SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Trening asertywności i prezentacji |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-TAiP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychologia zdrowia seksualnego |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem laboratorium jest zapoznanie uczestników zajęć z ujęciem asertywności i autoprezentacji, mającymi wpływ na ich skuteczność komunikacyjną, przedstawienie asertywności jako umiejętności pomagającej budować relacje oparte na wzajemnym szacunku, otwartości, gotowości do współpracy z poszanowaniem praw swoich i innych ludzi, poprzez zastosowanie: dyskusji, pracy i ćwiczeń grupowych prezentacji, case studies.
Wiedza z zakresu: psychologii społecznej, psychologii osobowości, emocji i motywacji.
1. Zachowania asertywne i nieasertywne:
2. Sztuka zachowania postawy pozytywnej.
3. Asertywność w myśleniu o sobie i asertywność interpersonalna.
4. Typy postaw – asertywna, agresywna, bierna i manipulująca w aspekcie komunikacji interpersonalnej.
5. Empatia i uważność jako elementy wspomagające rozumienie postawy asertywnej.
6. Zasady dobrego słuchania i zadawania pytań.
7. Asertywność w komunikacji niewerbalnej.
8. Asertywność a kłamstwo
9. Autoprezentacja - podstawowe pojęcia, definicja.
dyskusja panelowa, praca w grupach, prezentacje multimedialne, studium przypadku.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
zaliczenie z oceną na podstawie ocen cząstkowych z prezentacji oraz konspektu.
Warunki zaliczenia prezentacji i konspektu to uzyskanie 60 % punktów.
1.Król-Fijewska M., Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa, 2007,
2.Alberti R. i Emmons, M., Asertywność, Gdańsk, 2008,
3. Davis M. H. (1999): Empatia. O umiejętności współodczuwania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
4. Fensterheim H., Baer J. (1999): Jak nauczyć asertywności: nie mów „Tak”, gdy chcesz powiedzieć „Nie”, Książka i Wiedza, Warszawa.
1. Goleman D. (1997): Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań
2. Kenrik D.T., Neuberg, S.L. i Cialdini, R.B., Psychologia Społeczna., Gdańsk, 2006,
3. McGrath H., Edwards H., Trudne osobowości, Poznań, 2010
Zajęcia wymagają dużej aktywności uczestników, którzy biorą udział w wielu ćwiczeniach sytuacyjnych, które są następnie omawiane.
Zmodyfikowane przez dr Magdalena Kolańska-Stronka (ostatnia modyfikacja: 23-04-2019 10:46)