SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodologia badań psychologicznych ze statystyką I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodologia badań psychologicznych ze statystyką I
Kod przedmiotu 14.0-WP-PSChM-MBPzS1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Oleg Gorbaniuk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Uzyskanie przez studenta biernej [czytanie ze zrozumieniem tekstów naukowych, krytyczna ocena prac naukowych, rozpoznanie sytuacji wymagającej konsultacji metodologicznej (metodolog, psychometra, statystyk)] i czynnej [samodzielne przeprowadzenie badań psychologicznych, replikacja badań innych badaczy, przestrzeganie zasad etycznych] znajomości metodologii badań psychologicznych. W szczególności przygotowanie studentów do samodzielnego zaplanowania badań psychologicznych z uwzględnieniem możliwości zastosowania różnych statystyk w fazie analizy danych, w tym formułowanie problemów/hipotez badawczych, wybór modelu badań, operacjonalizacja zmiennych, dobór próby z populacji, opracowanie procedury badań, dobór narzędzi statystycznych, samodzielne wykonanie analizy uzyskanych danych przy użyciu dostępnych pakietów statystycznych oraz interpretacja i wyciągnięcie wniosków z przeprowadzonych analiz.

Wymagania wstępne

Zakłada się, że student ma ogólną wiedzę psychologiczną.

Zakres tematyczny

Status metodologiczny psychologii jako nauki. Modele poznania naukowego: indukcyjny i dedukcyjny. Specyfika podejścia ilościowego i jakościowego w badaniach społecznych: różnice i wynikające stąd konsekwencje odnośnie wyboru metod badania i sposobu opracowania zgromadzonych danych. Formułowanie problemu badawczego w oparciu o znajomość aktualnego stanu wiedzy w danej dziedzinie. Rodzaje problemów/hipotez badawczych i ich testowanie. Procedura badawcza eksperymentalna i korelacyjna – związane z nimi możliwości interpretacyjne. Rodzaje zmiennych i ich operacjonalizacja. Dobór próby z populacji. Dobór adekwatnych metod gromadzenia danych ze źródeł pierwotnych. Statystyki opisowe. Standaryzacja zmiennych i skale normalizacyjne. Współczynniki korelacji parametryczne i nieparametryczne. Regresja liniowa. Wnioskowanie przyczynowo-skutkowe. Współczynniki zgodności opinii sędziów. Statystyka indukcyjna. Estymacja parametrów w populacji. Prawo wielkich liczb i centralne twierdzenie graniczne. Błąd I i II rodzaju w procesie wnioskowania statystycznego. Moc testu. Ustalanie wymaganej liczebności próby w przypadku estymacji średniej, proporcji/procentu i współczynnika korelacji w populacji.

Metody kształcenia

Wykład prowadzony w formie interakcyjnej (zadawanie pytań w trakcie wykładu) wspomagany prezentacją multimedialną i egzemplifikacją za pomocą programów statystycznych SPSS, STATISTICA, Mplus, R.

Laboratorium jest realizowane na bazie pakietu statystycznego SPSS (IBM Statistics) w sali komputerowej. Studenci mają możliwość zainstalowania pakietu statystycznego SPSS na swoim komputerze.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Test egzaminacyjny z progami punktowymi:

0-59% - niedostateczny
60-68% - dostateczny

69-76% - dostateczny plus,
77-84% - dobry,
85-92% - dobry plus,
93-100% - bardzo dobry.

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z wykładu i laboratorium, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku procesu egzaminowania/zaliczania zajęć wchodzących w skład przedmiotu.

Literatura podstawowa

1. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Przewodnik po metodologii i statystyce. Lublin: Wydawnictwo KUL. 
2. Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. 
3. Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2007 i nowsze wydania). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Academica SWPS. 
4. G.Wieczorkowska, P.Kochański, M.Eljaszuk (2003). STATYSTYKA: Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

5. Ferguson, G.A., Takane Y. (1999). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN. 

6. Z.Sawiński, P.Sztabiński, F.Sztabiński (2000 i nowsze). Podręcznik ankietera. Warszawa: IFIS PAN.

7. G.A. Churchill (2002 lub późniejsze). Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne. PWN.

Literatura uzupełniająca

1. Brzeziński J. (2004). Metodologia badań psychologicznych wybór tekstów. Warszawa: PWN 
2. Górniak J., Wachnicki J. (2000). SPSS for Windows. Pierwsze kroki w analizie danych. Kraków: SPSS Polska. 
3. Pavkov, T.W., Pierce, K. A. (2005). Do biegu, gotowi - start! Wprowadzenie do SPSS dla Windows. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 
4. Mynarski, S. (2000). Praktyczne metody analizy danych rynkowych i marketingowych. Kraków: Zakamycze. 
5. Stanisz, A. (2007). Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. Tom 1-3. Wydawca: StatSoft Polska, Kraków

6. Kaczmarczyk, S. (1999 i nowsze). Badania marketingowe: metody i techniki. Warszawa: PWE.

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Oleg Gorbaniuk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-11-2019 11:11)