SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia emocji i motywacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia emocji i motywacji
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PEiM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jerzy Herberger
  • dr Marcin Florkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zrozumienie różnych mechanizmów indukowania procesów emocjonalnych, odróżnianie emocji podstawowych, pierwotnych, wtórnych, złożonych, rozróżnienie pomiędzy emocjami, uczuciami a afektami. Student poznaje różnice indywidualne w zakresie wzbudzania i doświadczania emocji oraz związku procesów emocjonalnych z zachowaniem a także przyczyny powstawania różnic indywidualnych w tym zakresie. Przedstawione zostają związki pomiędzy emocjami, procesami poznawczymi, procesami neurologicznymi, temperamentem, motywacją a zachowaniami. Omówione zostają podstawowe zagadnienia związane z zaburzeniami emocjonalnymi.

Student zdobywa wiedzę dotyczącą mechanizmów powstawania procesów motywacyjnych. Rozróżnianie motywów biologicznych i motywów społecznych oraz ich wpływu na funkcjonowanie człowieka.

Wymagania wstępne

Wymogiem przystąpienia do kursu jest opanowanie wiedzy z zakresu procesów poznawczych, współczesnej myśli psychologicznej oraz biologicznych mechanizmów zachowania.

Zakres tematyczny

Mechanizmy wzbudzania emocji - aspekt psychologiczny i biologiczny. Integracja obu podejść - systemy: neuronalny, sensomotoryczny, motywacyjny i poznawczy. Emocje wzbudzane w sposób uświadamiany i nieuświadamiany przez podmiot.

Emocje podstawowe i pochodne. Problem powstawania emocji pochodnych. Różnice między poszczególnymi stanami afektywnymi: nastrój, emocje, afekt, uczucie. Rozwój emocjonalny.

Ekspresja emocji. Twarz i ciało w ekspresji emocji. Kulturowe aspekty ekspresji emocji. Wzajemne relacje emocji i zachowania.

Zagadnienie pierwotności emocji i poznania. Współzależność emocji i poznania. Automatyczna i podmiotowa regulacja emocji i nastroju.

Teorie emocji: wisceralna teoria emocji, teoria talamiczna, teorie aktywacyjne i teorie poznawcze.

Podstawowe podejścia do motywacji (etologiczne, psychodynamiczne, behawiorystyczne, poznawcze, humanistyczne, topologiczne).

Mechanizmy leżące u podstaw motywacji. Procesy afektywne, jako mechanizm motywacyjny.

Procesy poznawcze a mechanizmy motywacyjne.

Motywacja w przebiegu zachowania: uruchomienie zachowania, podtrzymanie aktywności, zaniechanie i zakończenie działania.

Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna; motywacja biologiczna i motywy społeczne.

Perspektywa czasowa w procesach motywacyjnych. Motywacje symultaniczne i hierarchiczne.

Konflikty motywacyjne. Inni ludzie w procesach motywacyjnych

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny obejmuje 30 godzin lekcyjnych w trakcie jednego semestru. Wiedza z zakresu psychologii emocji i motywacji prezentowana jest w formie wykładu z wykorzystaniem technik multimedialnych (prezentacje multimedialne obejmujące wszystkie prezentowane zagadnienia). Ćwiczenia opierają się na pogadankach, symulacjach, studium przypadków, metodach ekspresyjnych, inscenizacjach i pracy w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Do zaliczenia wykładu wymagana jest zdanie egzaminu końcowego z progiem procentowym. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń opierać się będzie na ocenie aktywności na zajęciach i ocenach z cząstkowych kolokwiów przeprowadzanych w trakcie semestru. Na ocenę końcową składa się średnia z oceny z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

  • Łosiak W. Psychologia emocji. Warszawa 2007.

  • Oatley K., Jenkins J. M. . Zrozumieć emocje. Warszawa 2003.

  • Parkinson, B. i Colman, A. M. Emocje i motywacja. Poznań 1999.

  • Franken R.E. Psychologia motywacji. Gdańsk 2005.

  • Ekman P., Davidson R.J. Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk 1999.

  • Lewis M., Haviland-Jones J.M. Psychologia emocji. Gdańsk 2005.

  • Strelau J. Psychologia. Gdańsk 2000.

Literatura uzupełniająca

  • DeCatanzaro D.A. Motywacje i emocje. Poznań 1999.

  • Gasiul H. Teorie emocji i motywacji. Warszawa 2007.

  • Ekman P. Emocje ujawnione. Gliwice, 2012. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jerzy Herberger (ostatnia modyfikacja: 05-04-2019 22:55)