SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia społeczna |
Kod przedmiotu | 14.4-WP- PSChM-PSp |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Student ma wiedzę o przedmiocie i zakresie psychologii społecznej; zna specyfikę i kierunki jej rozwoju oraz wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych, analizowania zjawisk społecznych oraz rządzących nimi prawidłowości; ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako jednostce działającej w strukturach społecznych i organizacyjnych. Zna ogólne i szczegółowe mechanizmy wywierające wpływ na zachowania społeczne.
Student posługując się specjalistyczną terminologią psychologiczną potrafi obserwować, interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne; posiada umiejętność samodzielnego rozpoznawania i interpretacji zachowań człowieka, formułowania własnych opinii na ten temat, stawiania hipotez badawczych i ich weryfikowania.
Wiedza z zakresu wprowadzenia do psychologii
Przedmiot psychologii społecznej. Historia psychologii społecznej. Związki psychologii społecznej z innymi dyscyplinami nauki i subdyscyplinami psychologii. Sytuacja społeczna. Teoretyczne podstawy interpretacji zjawisk społecznych. Psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach społecznych. Metody badań psychologii społecznej. Aspekty etyczne badań psychologii społecznej. Koncepcje dotyczące natury ludzkiej. Wiodące teorie psychologii społecznej (teoria atrybucji, dysonansu poznawczego, społecznego uczenia się i modelowania). Interakcja i wywieranie wpływu. Komunikacja społeczna. Agresja jako zjawisko i problem społeczny. Grupa społeczna. Atrakcyjność interpersonalna. Zachowania prospołeczne. Konformizm i nonkonformizm. Stereotypy, uprzedzenia, stygmatyzacja. Teorie socjalizacji. Możliwości wykorzystania dorobku psychologii społecznej w praktyce.
Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, eksperyment, krytyczna ocena i analiza
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z egzaminu (50% wartości oceny) oraz ocena uzyskana po zakończeniu ćwiczeń z przedmiotu (50% wartości oceny), w której skład wchodzą: oceny cząstkowe uzyskane w wyniku indywidualnej aktywności studenta, aktywne uczestnictwo studenta w pracy zespołowej oraz sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (test odpowiedzi jednokrotnego wyboru).
Aronson E., Wilson T., Akert R. (2006). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań.
Cialdini R. (1994). Wywieranie wpływu społecznego. Gdańsk.
Wojciszke B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa.
Cialdini R. (1989). Wywieranie wpływy na ludzi. Gdańsk.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 07-05-2019 18:17)