SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Seminarium monograficzne IIC - Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-SMER2C |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychologia zdrowia seksualnego |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Seminarium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z problematyką rozwoju, edukacji, rehabilitacji, społecznej integracji i normalizacji życia dzieci, młodzieży i dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną oraz zagadnieniami dotyczącymi istoty, koncepcji, etiologii, diagnozy oraz profilaktyki niepełnosprawności intelektualnej.
Wiedza z zakresu przedmiotów: psychologia rozwojowa, psychologia wychowawcza, psychologia kliniczna i psychologia społeczna.
Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika), jej przedmiot zainteresowań, cele, zadania i rys historyczny.
Współczesne interpretacje istoty niepełnosprawności intelektualnej, koncepcje i perspektywy badawcze z uwzględnieniem koncepcji inteligencji wielorakiej. Prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Charakterystyka przyczyn niepełnosprawności intelektualnej oraz przemian w klasyfikowaniu i ujmowaniu możliwości rozwoju, rehabilitacji i edukacji (ujmowanej całożyciowo) osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu.
Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w perspektywie ekosystemu. Społeczno-ekologiczne ujęcie niepełnosprawności intelektualnej i jego konsekwencje dla systemu wsparcia, edukacji i rehabilitacji osób z tą niepełnosprawnością
Organizacja edukacji specjalnej osób z niepełnosprawnością intelektualną, jej wielotorowość i zróżnicowanie (analiza kryteriów owego zróżnicowania, np. ze względu na zakres i miejsce udzielania specjalnego wsparcia).
Problemy rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną i formy ich wspierania. Funkcjonowanie placówek dla osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną.
Wskazanie najistotniejszych współczesnych problemów w życiu osób z niepełnosprawnością intelektualną w celu ich eliminowania - konieczność uwrażliwiania społeczeństwa na potrzeby tych osób, usuwania negatywnych postaw i uprzedzeń, wskazywanie możliwości i normalizacji życia we wszystkich jego sferach (edukacyjnej, rodzinnej, zawodowej itp.).
Dyskusja problemowa, praca indywidualna i w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Seminarium (zaliczenie na ocenę) – na ocenę z seminarium składają się aktywności na zajęciach (50% uzyskanej oceny) i zaliczenie pracy pisemnej (50% uzyskanej oceny).
Wybrane fragmenty poniższych pozycji, wskazane przez prowadzącego:
Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa: PWN.
Kościelska, M. (2004). Niechciana seksualność. Warszawa: Wyd. Jacek Santorski
Olechnowicz H. (2019) Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa: PWN
Parchomiuk M. (2017) Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Obuchowska, I. (red.) (1995). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP.
Jurek P., Pawlicka P. (2015), Kwestionariusz diagnozy funkcjonalnej. Podręcznik, Harmonia Universalis, Gdańsk.
Sęk, H. (red.) (2014). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.
Smith, D., D. (2008). Pedagogika specjalna, Warszawa: PWN.
Speck O. (2013) Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia
Speck O. (2015) Osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych, Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia
Wyczesany, J. (2005). Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Zasępa E. (2017) Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Żółkowska, T. (2004). Wyrównywanie szans społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną, Szczecin: Oficyna IN PLUS..
Twardowski, A. (2005). Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Poznań: PTP.
Dykcik, W. (2001). Pedagogika specjalna. Poznań: Wyd. UAM.
Gajdzica, Z. (2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, Katowice: Wyd. UŚ.
Gustavsson, A., Zakrzewska-Manterys, E. (1997). Upośledzenie w społecznym zwierciadle, Warszawa: Wyd. Żak
Kielin J. (2013) Rozwój daje radość. Gdańsk: Wydawnictwo GWP
Kościelska, M. (1998). Trudne macierzyństwo, Warszawa: PWN
Krause, A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Sadowska, S. (2006). Jakość życia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Żyta, A. (2004). Rodzeństwo osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Nowakowska J. (2017), Wczesna identyfikacja osób wymagających szczególnego traktowania, będących uczestnikami postępowania karnego, [w:] Osoby z niepełnosprawnością intelektualną lub psychiczną osadzone w jednostkach penitencjarnych. Z uwzględnieniem wyników badań przeprowadzonych przez pracowników Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, red. E. Dawidziuk, M. Mazur, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa.
Oferta dla chętnych: hospitacja zajęć w klasie/szkole specjalnej, integracyjnej, ogólnodostępnej lub w placówce dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną, np. WTZ.
Zmodyfikowane przez dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-11-2019 17:29)