SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Mózg ludzki - procesy psychiczne i zachowanie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Mózg ludzki - procesy psychiczne i zachowanie
Kod przedmiotu 12.2-WP-PSChM-MLPPiZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychologia zdrowia seksualnego
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Adrianna Grabizna, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest nabycie przez Studenta wiedzy łączącej psychologię i biologię, w szczególności neuronauki, wiedzy wyjaśniającej wzajemne relacje między czynnościami ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego a funkcjonowaniem psychicznym.

Wymagania wstępne

Student powinien mieć zaliczony przedmiot Biologiczne podstawy zachowań.

Zakres tematyczny

Punkty styku między neuronaukami i psychologią; struktura i funkcje mózgowia; powiązania między strukturami i czynnościami ośrodkowego układu nerwowego a funkcjonowaniem psychicznym, psychoneurobiologia zaburzeń afektywnych i osobowości: ich strukturalne i czynnościowe deficyty, charakterystyczne nieprawidłowości w zakresie reakcji wegetatywnych, dysfunkcje interakcji między ośrodkami korowymi i podkorowymi, nerwowe podłoże zależności między stylem przywiązania, traumą a zaburzeniem osobowości, agresja i przemoc a anatomiczne lub czynnościowe uposledzenie kory przedczołowej, neurobiologiczne podstawy depresji, neurobiologiczne podstawy uzależnień.

Metody kształcenia

Wykład z prezentacją multimedialną, wykład konwersatoryjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną uzyskane w oparciu o test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi.
 

Literatura podstawowa

  1. Nolte, J. 2011. Mózg człowieka. Anatomia czynnościowa mózgowia. Tom 1 i 2. Wrocław, Elsevier Urban & Partner.
  2. Sapolsky, R. 2010. Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu. PWN.
  3. Mentalizowanie w praktyce linicznej. Allen, Fonagy i Bateman. 2014. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  4. Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości. Clarkin, Fonagy i Bateman. 2013. Wydawnictwo UJ. 

Literatura uzupełniająca

  1. Kalat, J. 2016. Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa, PWN.
  2. Gerhardt, S. 2015. Znaczenie miłości. Jak uczucia wpływają na rozwój mózgu. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr hab. Adrianna Grabizna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-11-2019 08:30)