umiejętności  krytycznego  odnoszenia się do różnych koncepcji teoretycznych oraz stosowania  wiedzy  o procesach poznawczych w analizie zachowania człowieka. Modelowanie kompetencji związanych z przedstawianiem swojego stanowiska dotyczącego funkcjonowania poznawczego człowieka.

 

Wymagania wstępne

Wiedza z kursu Wprowadzenie do psychologii i Psychologii ogólnej

Zakres tematyczny

  1. Narodziny i tożsamość psychologii poznawczej: historia, przedmiot, warsztat badawczy. Dominujące paradygmaty i modele umysłu. Podstawowe problemy psychologii poznawczej, charakterystyka. Szerokie i wąskie rozumienie procesów poznawczych. Świadomość w poznaniu, poziomy świadomości. Procesy poznawcze w poznaniu społecznym.
  2. Możliwości poznania: poznanie bezpośrednie i reprezentacjonizm.

    Reprezentacje poznawcze: wyobrażenia,  koncepcja podwójnego kodowania A. Paivio), pojęcia, skrypty, modele umysłowe (klasyczna koncepcja pojęć, pojęcia sztuczne, pojęcia naturalne: ujęcie prototypowe i egzemplarzowe, teorie wyjaśniające). Istota pojęcia, procedura identyfikacyjna, strategie odkrywania pojęć. Funkcje pojęć.

  3. Ewolucyjne, kulturowe, sytuacyjne i podmiotowe uwarunkowania procesów percepcji.Proces percepcji jako aktywny i twórczy  sposób odzwierciedlenia rzeczywistości. Propozycja systemów wielorakich, cyklu percepcyjnego. Fazy procesu. Spostrzeganie jako proces wyodrębniania cech  (bottom-up)  i uwarunkowany schematami poznawczymi (top-down). Spór o struktruralizowanie spostrzeżeń – asocjacjonizm, strukturalizm. Wnioskowanie percepcyjne, przebieg procesu kategoryzacji, tworzenie struktur poznawczych. Charakterystyka rzeczywistości rozumianej jako źródło bodźców (pojęcie bodźca, charakterystyka analizatorów, receptory, ich lokalizacja, podział oraz progi wrażliwości).
  4. Uwaga – charakterystyka procesu, jego funkcje. Neurologiczne korelaty procesów uwagi. Optymalny poziom aktywacji, stany czuwania, czujności i pobudzenia. Teorie uwagi: selekcji źródła informacji, przeszukiwania pola percepcyjnego, przedłużonej koncentracji, podzielności, przerzutności. Teorie filtra uwagowego Donalda Broadbenta, wielu filtrów uwagowych Ann Treisman. Modele zasobów uwagi Kahnemana. Rodzaje  dystraktorów i  ich skutki.
  5. Charakterystyka procesów pamięci. Pamięć jako zdolność i pamięć jako proces. Poziomy pamięci.  Modele pamięci wg Atkinsona i Schiffrina. Model pamięci operacyjnej Baddleya. Neurologiczne korelaty pamięci. Podział pamięci ze względu na zapamiętane treści. Pamięć deklaratywna (semantyczna i epizodyczna) i proceduralna. Charakterystyka pamięci autobiograficznej. Pamięć prospektywna. Procesy interferencyjne zakłócające zapamiętywanie. Szczególne przypadki zapamiętywania – zjawisko flashbulb. Zaburzenia pamięci spowodowane czynnikami organicznymi, oraz związane z aktualnym stanem podmiotu. Zaburzenia pamięci i odtwarzania związane z nietrwałością, procesami uwagi,  błędną atrybucją, tendencyjnością i podatnością na  sugestię.
  6. Klasyczne teorie uczenia się (warunkowanie klasyczne i instrumentalne).  Rola czynników kontekstowych w procesie uczenia się. Podstawowe pojęcia: generalizacja, różnicowanie, hamowanie. Wzmocnienia i zasady ich stosowania. Uczenie utajone, przez próby i błędy, uczenie społeczne. Znaczenie transferu w procesie uczenia się. Rodzaje transferu. Krzywe uczenia się. Czynniki optymalizujące proces uczenia się: rodzaj i organizacja materiału, zainteresowania, nastawienie, poziom motywacji.
  7. Złożone procesy poznawcze: myślenie i rozwiązywanie problemów; myślenie twórcze i odtwórcze– charakterystyka procesów, uwarunkowania. Algorytmy i heurystyki. Procesy inkubacji, intuicji, wglądu. Podejmowanie decyzji – charakterystyka procesu; uwarunkowania; rodzaje decyzji, zjawisko „zmęczenia decyzyjnego” i jego skutki.
  8. Procesy poznawcze a procesy emocjonalno-motywacyjne. Odmienność i współzależność procesów. Stres i jego wpływ na procesy poznawcze – zmiany w OUN pod wpływem stresu (struktura hipokampa). „Nieusuwalność” doświadczeń emocjonalnych, relacje pomiędzy jądrem migdałowatym a korą.

 

 

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny,  ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie ćwiczeń na ocenę: wyniki uzyskane z kolokwium (60%), ocena z prezentacji (20%), oraz ocena aktywności na zajęciach (20%).  Zaliczenie wykładu: egzamin testowy - pytania otwarte (50%), pytania zamknięte (50%). dla uzyskania oceny pozytywnej -  minimum 60% poprawnych odpowiedzi.

Literatura podstawowa

Doliński D., Strelau J. (2008) Psychologia. t.1. GWP, Gdańsk

Kahneman D. (2011) Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Media Rodzina, Poznań

Maruszewski T.  (2011) Psychologia poznania. Umysł i świat. GWP, Gdańsk,

Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., (2006) Psychologia poznawcza. Wydawnictwo PWN, Warszawa. 

 

Literatura uzupełniająca

Kosslyn M., Rosenberg S., (2006) Psychologia. Kraków

Nisbett R.E. (2009)  Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej. Smak Słowa, Sopot

Schacter D. (2003) Siedem grzechów pamięci. PIW, Warszawa

Schwartz  B., (2015) Paradoks wyboru, PWN, Warszawa

 

 

Uwagi

Literatura dla przyjemności:

LeDoux J. (2000) – Mózg emocjonalny. Media Rodzina, Poznań

Damasio A. (2000) – Tajemnica świadomości. Pruszyński i S-ka, Warszawa

Ingram J. (1994) - Płonący  dom. Pruszyński i  S-ka, Warszawa

Sacks O. (1996) – Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. ZYSK i S-ka, Poznań


Zmodyfikowane przez dr hab. Bożena Janda-Dębek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-04-2019 14:41)