SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia badań psychologicznych ze statystyką I |
Kod przedmiotu | 14.0-WP-PSChM-MBPzS1 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Uzyskanie przez studenta biernej [czytanie ze zrozumieniem tekstów naukowych, krytyczna ocena prac naukowych, rozpoznanie sytuacji wymagającej konsultacji metodologicznej (metodolog, psychometra, statystyk)] i czynnej [samodzielne przeprowadzenie badań psychologicznych, replikacja badań innych badaczy, przestrzeganie zasad etycznych] znajomości metodologii badań psychologicznych. W szczególności przygotowanie studentów do samodzielnego zaplanowania badań psychologicznych z uwzględnieniem możliwości zastosowania różnych statystyk w fazie analizy danych, w tym formułowanie problemów/hipotez badawczych, wybór modelu badań, operacjonalizacja zmiennych, dobór próby z populacji, opracowanie procedury badań, dobór narzędzi statystycznych, samodzielne wykonanie analizy uzyskanych danych przy użyciu dostępnych pakietów statystycznych oraz interpretacja i wyciągnięcie wniosków z przeprowadzonych analiz.
Zakłada się, że student ma ogólną wiedzę psychologiczną.
Status metodologiczny psychologii jako nauki. Modele poznania naukowego: indukcyjny i dedukcyjny. Specyfika podejścia ilościowego i jakościowego w badaniach społecznych: różnice i wynikające stąd konsekwencje odnośnie wyboru metod badania i sposobu opracowania zgromadzonych danych. Formułowanie problemu badawczego w oparciu o znajomość aktualnego stanu wiedzy w danej dziedzinie. Rodzaje problemów/hipotez badawczych i ich testowanie. Procedura badawcza eksperymentalna i korelacyjna – związane z nimi możliwości interpretacyjne. Rodzaje zmiennych i ich operacjonalizacja. Dobór próby z populacji. Dobór adekwatnych metod gromadzenia danych ze źródeł pierwotnych. Statystyki opisowe. Standaryzacja zmiennych i skale normalizacyjne. Współczynniki korelacji parametryczne i nieparametryczne. Regresja liniowa. Wnioskowanie przyczynowo-skutkowe. Współczynniki zgodności opinii sędziów. Statystyka indukcyjna. Estymacja parametrów w populacji. Prawo wielkich liczb i centralne twierdzenie graniczne. Błąd I i II rodzaju w procesie wnioskowania statystycznego. Moc testu. Ustalanie wymaganej liczebności próby w przypadku estymacji średniej, proporcji/procentu i współczynnika korelacji w populacji.
Wykład prowadzony w formie interakcyjnej (zadawanie pytań w trakcie wykładu) wspomagany prezentacją multimedialną i egzemplifikacją za pomocą programów statystycznych SPSS, STATISTICA, Mplus, R.
Laboratorium jest realizowane na bazie pakietu statystycznego SPSS (IBM Statistics) w sali komputerowej. Studenci mają możliwość zainstalowania pakietu statystycznego SPSS na swoim komputerze.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Test egzaminacyjny z progami punktowymi:
0-59% - niedostateczny
60-68% - dostateczny
69-76% - dostateczny plus,
77-84% - dobry,
85-92% - dobry plus,
93-100% - bardzo dobry.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z wykładu i laboratorium, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku procesu egzaminowania/zaliczania zajęć wchodzących w skład przedmiotu.
|
|
Zmodyfikowane przez dr hab. Oleg Gorbaniuk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-11-2019 11:11)