SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Interwencja kryzysowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Interwencja kryzysowa
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-IK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychologia zdrowia seksualnego
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z tematyką dotyczącą interwencji kryzysowej oraz kształtowanie umiejętności interweniowania w sytuacjach kryzysowych.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii poznawczej, klinicznej i rozwojowej.

Zakres tematyczny

Teoria i praktyka interwencji kryzysowej. Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej. Postępowanie z osobą przeżywającą kryzys. Pomoc psychologiczna w różnych rodzajach interwencji kryzysowej. Specyfika interwencji kryzysowej wobec dzieci i dorosłych. Techniki interwencji kryzysowej. Obciążenia w działalności interwencyjnej. Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu.

Metody kształcenia

Laboratorium: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, projekt - prezentacja multimedialna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Test (z progami punktowymi), przygotowanie, przeprowadzenie projektu, praca pisemna (studium przypadku), udział i aktywność na zajęciach. Ocena jest średnia ocen z poszczególnych składowych metod weryfikacji wiedzy. Nieobecność na więcej niż 30% zajęć uniemożliwia uzyskanie oceny pozytywnej. 

Literatura podstawowa

  • Greenstone, J. (2004). Interwencja kryzysowa. Gdańsk: GWP
  • Gilliland, Burl E. ; James, Richard K. (2004) . Strategie interwencji kryzysowej. Parpamedia, Warszawa
  • Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
  • Badura - Madej W. (red.), (1996) Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Wyd. INTERART, Warszawa

Literatura uzupełniająca

·         Kubacka - Jasiecka D., Lipowska - Teutsch A. (red.), Oblicza kryzysu psychologicznego i pracy interwencyjnej, Wyd. ALL, Kraków 1997.

·         Lewis Herman J., Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi, GWP, Gdańsk 1998.

·         Sęk H. (red.), Społeczna psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 1993.

·         Seligman Martin E.P., Walker Elaine F., Rosenhan David L., Psychopatologia, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2003.

·         Bryant Richard A., Harvey Allison G., Zespół stresu ostrego, PWN, Warszawa 2003.

·         Dudek B., Zaburzenia po stresie traumatycznym, GWP, Gdańsk 2003.

·         Sęk H., Cieślak Roman (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, PWN, Warszawa 2004.

·         Greenstone Jamek L., Leviton Charon C., Interwencja kryzysowa, GWP, Gdańsk 2004.

·         Jamek Beverly, Leczenie dzieci po urazach psychicznych, PARPA, Warszawa.

·         Heszen - Niejodek I. (red.), Doświadczenie kryzysu - szansa rozwoju czy ryzyko zaburzeń?, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1995

·         Badura - Madej W. (red.), Zeszyty Interwencji Kryzysowej. Nr 6-7/1998, Wyd. Stowarzyszenie Interwencji i Pomocy Psychologicznej VIVOS VOCO, Kraków 1998

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Konrad Opaliński (ostatnia modyfikacja: 25-04-2019 21:21)