SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium monograficzne IIC - Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium monograficzne IIC - Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-SMER2C
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychologia zdrowia seksualnego
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z problematyką rozwoju, edukacji, rehabilitacji, społecznej integracji i normalizacji życia dzieci, młodzieży i dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną oraz zagadnieniami dotyczącymi istoty, koncepcji, etiologii, diagnozy oraz profilaktyki niepełnosprawności intelektualnej.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu przedmiotów: psychologia rozwojowa, psychologia wychowawcza, psychologia kliniczna i psychologia społeczna.

Zakres tematyczny

Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika), jej przedmiot zainteresowań, cele, zadania i rys historyczny.

Współczesne interpretacje istoty niepełnosprawności intelektualnej, koncepcje i perspektywy badawcze z uwzględnieniem koncepcji inteligencji wielorakiej. Prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Charakterystyka przyczyn niepełnosprawności intelektualnej oraz przemian w klasyfikowaniu i ujmowaniu możliwości rozwoju, rehabilitacji i edukacji (ujmowanej całożyciowo) osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu.

Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w perspektywie ekosystemu. Społeczno-ekologiczne ujęcie niepełnosprawności intelektualnej i jego konsekwencje dla systemu wsparcia, edukacji i rehabilitacji osób z tą niepełnosprawnością

Organizacja edukacji specjalnej osób z niepełnosprawnością intelektualną, jej wielotorowość i zróżnicowanie (analiza kryteriów owego zróżnicowania, np. ze względu na zakres i miejsce udzielania specjalnego wsparcia).

Problemy rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną i formy ich wspierania. Funkcjonowanie placówek dla osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną.

Wskazanie najistotniejszych współczesnych problemów w życiu osób z niepełnosprawnością intelektualną w celu ich eliminowania - konieczność uwrażliwiania społeczeństwa na potrzeby tych osób, usuwania negatywnych postaw i uprzedzeń, wskazywanie możliwości i normalizacji życia we wszystkich jego sferach (edukacyjnej, rodzinnej, zawodowej itp.).

 

Metody kształcenia

Dyskusja problemowa, praca indywidualna i w grupach

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Seminarium (zaliczenie na ocenę) – na ocenę z seminarium składają się aktywności na zajęciach (50% uzyskanej oceny) i zaliczenie pracy pisemnej (50% uzyskanej oceny).

Literatura podstawowa

Wybrane fragmenty poniższych pozycji, wskazane przez prowadzącego:

  • Bobińska K., Gałecki P., Pietras T. (red.) (2012) Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wrocław: Wydawnictwo Continuo
  • Janiszewska-Nieścioruk, Z., Maciarz, A. (2006). Współczesne problemy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Janiszewska-Nieścioruk Z., Mróz A., Gembara U. (red.) (2019) (Nie)nowe problemy rozwoju, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza UZ
  • Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa: PWN.

  • Kościelska, M. (2004). Niechciana seksualność. Warszawa: Wyd. Jacek Santorski

  • Olechnowicz H. (2019) Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa: PWN

  • Parchomiuk M. (2017) Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

  • Obuchowska, I. (red.) (1995). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP.

  • Jurek P., Pawlicka P. (2015), Kwestionariusz diagnozy funkcjonalnej. Podręcznik, Harmonia Universalis, Gdańsk.

  • Sęk, H. (red.) (2014). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.

  • Smith, D., D. (2008). Pedagogika specjalna, Warszawa: PWN.

  • Speck O. (2013) Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia 

  • Speck O. (2015) Osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych, Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia

  • Wyczesany, J. (2005). Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

  • Zasępa E. (2017) Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

  • Żółkowska, T. (2004). Wyrównywanie szans społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną, Szczecin: Oficyna IN PLUS..

  • Twardowski, A. (2005). Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Poznań: PTP.

Literatura uzupełniająca

  • Dykcik, W. (2001). Pedagogika specjalna. Poznań: Wyd. UAM.

  • Gajdzica, Z. (2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, Katowice: Wyd. UŚ.

  • Gustavsson, A., Zakrzewska-Manterys, E. (1997). Upośledzenie w społecznym zwierciadle, Warszawa: Wyd. Żak

  • Kielin J. (2013) Rozwój daje radość. Gdańsk: Wydawnictwo GWP

  • Kościelska, M. (1998). Trudne macierzyństwo, Warszawa: PWN

  • Krause, A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”

  • Sadowska, S. (2006). Jakość życia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”

  • Żyta, A. (2004). Rodzeństwo osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

  • Nowakowska J. (2017), Wczesna identyfikacja osób wymagających szczególnego traktowania, będących uczestnikami postępowania karnego, [w:] Osoby z niepełnosprawnością intelektualną lub psychiczną osadzone w jednostkach penitencjarnych. Z uwzględnieniem wyników badań przeprowadzonych przez pracowników Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, red. E. Dawidziuk, M. Mazur, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa.

Uwagi

Oferta dla chętnych: hospitacja zajęć w klasie/szkole specjalnej, integracyjnej, ogólnodostępnej lub w placówce dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną, np. WTZ.


Zmodyfikowane przez dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-11-2019 17:29)