SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Mediacje jako forma pomocy w rozwiązywaniu konfliktów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Mediacje jako forma pomocy w rozwiązywaniu konfliktów
Kod przedmiotu 14.9-WP-PSChM-MjPwRK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychologia zdrowia seksualnego
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Lipowicz
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Ukazanie mediacji jako jednej z form pracy psychologa. Opanowanie wiedzy  i umiejętności dotyczących form negocjacji i mediacji. Podstawowe zagadnienia z zakresu negocjacji będą rozpatrywane w  kontekście problematyki obejmującej funkcjonowanie małych grup społecznych, konstruktywnego rozwiązywania konfliktów interpersonalnych, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami negocjacyjnymi.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii społecznej, psychologii małych grup i komunikacji.

Zakres tematyczny

Umiejętności społeczne ułatwiające negocjowanie i prowadzenie mediacji: zasady satysfakcjonującego porozumiewania się,  podstawowe umiejętności interpersonalne mediatora. Konflikty interpersonalne i możliwości ich rozwiązywania – zasady mediacji. Teoria i prawne uwarunkowania mediacji jako formy rozwiązywania spraw spornych. Negocjacje i mediacje jako proces komunikacji. Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami w negocjacjach i mediacjach.

Metody kształcenia

Praca w grupach, gry dydaktyczne,  dyskusja, case study

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną  na podstawie:

- ocen cząstkowych z aktywności studenta uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta weryfikowanej w toku dyskusji, - (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p. do 0,2p.)

- ocen cząstkowych z praktycznych umiejętności studenta w pracy zespołowej weryfikowanej podczas analizy przypadków, dyskusji, pracy w grupach - (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.)

- ze sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta w formie kolokwium  pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach i zadaną literaturę) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-69% 3,00; 70-74% 3,5; 75-84% 4,0; 85-90% 4,5; 91-100% 5,0)).

Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu

Literatura podstawowa

Willmot W., HockerJ.,  Konflikty między ludźmi, PWN, Warszawa 2011        

 Moore  Ch, Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2003

Rozwiązywanie konfliktów, red. M.Deutsch, P.Coleman, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków 2005

Gójska A, Huryn V., Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Wydawnictwo Ch.Beck,  Warszawa 2007

 Fischer R., Ury. W., Dochodząc Do Tak. Negocjowanie Bez Poddawania Się, PWE, Warszawa 1990

 Materiały od prowadzącego

Literatura uzupełniająca

Grzesiuk, L., Doroszewicz, K., Stojanowska, E., Umiejętności Menedżera. Psychologia Stosowana Dla Menedżerów, Wyd. Prywatna Wyższą Szkoła Handlowa W Warszawie, Warszawa, 2001

Lipowicz E., Kobiety i mężczyźni jako uczestnicy rozwodowych mediacji rodzicielskich, Rocznik Lubuski: Płeć społeczno-kulturowa jako perspektywa badawcza i kategoria analityczna , 2016, tom 42, cz. 1

Lipowicz E. (2010), Mediacja wobec problemów post-rodzinnej rodziny, [w:] Pomoc – wsparcie społeczne – poradnictwo: od teorii do praktyki, red. M. Piorunek, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Lipowicz E., Rezultaty rodzicielskich mediacji rozwodowych w narracjach uczestników , [W:] Zasoby rodziny - wychowanie, poradnictwo, praca socjalna / pod red. E. Czerka Fortuna, K. Kmita-Zaniewska, A. Zbierzchowska .- Gdańsk : Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2016.

 Domachowski W., Psychologia społeczna komunikacji niewerbalnej. EDYTOR Toruń, 1993

McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP Gdańsk, 2007

 Oppermann K., Weber E., Język kobiet, język mężczyzn. Jak porozumiewać się w miejscu pracy. GWP, Gdańsk, 2000

Tannen D., Ty nic nie rozumiesz! Kobieta i mężczyzna w rozmowie. Wydawnictwo: W.A.B., Warszawa, 1994

 Nęcki, Z. Negocjacje w biznesie. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, 2003

Berne E. W co ludzie grają. Psychologia stosunków międzyludzkich. PWN, Warszawa 1994

·         Tabernacka M., Negocjacje i mediacje w sferze publicznej,  Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2009

·         Raszewska-Skałecka R., Tabernacka M., Mediacje w społeczeństwie otwartym, Warszawa, 2012

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Lipowicz (ostatnia modyfikacja: 23-04-2019 14:35)