SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia osobowości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia osobowości
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-POs
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dagmara Gawron
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zajęcia będą poruszać tematykę głównych orientacji teoretycznych w psychologii osobowości oraz doniesienia z badań. Wzbogacenie wiedzy w zakresie psychologii osobowości pozwoli na umiejętne, a zarazem krytyczne analizowanie zachowania człowieka w życiu codziennym.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

WPROWADZENIE DO PSYCHOLOGII OSOBOWOŚCI – specyfika nauki o osobowości

v  Pojęcie osobowości

v  Problematyka, przedmiot i cele psychologii osobowości

v  Wielość teorii osobowości: teorie jako zestaw narzędzi

 

TEORIA PSYCHODYNAMICZNA: PSYCHOANALITYCZNA TEORIA OSOBOWOŚCI FREUDA

v  Dynamika funkcjonowania – instynkty życia i śmierci

v  Koncepcja nieświadomości – model topograficzny

v  Id, ego, superego – model strukturalny

v  Mechanizmy obronne

v  Typologia osobowości a psychopatologia

 

POKREWNE STANOWISKA I WSPÓŁCZESNE ROZWINIĘCIA TEORII PSYCHOANALITYCZNEJ

v  Wczesna opozycja wobec Freuda: Alfred Adler i Carl Gustav Jung

v  Erich Fromm – neopsychoanaliza 

v  Harry Sullivan – interpersonalna teoria psychiatrii

 

TEORIA PSYCHOSPOŁECZNA: KAREN HORNEY

v  Rola czynników kulturowych w kształtowaniu osobowości

v  Pojęcia neurotyzmu, nerwicy i lęku

v  Koncepcja lęku podstawowego

v  Rozwój osobowości neurotycznej

 

HUMANISTYCZNE I POZNAWCZE UJĘCIE OSOBOWOŚCI

v Humanistyczne ujęcie osoby

v Teoria samoaktualizacji Abrahama Maslowa

v Teoria fenomenologiczna Carla Rogersa

v Metafora naukowca Georga Kelly’ego

v System osobistych konstruktów poznawczych

 

BEHAWIORYZM I UCZENIOWE UJĘCIE OSOBOWOŚCI

v  Behawiorystyczne ujęcie nauki o osobowości

v  Warunkowanie sprawcze Skinnera

v  Teoria konfliktu Neala Millera i Johna Dollarda

v  Teoria oczekiwania i wartości Juliana Rottera

 

TEORIE UCZENIA SIĘ SPOŁECZNEGO

v  Ujęcie osoby w teorii społeczno-poznawczej

v  Teoria społeczno-poznawcza Bandury

v  Teoria poznawczo-afektywnego systemu osobowości Mischela

v  Samoregulacja i samokontrola

 

WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE JA  

v Ja podmiotowe i przedmiotowe

v Schematy Ja i koncepcja Ja możliwych Hazel Markus

v Teoria rozbieżności w systemie Ja Tory Higginsa

v Samoocena i samowiedza

v Motywy autoregulacyjne

 

CECHOWE UJĘCIE OSOBOWOŚCI

v  Trójczynnikowa teoria Hansa Eysencka (PEN)

v  Pięcioczynnikowy model osobowości (PMO)

v  Funkcjonalne znaczenie cech osobowości

v  Osobowość a twórczość – indywidualne cechy twórców

 

 

Metody kształcenia

1. Aktywność w trakcie zajęć

2. Dyskusja

3. Prezentacja multimedialna

4. Kolokwia - testy wiedzy

5. Egzamin - test wiedzy z progami punktowymi

6. Referaty - analiza studium przypadku

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

EGZAMIN:

Test wiedzy obejmował będzie materiał realizowany w trakcie wykładu. Termin A to termin właściwy testu, termin B to termin poprawkowy. Studentowi przysługuje jedna możliwość poprawy. Test zawierał będzie 25 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Każda odpowiedź będzie warta 1 punkt (w sumie 25 punktów możliwych do uzyskania, próg zaliczenia: od 13 punktów). 

Liczba punktów do zdobycia podczas wykładu:  maksymalnie 25 punktów w semestrze. 

Minimalnie należy zdobyć 13 punktów, aby zaliczyć test.

