SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia osobowości |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-POs |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia będą poruszać tematykę głównych orientacji teoretycznych w psychologii osobowości oraz doniesienia z badań. Wzbogacenie wiedzy w zakresie psychologii osobowości pozwoli na umiejętne, a zarazem krytyczne analizowanie zachowania człowieka w życiu codziennym. |
Brak.
WPROWADZENIE DO PSYCHOLOGII OSOBOWOŚCI – specyfika nauki o osobowości v Pojęcie osobowości v Problematyka, przedmiot i cele psychologii osobowości v Wielość teorii osobowości: teorie jako zestaw narzędzi
|
TEORIA PSYCHODYNAMICZNA: PSYCHOANALITYCZNA TEORIA OSOBOWOŚCI FREUDA v Dynamika funkcjonowania – instynkty życia i śmierci v Koncepcja nieświadomości – model topograficzny v Id, ego, superego – model strukturalny v Mechanizmy obronne v Typologia osobowości a psychopatologia
|
POKREWNE STANOWISKA I WSPÓŁCZESNE ROZWINIĘCIA TEORII PSYCHOANALITYCZNEJ v Wczesna opozycja wobec Freuda: Alfred Adler i Carl Gustav Jung v Erich Fromm – neopsychoanaliza v Harry Sullivan – interpersonalna teoria psychiatrii
|
TEORIA PSYCHOSPOŁECZNA: KAREN HORNEY v Rola czynników kulturowych w kształtowaniu osobowości v Pojęcia neurotyzmu, nerwicy i lęku v Koncepcja lęku podstawowego v Rozwój osobowości neurotycznej
|
HUMANISTYCZNE I POZNAWCZE UJĘCIE OSOBOWOŚCI v Humanistyczne ujęcie osoby v Teoria samoaktualizacji Abrahama Maslowa v Teoria fenomenologiczna Carla Rogersa v Metafora naukowca Georga Kelly’ego v System osobistych konstruktów poznawczych
|
BEHAWIORYZM I UCZENIOWE UJĘCIE OSOBOWOŚCI v Behawiorystyczne ujęcie nauki o osobowości v Warunkowanie sprawcze Skinnera v Teoria konfliktu Neala Millera i Johna Dollarda v Teoria oczekiwania i wartości Juliana Rottera
|
TEORIE UCZENIA SIĘ SPOŁECZNEGO v Ujęcie osoby w teorii społeczno-poznawczej v Teoria społeczno-poznawcza Bandury v Teoria poznawczo-afektywnego systemu osobowości Mischela v Samoregulacja i samokontrola
|
WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE JA v Ja podmiotowe i przedmiotowe v Schematy Ja i koncepcja Ja możliwych Hazel Markus v Teoria rozbieżności w systemie Ja Tory Higginsa v Samoocena i samowiedza v Motywy autoregulacyjne
|
CECHOWE UJĘCIE OSOBOWOŚCI v Trójczynnikowa teoria Hansa Eysencka (PEN) v Pięcioczynnikowy model osobowości (PMO) v Funkcjonalne znaczenie cech osobowości v Osobowość a twórczość – indywidualne cechy twórców
|
|
1. Aktywność w trakcie zajęć
2. Dyskusja
3. Prezentacja multimedialna
4. Kolokwia - testy wiedzy
5. Egzamin - test wiedzy z progami punktowymi
6. Referaty - analiza studium przypadku
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
EGZAMIN:
Test wiedzy obejmował będzie materiał realizowany w trakcie wykładu. Termin A to termin właściwy testu, termin B to termin poprawkowy. Studentowi przysługuje jedna możliwość poprawy. Test zawierał będzie 25 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Każda odpowiedź będzie warta 1 punkt (w sumie 25 punktów możliwych do uzyskania, próg zaliczenia: od 13 punktów).
Liczba punktów do zdobycia podczas wykładu: maksymalnie 25 punktów w semestrze.
Minimalnie należy zdobyć 13 punktów, aby zaliczyć test.
Zasady przeliczenia punktów na ocenę:
ĆWICZENIA: Zadania punktowane i inne warunki uczestnictwa w zajęciach: Nieobecności – Możliwe są dwie nieobecności w semestrze. Jeżeli student opuści zajęcia trzy razy musi je obowiązkowo odrabiać z inną grupą, lub też odpowiadać ustnie z danego tematu. Jeżeli student opuści zajęcia cztery razy lub więcej (niezależnie od przyczyny) automatycznie oznacza to niezaliczenie przedmiotu i konieczność powtarzania całego kursu w następnym roku akademickim. Zwolnienia lekarskie nie zwalniają z obowiązku odrobienia zajęć i nie trzeba ich przekładać. I. Zajęcia – 44 punktów
II. Prezentacje – 16 punktów (2 x 8 pkt.). Prezentacja 1 Temat: Analiza oraz diagnoza osobowości. W ramach pracy semestralnej 1 studenci w grupach (3-4 osoby) będę zobowiązani do analizy osobowości wybranej postaci z filmu „Barwy nocy” (Color of Night), w reżyserii Richarda Rusha (1994), w oparciu o założenia różnych teorii osobowości. Rezultaty wypracowanych rozwiązań należy przedstawić w formie prezentacji na zajęciach 6. Prezentacja 2 Temat: Porównanie teorii – różne wyjaśnienia tych samych zachowań. W ramach pracy semestralnej 2 studenci w grupach (3-4 osoby) będę zobowiązani do analizy studium przypadku w oparciu o założenia różnych teorii osobowości. Rezultaty wypracowanych rozwiązań należy przedstawić w formie prezentacji na zajęciach 14. Materiały zostaną rozdane na zajęciach. Ocenie podlegać będzie: * Trafność i głębokość analizy (do 5 pkt.) * Klarowność przygotowanej prezentacji (do 1,5 pkt.) * Umiejętność zwięzłego i jasnego przedstawiania swoich pomysłów, autoprezentacja (do 1,5 pkt.) Studenci pracujący wspólnie w grupach otrzymają identyczne oceny. Studenci sami dzielą pracę i biorą odpowiedzialność za to, by podział ten był sprawiedliwy i sensowny. Dozwolone są różne konwencje prezentacji. Jeżeli jeden z autorów pracy jest nieobecny, drugi z autorów ma obowiązek przedstawić wspólną pracę. Studenci, którzy dopuszczają się niesamodzielności lub plagiatu otrzymują zero punktów za daną pracę. Każdy przypadek niesamodzielności lub plagiatu będzie zgłaszany komisji dyscyplinarnej uczelni i może skutkować skreśleniem z listy studentów. Niesamodzielność i plagiat, rozumiane są jako: 1) zgłaszanie rozwiązania zadania domowego lub kolokwium, które nie jest wynikiem samodzielnej pracy; 2) zgłaszanie tej samej pracy w ramach różnych kursów; 3) kopiowanie pomysłów, tekstów czy grafiki z jakiegokolwiek źródła bez stosownego cytowania. Warunkami zaliczenia zajęć są: zdobycie minimum 31 punktów, obecność na zajęciach oraz zaliczenie obu kolokwiów.
Liczba punktów do zdobycia podczas zajęć: maksymalnie 60 punktów w semestrze. Minimalnie należy zdobyć 32 punktów, aby zaliczyć ćwiczenia.
Zasady przeliczenia punktów na ocenę:
|
Zmodyfikowane przez dr Dagmara Gawron (ostatnia modyfikacja: 17-04-2019 13:19)