SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pierwszy kontakt z pacjentem - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pierwszy kontakt z pacjentem
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PKzP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia kliniczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jerzy Herberger
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie wiedzy i ćwiczenie umiejętności niezbędnych w nawiązaniu pierwszego kontaktu z klientem, a także rozwoju samoświadomości w rozpoznawaniu własnych zasobów i ograniczeń w takiej relacji. Zapoznanie z zasadami przygotowywania, organizowania i realizowania warsztatów psychoedukacyjnych. Analiza gromadzonych przez studentów ścieżki doświadczeń z roli osoby pomagającej i poszerzanie świadomości własnych kompetencji psychologicznych. 

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii ogólnej, rozwojowej i poradnictwa 

Zakres tematyczny

Umiejętności i zasoby psychologa w relacji pomagania. Zasady relacji pomagania. Struktura kontaktu z pacjentem/klientem. Obserwacja psychologiczna. Planowanie, prowadzenie i opracowanie zebranego wywiadu z pierwszego spotkania z pacjentem/klientem.

Analiza problemów zgłaszanych przez klientów. Etyka zawodowa w pierwszym kontakcie z klientem. Budowanie podstaw kontraktu terapeutycznego. Mechanizmy psychologiczne i społeczne występujące podczas pierwszego kontaktu. Typowe błędy percepcyjne i poznawcze, rola czynników emocjonalnych. Pierwszy kontakt jako podstawa prowadzenia dalszych działań diagnostycznych i terapeutycznych.

Metody kształcenia

Ćwiczenia, laboratorium, konwersatorium, warsztat, seminarium z elementami warsztatu, praca z książką

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową składa się ocena z kolokwium zaliczeniowego w formie ustnej lub pisemnej (50%oceny) oraz ocena z aktywności na zajęciach (50%oceny).

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania

Literatura podstawowa

Engel-Bernatowicz A., Specyfika kontaktu w wywiadzie psychologicznym. w: Stemplewska-Żakowicz K. i Krejz K. (red.) Wywiad psychologiczny (t.1, 2). Warszawa 2005

Suchańska A., Trójkąt Dramatyczny i gry ratownicze. (w:) ABC psychologicznej pomocy. (red.) J. Santorski, Warszawa 1993

Wojciechowska J., Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? [w:] Brzezińska A. [red.] Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk 2005

Literatura uzupełniająca

Drat-Ruszczak K., Drążkowska-Zielińska E. (red.), Podręcznik pomagania. Warszawa 2005

Opoczyńska M., (2007) Próby relacji, czyli etyka psychoterapii. Psychoterapia 3 (142), 15–22.

Ziółkowska B., Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać potencjał młodych dorosłych? [w:] Brzezińska A. [red.] Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk 2010

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jerzy Herberger (ostatnia modyfikacja: 05-04-2019 23:29)