 

Zasady przeliczenia punktów na ocenę: 

  • Bardzo dobry: 23-25
  •  Dobry plus: 20-22
  •  Dobry: 18-19
  •  Dostateczny plus: 15-17
  •  Dostateczny: 13-14
  • Niedostateczny: 0-12

 

ĆWICZENIA:

Zadania punktowane i inne warunki uczestnictwa w zajęciach:

Nieobecności –  Możliwe są dwie nieobecności w semestrze. Jeżeli student opuści zajęcia trzy razy musi je obowiązkowo odrabiać z inną grupą, lub też odpowiadać ustnie z danego tematu. Jeżeli student opuści zajęcia cztery razy lub więcej (niezależnie od przyczyny) automatycznie oznacza to niezaliczenie przedmiotu i konieczność powtarzania całego kursu w następnym roku akademickim. Zwolnienia lekarskie nie zwalniają z obowiązku odrobienia zajęć i nie trzeba ich przekładać.

I. Zajęcia – 44 punktów

  1. Kolokwia – 36 punktów (3 x 12 pkt.). Każde kolokwium będzie się składało z 12 pytań testowych, każde pytanie = 1 punkt. Minimum do zaliczenia kolokwium: 7 punktów(7 poprawnych odpowiedzi). Możliwość pisania kolokwium poprawkowego (przewidziany jest tylko jeden termin).
  2. Aktywność –  8 pkt.  Aktywna obecność na zajęciach

II. Prezentacje – 16 punktów (2 x 8 pkt.).

Prezentacja 1

Temat: Analiza oraz diagnoza osobowości. W ramach pracy semestralnej 1 studenci w grupach (3-4 osoby) będę zobowiązani do analizy osobowości wybranej postaci z filmu „Barwy nocy” (Color of Night), w reżyserii Richarda Rusha (1994), w oparciu o założenia różnych teorii osobowości. Rezultaty wypracowanych rozwiązań należy przedstawić w formie prezentacji na zajęciach 6. 

Prezentacja 2

Temat: Porównanie teorii – różne wyjaśnienia tych samych zachowań. W ramach pracy semestralnej 2 studenci w grupach (3-4 osoby) będę zobowiązani do analizy studium przypadku w oparciu o założenia różnych teorii osobowości. Rezultaty wypracowanych rozwiązań należy przedstawić w formie prezentacji na zajęciach 14. Materiały zostaną rozdane na zajęciach.

Ocenie podlegać będzie: 

* Trafność i głębokość analizy (do 5 pkt.) 

* Klarowność przygotowanej prezentacji (do 1,5 pkt.) 

* Umiejętność zwięzłego i jasnego przedstawiania swoich pomysłów, autoprezentacja (do 1,5 pkt.)  

Studenci pracujący wspólnie w grupach otrzymają identyczne oceny. Studenci sami dzielą pracę i biorą odpowiedzialność za to, by podział ten był sprawiedliwy i sensowny. Dozwolone są różne konwencje prezentacji. Jeżeli jeden z autorów pracy jest nieobecny, drugi z autorów ma obowiązek przedstawić wspólną pracę. Studenci, którzy dopuszczają się niesamodzielności lub plagiatu otrzymują zero punktów za daną pracę. Każdy przypadek niesamodzielności lub plagiatu będzie zgłaszany komisji dyscyplinarnej uczelni i może skutkować skreśleniem z listy studentów. 

Niesamodzielność i plagiat, rozumiane są jako: 1) zgłaszanie rozwiązania zadania domowego lub kolokwium, które nie jest wynikiem samodzielnej pracy; 2) zgłaszanie tej samej pracy w ramach różnych kursów; 3) kopiowanie pomysłów, tekstów czy grafiki z jakiegokolwiek źródła bez stosownego cytowania.

Warunkami zaliczenia zajęć są: zdobycie minimum 31 punktów, obecność na zajęciach oraz zaliczenie obu kolokwiów.

 

Liczba punktów do zdobycia podczas zajęć:  maksymalnie 60 punktów w semestrze. 

Minimalnie należy zdobyć 32 punktów, aby zaliczyć ćwiczenia.

 

Zasady przeliczenia punktów na ocenę: 

  • Bardzo dobry: 55-60
  •  Dobry plus: 49-54
  •  Dobry: 44-48
  •  Dostateczny plus: 39-43
  •  Dostateczny: 32-38
  • Niedostateczny: 0-31

Literatura podstawowa

 

  • Cervone, D., Pervin A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Hall, C.S., Lindzey, G., Campbell, J. B. (2006) Teorie osobowości.Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca

  • Oleś P. K. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
  • Pervin, A. P. (2002). Psychologia osobowości.Gdańsk: GWP.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Dagmara Gawron (ostatnia modyfikacja: 17-04-2019 13:19)