SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia społeczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia społeczna
Kod przedmiotu 14.4-WP- PSChM-PSp
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Niewiedział
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student ma wiedzę o przedmiocie i zakresie psychologii społecznej; zna specyfikę i kierunki jej rozwoju oraz wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych, analizowania zjawisk społecznych oraz rządzących nimi prawidłowości; ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako jednostce działającej w strukturach społecznych i organizacyjnych. Zna ogólne i szczegółowe mechanizmy wywierające wpływ na zachowania społeczne.

Student posługując się specjalistyczną terminologią psychologiczną potrafi obserwować, interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne; posiada umiejętność samodzielnego rozpoznawania i interpretacji zachowań człowieka, formułowania własnych opinii na ten temat, stawiania hipotez badawczych i ich weryfikowania.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu wprowadzenia do psychologii

Zakres tematyczny

Przedmiot psychologii społecznej. Historia psychologii społecznej. Związki psychologii społecznej z innymi dyscyplinami nauki i subdyscyplinami psychologii. Sytuacja społeczna. Teoretyczne podstawy interpretacji zjawisk społecznych. Psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach społecznych. Metody badań psychologii społecznej. Aspekty etyczne badań psychologii społecznej. Koncepcje dotyczące natury ludzkiej. Wiodące teorie psychologii społecznej (teoria atrybucji, dysonansu poznawczego, społecznego uczenia się i modelowania). Interakcja i wywieranie wpływu. Komunikacja społeczna. Agresja jako zjawisko i problem społeczny. Grupa społeczna. Atrakcyjność interpersonalna. Zachowania prospołeczne. Konformizm i nonkonformizm. Stereotypy, uprzedzenia, stygmatyzacja. Teorie socjalizacji. Możliwości wykorzystania dorobku psychologii społecznej w praktyce.

Metody kształcenia

Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, eksperyment, krytyczna ocena i analiza

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z egzaminu (50% wartości oceny) oraz ocena uzyskana po zakończeniu ćwiczeń z przedmiotu (50% wartości oceny), w której skład wchodzą: oceny cząstkowe uzyskane w wyniku indywidualnej aktywności studenta, aktywne uczestnictwo studenta w pracy zespołowej oraz sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (test odpowiedzi jednokrotnego wyboru).

Literatura podstawowa

  • Aronson E., Wilson T., Akert R. (2006). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań.

  • Cialdini R. (1994). Wywieranie wpływu społecznego. Gdańsk.

  • Wojciszke B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa.

Literatura uzupełniająca

Cialdini R. (1989). Wywieranie wpływy na ludzi. Gdańsk.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 07-05-2019 18:17)