SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening asertywności i prezentacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening asertywności i prezentacji
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-TAiP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychologia zdrowia seksualnego
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Magdalena Kolańska-Stronka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem laboratorium jest zapoznanie uczestników zajęć z ujęciem asertywności i autoprezentacji, mającymi wpływ na ich skuteczność komunikacyjną, przedstawienie asertywności jako umiejętności pomagającej budować relacje oparte na wzajemnym szacunku, otwartości, gotowości do współpracy z poszanowaniem praw swoich i innych ludzi, poprzez zastosowanie:  dyskusji, pracy i ćwiczeń grupowych prezentacji, case studies.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu: psychologii społecznej, psychologii osobowości, emocji i motywacji.

Zakres tematyczny

1. Zachowania asertywne i nieasertywne:

  • prawa asertywne;
  • podstawowe umiejętności asertywne;
  • przyjmowanie krytyki, krytyka konstruktywna i oceniająca; przyjmowanie pochwał i komplementów, asertywne reakcje na krytykę i pochwałę;
  • warunki dobrego porozumienia.

2. Sztuka zachowania postawy pozytywnej.

3. Asertywność w myśleniu o sobie i asertywność interpersonalna.

4. Typy postaw – asertywna, agresywna, bierna i manipulująca w aspekcie komunikacji interpersonalnej.

5. Empatia i uważność jako elementy wspomagające rozumienie postawy asertywnej.

6. Zasady dobrego słuchania i zadawania pytań.

7. Asertywność w komunikacji niewerbalnej.

8. Asertywność a kłamstwo

9. Autoprezentacja - podstawowe pojęcia, definicja.

  • Cechy skutecznej autoprezentacji. Skuteczna autoprezentacja w różnych kontekstach.
  • Trema, stres i radzenie sobie z nimi.
  • Prezentacja kompetencji.
  • Najpopularniejsze formy autoprezentacji

Metody kształcenia

  dyskusja panelowa, praca w grupach,  prezentacje multimedialne, studium przypadku.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

zaliczenie z oceną na podstawie ocen cząstkowych z prezentacji oraz konspektu.

Warunki zaliczenia prezentacji i konspektu to uzyskanie 60 % punktów.

Literatura podstawowa

1.Król-Fijewska M., Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa, 2007,

2.Alberti R. i Emmons, M., Asertywność, Gdańsk, 2008,

3. Davis M. H. (1999): Empatia. O umiejętności współodczuwania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

4. Fensterheim H., Baer J. (1999): Jak nauczyć asertywności: nie mów „Tak”, gdy chcesz powiedzieć „Nie”, Książka i Wiedza, Warszawa.

 

Literatura uzupełniająca

1. Goleman D. (1997): Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań

2. Kenrik D.T., Neuberg, S.L. i Cialdini, R.B., Psychologia Społeczna., Gdańsk, 2006,

3. McGrath H., Edwards H., Trudne osobowości, Poznań, 2010

Uwagi

Zajęcia wymagają dużej aktywności uczestników, którzy biorą udział w wielu ćwiczeniach sytuacyjnych, które są następnie omawiane.


Zmodyfikowane przez dr Magdalena Kolańska-Stronka (ostatnia modyfikacja: 23-04-2019 10:46)