SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy pracy empirycznej (projekt ze studentami) |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PPE(p) |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie podstawowych pojęć koniecznych do prowadzenia badań naukowych. Nabycie umiejętności samodzielnego projektowania badań empirycznych. Poznanie podstawowych metod, technik i narzędzi badania naukowego. Świadomość istotności projektowania badań empirycznych z zachowaniem zasad etyki badawczej.
Podstawowa wiedza i umiejętności w zakresie metodologii badań psychologicznych, metod statystycznych i obsługi programu statystycznego SPSS/Statistica. Wiedza z zakresu psychologii ogólnej, psychologii społecznej i psychologii rozwojowej.
Zasady APA pisania prac naukowych w psychologii. Ocena stanu wiedzy przy użyciu baz danych. Metody naukowe w psychologii. Analiza procesu badawczego. Formułowanie problemów badawczych i pytań badawczych. Formułowanie hipotez badawczych. Schematy prowadzenia badań. Operacjonalizacja zmiennych w badaniach. Dobór próby do badań. Opracowanie procedury badań i procedury analiz statystycznych. Przygotowanie projektu badawczego.
Dyskusje, praca z bazami danych, przygotowanie projektów badawczych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przygotowanie kompletnego projektu badawczego zgodnie z APA. Na ocenę końcową składają się ocena przygotowanego projektu (75%) oraz oceny z aktywności i odpowiedzi na zajęciach (25%), przy czym niezbędne jest uzyskanie pozytywnej oceny z obu form.
1. Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA. Wydawnictwo Liberi Libri.
2. Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M., Wawrzyniak, M. (2011). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: ACADEMICA i Wydawnictwo SWPS.
3. Brzeziński J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
4. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005 i nowsze). Przewodnik po metodologii i statystyce. Lublin: Wydawnictwo KUL.
5. Bazy danych: EBSCO, Google Scholar.
1. Kuhn, T.S. (2011). Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
2. Babbie, E. (2004) Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN.
Zmodyfikowane przez dr hab. Oleg Gorbaniuk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-11-2019 18:46)