SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia różnic indywidualnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia różnic indywidualnych
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM- PRI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Łukasz Budzicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przedstawienie współczesnego stanu wiedzy w obszarze różnic indywidualnych, szczególnie ich determinantów, funkcjonalnego znaczenia oraz sposobów pomiaru.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Psychologia różnic indywidualnych – podstawowe pojęcia i metodologia badań

Ewolucyjne źródła różnic indywidualnych (w tym różnice indywidualne u zwierząt)

Determinanty różnic indywidualnych. Metody badawcze genetyki behawioralnej.

Inteligencja – korelaty biologiczne i poznawcze

Związek inteligencji z osiągnięciami szkolnymi, akademickimi i zawodowymi

Koncepcja wielkiej piątki i inne koncepcje osobowości oparte na cechach. Funkcjonalne znaczenie osobowości

Temperament dziecka i człowieka dorosłego

Różnice międzypłciowe w cechach psychologicznych w świetle meta-analiz badań

Omówienie wybranych kluczowych konstruktów w psychologii różnic indywidualnych: stylu poznawczego, inteligencji emocjonalnej, potrzeby domknięcia poznawczego, potrzeby poznawczej, makiawelizmu i innych.

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny, omawianie przykładów badań, meta-analiz i najważniejszych teorii.

Ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach, demonstracje, pomiar własnych cech, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: pozytywna ocena z testowego egzaminu pisemnego (min. 50 % + 1 odpowiedzi poprawnych). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Student może podwyższyć ocenę za udział w badaniu lub alternatywnie napisanie eseju z tematyki różnic indywidualnych.

 

Ćwiczenia: ocena z kolokwium pisemnego. Ocena z ćwiczeń może być podwyższona za przygotowaną prezentację. Wiedza może być dodatkowo weryfikowana przez wejściówki (ich waga w ostatecznej ocenie z ćwiczeń może wynosić maksymalnie 25 %). Student ma prawo do maksymalnie 3 nieobecności na ćwiczeniach.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i z egzaminu.

Literatura podstawowa

  • Strelau (2014). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Literatura uzupełniająca

  • Klonowicz T.; Fajkowska-Stanik M. (2003). Psychologia różnic indywidualnych. Wybrane zagadnienia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

  • Marszał-Wiśniewska M., Uwikłany temperament: osobowość, temperament, środowisko, Warszawa 2011.

  • Marszał-Wiśniewska M., Łukaszewski W., Wytrwałość w działaniu: wyznaczniki sytuacyjne i osobowościowe, Gdańsk 2006.

  • Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2001,

  • Strelau J., Psychologia różnic indywidualnych, Warszawa 2002,

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Łukasz Budzicz (ostatnia modyfikacja: 26-04-2019 11:31)