SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do psychologii klinicznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do psychologii klinicznej
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-WdPK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Florkowski
  • dr Jerzy Herberger
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przedstawienie różnych sposobów rozumienia zdrowia i zaburzenia psychicznego. Historyczne zmiany w sposobie stawiania diagnoz i konceptualizacji zaburzeń psychicznych. Omówione są główne nurty psychologiczne i teorie zaburzeń psychicznych.

Student zapoznaje się z podstawami psychologii klinicznej w ujęciu naukowym i praktycznym, powiązaniem wiedzy ogólnopsychologicznej z wiedzą kliniczną, kształtuje postawy zaangażowania w problemy osób zaburzonych oraz zmotywowanie do nabycia elementarnych umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej w stosunku do tych osób.

Student zdobywa wiedzę o różnych kategoriach zaburzeń psychicznych, metodach diagnozy tych zaburzeń oraz teoretycznych podstaw diagnozy zaburzeń psychicznych.

Wymagania wstępne

Psychologia ogólna, historia psychologii.

Zakres tematyczny

Przedmiot i działy psychologii klinicznej. Historyczny rys paradygmatów psychologii klinicznej. Psychologia kliniczna a psychiatria i inne nauki zajmujące się zaburzeniami psychicznymi. Zdrowie i choroba oraz norma i patologia w ujęciu klinicznym.

Zadania psychologa klinicznego. Model patogenetyczny i salutogenetyczny

Zaburzenia psychiczne, jako podstawowa kategoria teoretyczna psychologii klinicznej. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych. Metoda kliniczna jako podstawa pracy badawczej i diagnostycznej. Role zawodowe psychologa klinicznego w diagnozie, poradnictwie, interwencji kryzysowej i terapii. Etyczne aspekty pracy psychologa klinicznego. Diagnoza podstawowych zaburzeń psychicznych (zaburzeń nastroju, zaburzeń lękowych, zaburzeń seksualnych, zaburzeń osobowości).

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny , prezentacje multimedialne, przedstawienie przypadków.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin końcowy w formie pisemnej stanowi ocenę końcową z przedmiotu. Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny jest uzyskanie co najmniej 70% poprawnych odpowiedzi.

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania."

 

Literatura podstawowa

  • Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

  • Carson R.( i inni). Psychologia zaburzeń , Gdańsk 2003 , tom I i II.

  • Meyer R. ,Psychopatologia , Gdańsk 2003.

  • Seligman M .( i inni),Psychopatologia , Warszawa 2003.

  • Cierpiałkowska L. Sęk H. (red.), Psychologia kliniczna , Warszawa 2016.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Florkowski (ostatnia modyfikacja: 08-05-2019 23:09)