SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zarządzanie zasobami ludzkimi - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zarządzanie zasobami ludzkimi
Kod przedmiotu 14.0-WP-PSChM-ZZL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z zasadniczymi elementami Zarządzania Zasobami Ludzkimi, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy psychologa w obszarze HR. Student zdobywa wiedzę dotyczącą tematyki zarządzania zasobami ludzkimi na poziomie umożliwiającym optymalne funkcjonowanie w środowisku pracy, zna i rozróżnia o modele i procesy zarządzania kadrami, posiądzie niezbędne informacje o nowoczesnym podejściu do Zarządzania Zasobami Ludzkimi we współczesnej organizacji.

Wymagania wstępne

Zaliczenie zajęć: Podstawy Zarządzania

Zakres tematyczny

Ogólna charakterystyka nowoczesnego zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie. Strategia firmy a strategia zarządzania zasobami ludzkimi. Procesy rekrutacji, selekcji i i doboru pracowników. Zapoznanie z metodą Assessment Center oraz Development Center. Nowoczesne i aktywne techniki doboru. Rozwój pracowników. Ocena potencjału pracowników i planowanie ścieżek kariery. Identyfikacja i analiza potrzeb szkoleniowych. Aktywne techniki doskonalenia pracowników. Ocena efektywności szkoleń́. Procedura i techniki oceny pracowników. Motywowanie i wynagradzanie pracowników.

Metody kształcenia

Wykłady: konwencjonalny, konwersatoryjny oraz praca w grupie, studium przypadku, prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z dokumentem źródłowym, gry dydaktyczne, symulacja, inscenizacja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: Egzamin pisemny - test na ocenę zawierający pytania zamknięte jednokrotnego wyboru z treści omawianych na wykładach. (Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.)

Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną – ocena końcowa na podstawie punktów cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p. do 0,2p.), jak również, na podstawie aktywnego uczestnictwa studenta w pracy zespołowej (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.), a także z prezentacji ustnej na wybrany temat, ocenianego w skali 0,1 do 0,4 (w zależności od stopnia atrakcyjności wystąpienia mierzonego oceną opartą na wcześniej podanych kryteriach poprawnego wystąpienia publicznego. Podstawę oceny stanowi ocena punktowa wynikająca ze sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach) - ustalona zostaje wartość punktów, którą student musi zdobyć w celu otrzymania oceny pozytywnej z testu – student powinien zdobyć minimum 56% punktów (progi ocen punktowych z testu (56-60% 3,0; 61-65% 3,25; 66-70% 3,5; 71-75% 3,75; 76-80% 4,0; 81-85% 4,25; 86-90% 4,5; 91-95% 4,75; 96-100% 5,0;). Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności i wystąpienia. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu (bardzo dobry 5,0 – 4,75; dobry plus 4,74 – 4,25; dobry 4,24 – 3,75, dostateczny plus 3,74 – 3,35; dostateczny 3,34 – 3,0).

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą: od 2,55 do 3,24 - dostateczny, od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 - dobry, od 4,25 do 4,74 - dobry plus, od 4,75 - bardzo dobry. Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.

Literatura podstawowa

  1. Kostera, M. (2010). Zarządzanie personelem. Warszawa: PWE.
  2. Armstrong, M. (2011).  Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer.
  3. Wyrzykowska, B., Karbowiak, K. (2009). Kierowanie zasobami ludzkimi w organizacji. Warszawa : Wydawnictwo SGGW.
  4. Pocztowski, A.(2003). Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, strategie – procesy – metody. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  5. Zbiegień – Maciąg L., (red.), (2002). Doskonalenie zarządzania zasobami ludzkimi. Kraków: AGH.
  6. Oleksyn, T. (2011). Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji. Wyd. 2. rozszerz. i zaktualizowane.  Warszawa : Wolters Kluwer Polska.

Literatura uzupełniająca

  • Sasin, M. (2015). Budowanie zaangażowania czyli Jak motywować pracowników i rozwijać ich potencjał. Gliwice : Wydawnictwo Helion.
  • Bańka, W. (2011). Człowiek w organizacji.Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 23-04-2019 21:27)