SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium monograficzne IA - Psychologia uzależnień - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium monograficzne IA - Psychologia uzależnień
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-SMPU1A
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą funkcjonowania osób uzależnionych od środków psychoaktywnych, osób współuzależnionych oraz rodzin z problemem uzależnienia oraz rozwijanie umiejętności diagnozowania uzależnienia, etapu jego rozwoju oraz deficytów i zasobów związanych z rozwojem uzależnienia w obrębie jednostki i systemu. Omówienie najczęstszych uzależnień niesubstancjonalnych. 

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Geneza i mechanizm uzależnienia psychicznego i fizycznego od środków psychoaktywnych. Uzależnienia niesubstancjonalne: kleptomania, piromania, uzależnienie od seksu, zakupów, internetu, nowych technologii (np. telefony komórkowe, portale społecznościowe), ćwiczeń fizycznych. Geneza i mechanizmy uzależnienia psychicznego w podmiotowych i transgeneracyjnych koncepcjach psychologicznych. Psychologiczne mechanizmy uzależnienia. Specyfika funkcjonowania małżeństw i rodzin z problemem uzależnienia od środków psychoaktywnych. Problem współuzależnienia. Dziecko w rodzinie z problemem alkoholowym. Konsekwencje dorastania w rodzinie alkoholowej.

Metody kształcenia

Praca z tekstem, case study, pokaz, seminarium, dyskusja problemowa, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych oraz aktywności na zajęciach.

Praca zaliczeniowa jest oceniana na podstawie następujących kryteriów:

Ocena bardzo dobra - praca wyczerpująca temat, zgodna z programem, posiadająca oparcie w literaturze przedmiotu, zawiera własne przemyślenia

Ocena dobra - praca zasadniczo poprawna, zgodna z programem, zawiera większość wymaganych treści, posiadająca oparcie w literaturze przedmiotu, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry

Ocena dostateczna - praca pobieżnie poruszająca prezentowany temat, zawiera nieliczne błędy merytoryczne, pobieżne odniesienia do literatury przedmiotu 

Ocena niedostateczna - praca nienawiązująca do tematu, błędy merytoryczne, brak nawiązań do literatury przedmiotu

Literatura podstawowa

Wskazane przez prowadzącego fragmenty następujących pozycji:

  • Cierpiałkowska, L. (2006). Oblicza współczesnych uzależnień. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

  • Cierpiałkowska, L. (2000). Alkoholizm. Zjawiska, psychoterapia, profilaktyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

  • Cierpiałkowska, L., Ziarko, M. (2009). Psychologia uzależnień: Alkoholizm. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

  • Cierpiałkowska L, Grzegorzewska I. (2016). Dzieci alkoholików w perspektywie rozwojowej i klinicznej, Poznań, Wyd. UAM
  • Cierpiałkowska, L, Grzegorzewska, I. (2018). Uzależnienia behawioralne. Warszawa, PWN

  • Grzegorzewska, I. (2013). Odporność psychiczna dzieci alkoholików. Warszawa: Scholar.

  • Grzegorzewska, I. (2011). Dorastanie w rodzinach z problemem alkoholowym. Warszawa: Scholar.

  • Beattie, M. (2002). Koniec współuzależnienia. Poznań: Media Rodzina of Poznań.

  • Bradshaw, J. (1994). Zrozumieć rodzinę. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości. Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

  • Johnson, E. V. (1987). Od jutra nie piję (s. 30-63). Warszawa: Studium pomocy psychologicznej. Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

  • Wegscheider-Cruse, S. (2000). Nowa szansa. Nadzieja dla rodziny alkoholowej. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

  • Woititz, J. G. (2002). Małżeństwo na lodzie. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.

  • Woititz, J. G. (2000). Dorosłe dzieci alkoholików. Warszawa: Akuracik.

Literatura uzupełniająca

  • Robinson, B. E., Rhoden, J. L. (2000). Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików. Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

  • Woronowicz, B. (2008). Uzależnienia. Geneza, terapia i powrót do zdrowia. Poznań: Media Rodzina.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Konrad Opaliński (ostatnia modyfikacja: 25-04-2019 13:08)