SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Stres, sytuacje trudne i wypalenie zawodowe |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM- SSTiWZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem wykładu jest zaprezentowanie studentom koncepcji stresu w ujęciu psychologicznym, medycznym i biologicznym oraz organizacyjnym. Zajęcia poruszają także zagadnienia związane z radzeniem sobie ze stresem, prezentując treści umożliwiające kształtowania umiejętności praktycznego korzystania z wiedzy psychologicznej w celu tworzenia strategii radzenia sobie ze stresem. Studenci poznają także koncepcje sytuacji trudnych oraz zjawisko wypalenia zawodowego, jako szczególnego zagrożenia związanego z wykonywaniem zawodu pomocowego.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej, rozwojowej oraz biologicznych podstaw zachowań człowieka.
Pojęcie i klasyfikacja sytuacji trudnych, zachowanie człowieka w sytuacjach trudnych. Stres - pojęcie, geneza badań. Koncepcje stresu: biologiczne, medyczne, psychologiczne. Źródła stresu, reakcje na stres i strategie radzenia sobie ze stresem. Stres w środowisku pracy, przyczyny i konsekwencje oraz metody radzenia sobie ze stresem w miejscu pracy. Syndrom wypalenia zawodowego: wybrane modele teoretyczne, uwarunkowania oraz skutki syndromu wypalenia zawodowego jak również profilaktyka syndromu wypalenia zawodowego.
Wykład: konwencjonalny, konwersatoryjny
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Test końcowy - test na ocenę zawierający pytania zamknięte jednokrotnego wyboru z treści omawianych na wykładach oraz zadanej lektury przedmiotu.
Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Terelak, J. (2008). Człowiek i stres. Bydgoszcz-Warszawa: Oficyna Wydawnicza Branta
Maslach, C. (2000). Wypalenie – w perspektywie wielowymiarowej. W: Sęk, H. (2000). Wypalenie zawodowe. Przyczyny. Mechanizmy. Zapobieganie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (s.13-31).
Litzke S.M., Schuh H. (2007). Stres, mobbing i wypalenie zawodowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Sęk, H. (red.). (2010). Wypalenie zawodowe, przyczyny, zapobieganie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Pines, A.M., (2000). Wypalenie – w perspektywie egzystencjalnej. [W]: Sęk, H., (2000) Wypalenie zawodowe. Przyczyny. Mechanizmy. Zapobieganie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (s. 32-57).
Sapolsky, R. M., (2010). Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu. Warszawa: Wyd.Naukowe PWN S.A
Konieczny, T., (2014). Stres w organizacji. Gdańsk: Wyd. Harmonia.
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 23-04-2019 19:18)