SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia reklamy i marketingu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia reklamy i marketingu
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PRiM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Anna Góralewska-Słońska
  • mgr Maria Żochowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Dostarczenie wiedzy psychologicznej, która pomaga zrozumieć konsumenta i jego zachowania. Przedstawienie procesu sprzedaży/kupowania z perspektywy ludzi - rodzaj interakcji (bezpośredniej lub zapośredniczonej) między sprzedających a kupującym. Rozwijanie umiejętności analizowania przykładów działalności reklamowej i szerzej marketingowej z perspektywy wiedzy psychologicznej, a także podjęcie przez studentów próby projektowania takich działań dla wybranego produktu i grupy docelowej, w celu rozwijania umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce ze zwróceniem uwagi na etyczny aspekt takich działań

Wymagania wstępne

Poszerzona wiedza z zakresu psychologii społecznej (przede wszystkim zagadnienia wpływu społecznego i perswazji), a także podstawowa z psychologii poznawczej i psychologii emocji i motywacji.

Zakres tematyczny

Psychologia marketingu i reklamy. Psychologiczne aspekty zachowań konsumenckich. Potrzeby i motywacje konsumentów.

Psychologia decyzji konsumenckich i zagadnienia perswazji w działaniach marketingowych- zakupy refleksyjne i bezrefleksyjne (impulsywne i kompulsywne).

Reklama -prawdy i mity.

Gry psychologiczne sprzedawców i klientów.

Budowanie długofalowych strategii marketingowych – budowanie marki, programy lojalnościowe, monitoring klienta. 

Produkt, na poziomie psychologicznym, badanie produktów z wykorzystaniem myślenia twórczego. 

Reklama - analiza przykładów celu odnajdywania i wyjaśniania zastosowanych środków przyciągania uwagi i przekonywania. Rola słowa i obrazu; perswazyjne zabiegi językowe. Wpływ społeczny w marketingu bezpośrednim - techniki stosowane przez sprzedawców. Sposoby podtrzymywania satysfakcji pozakupowej oraz lojalności klientów.  Prezentacje projektów grupowych.

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny, konwersatoryjny 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie przedmiotu ma podstawie egzaminu w formie pisemnego testu jednokrotnego wyboru. 

Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi.  Progi punktowe poprawnych odpowiedzi: 60-68% ocena dostateczny; 69-76% ocena dostateczny plus; 77-84% ocena dobry; 85-92% ocena dobry plus; 93-100% ocena bardzo dobry;

Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.

Literatura podstawowa

  • Doliński, D. (2001). Psychologia reklamy. Wrocław: Agencja Reklamowa "Aida" s.c.
  • Doliński, D.(2003). Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańsk:
  • Napierała, M. (2012). Filozofia reklamy: historia, psychologia, techniki. Kraków: Wydawnictwo Petrus.
  • Stasiuk, K., Maison, D. (2017). Psychologia konsumenta. Warszawa: PWN
  • Falkowski A., Tyszka T. (2001). Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańsk: GWP.

Literatura uzupełniająca

  • Grzesiak, M. (2016). Psychologia Sprzedaży - droga do sprawczości, niezależności i pieniędzy. Warszawa: Onepress.
  • Hamman, W., Gut J. (2004). Handlowanie to gra. Warszawa: Onepress.
  • Doliński, D.(2008).  Techniki wpływu społecznego, Warszawa: Scholar.
  • Kall, J. (2010). Reklama. Warszawa: PWE.
  • Orzechowski, J., Wierzchoń M. (2010). Nowe trendy w reklamie. Między nauką a praktyką. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Academica".

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 23-04-2019 22:09)