SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia międzykulturowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia międzykulturowa
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PMK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Łukasz Budzicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Przedmiot ma zapoznawać z kluczowymi założeniami psychologii międzykulturowej oraz z koncepcjami, które analizują człowieka jako istotę kulturową. Pokazane zostaną interakcje między czynnikami biologicznymi, psychologicznymi, oraz społeczno-kulturowymi w kształtowaniu funkcjonowania grup społecznych i jednostek. Zajęcia mają wykształcić zdolności porównywania psychologicznych mechanizmów działających w różnych kulturach. Przedstawione zostaną również najważniejsze odkrycia dotyczące psychologicznego zróżnicowania międzykulturowego. Dodatkowo przedmiot ma również kształtować postawy, które sprzyjają poznawaniu innych kultur, ich wartości i norm.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Specyfika teoretyczna i empiryczna psychologii międzykulturowej – porównwanie z psychologią głównego nurtu. Znaczenie psychologii międzykulturowej w historii myśli psychologicznej.

Sposoby rozumienia kultury jako kluczowej kategorii w psychologii międzykulturowej

Najważniejsze paradygmaty psychologii międzykulturowej

Podstawowe teorie obecne w badaniach międzykulturowych

Specyfika badań międzykulturowych

Najważniejsza ustalenia empiryczne dotyczące kulturowego zróżnicowania:

  • Osobowości
  • Komunikacji interpersonalnej
  • Zdrowia i chorób psychicznych
  • Relacji interpersonalnych
  • Tożsamości
  • Ról społecznych, szczególnie płciowych
  • Języka i procesów poznawczych
  • Percepcji i ekspresji emocji

Wyzwania praktyczne psychologii międzykulturowej: integracja społeczna w innych kulturach, migracja, multukulturowość, stereotypy i uprzedzenia względem członków innych kultur, akulturacja.

Zakłócenia procesów komunikacji przez czynniki kulturowe – analiza wybranych barier kulturowych w komunikacji werbalnej i niewerbalnej.

Metody kształcenia

Wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, analiza przypadków.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin pisemny w formie pytań testowych zamkniętych i otwartych. Prowadzący może wskazać dodatkowe zadania, które umożliwią podwyższenie oceny egzaminu.

Literatura podstawowa

Boski P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, PWN: Warszawa. 

Matsumoto D., Juang L. (2007) Psychologia międzykulturowa. GWP: Gdańsk.

Nisbett R. (2009). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Smak Słowa: Sopot.

Price, W.F., Crapo, R.H. (2003). Psychologia w badaniach międzykulturowych. Gdańsk: GWP

Literatura uzupełniająca

Hofstede, G. (2000). Kultury i organizacje: zaprogramowanie umysłu. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne: Warszawa.

Nowicka, E. (2007). Świat człowieka – świat kultury. PWN: Warszawa.

Kwiatkowska, A. (2014). Problemy metodologiczne w badaniach międzykulturowych i kulturowych. Psychologia społeczna, 9(1), 8-27.

Triandis, H. C. (1991). Psychologia międzykulturowa: Rozwój i osiągnięcia. Przegląd Psychologiczny, 34(1), 23-26.

Golka, M. (2016). Komunikowanie międzykulturowe. Przypomnienie głównych tez. Multicultural Studies, (1), 41-52.

Boski, P. Hurme, H., De Vijver, F. i Miluska, J. (1999). Skrypty kulturowe zachowań w rolach płciowych: Jak interakcje Polaków i Polek są odbierane w kraju i za granicą? W: P. Boski, J. Miluska (red.), Męskość-kobiecość w perspektywie indywidualnej i kulturowej (s.112-142). Warszawa: PTP.

Markus, H.R., Kitayama, S. (1993). Kultura i ja: implikacje dla procesów poznawczych, emocji i motywacji. Nowiny Psychologiczne, 3, 5-70.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Łukasz Budzicz (ostatnia modyfikacja: 26-04-2019 11:43)