SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wybrane aspekty rozwoju psychicznego człowieka dorosłego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wybrane aspekty rozwoju psychicznego człowieka dorosłego
Kod przedmiotu 14.9-WP-PSChM-WARPCzD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ludwika Wojciechowska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie z wybranymi aspektami rozwoju i funkcjonowania  emocjonalnego, społecznego i poznawczego  człowieka dorosłego oraz z podstawowymi formami dostępnego wsparcia w sytuacjach kryzysowych.

Wymagania wstępne

Wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej oraz wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia.

Zakres tematyczny

Wybrane zagadnienia  rozwoju w dorosłości wynikają z podstawowych teorii rozwoju człowieka i wyznaczają tematy związane z zadaniami rozwojowymi, kryzysami psychospołecznymi oraz z kulturowo-społecznymi koncepcjami  życia człowieka dorosłego, Odnoszą się one do problemów dotyczących ról pełnionych w dorosłości, ich kontynuacji w toku życia, krzyżowania się ich zakresów oraz uwarunkowań ich zmienności. Ponadto dotyczą podstawowych stylów życia z uwzględnieni różnic indywidualnych i środowiskowych. Akcentowane jest też ukazanie różnic pomiędzy poszczególnymi etapami rozwoju. Jednocześnie ukazana jest rola funkcji poznawczych i rozwoju intelektualnego oraz formy stymulacji oferowanej przez organizacje środowiskowe.  Położony jest też nacisk na różnice pomiędzy wczesną, średnią i późną dorosłością. Rozbudowane są biologiczne uwarunkowania zmian w funkcjonowaniu i przybliżone są teorie i szczegółowy opis procesów inwolucji, a także progresywnych zmian w zakresie  mądrości i radzenia sobie z problemami życiowymi. Uwzględnione są  zjawiska stresu, zwłaszcza w  średniej dorosłości (np. problem tzw. Bumerangu, efekt pokolenia sandwichowego) oraz różnic międzypłciowych.

Metody kształcenia

Wykład i dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin testowy

Literatura podstawowa

Oleś, P.K. (2015). Psychologia człowieka  dorosłego (2015). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Literatura uzupełniająca

1.      Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. (fragmenty)

2.      Erikson, E. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

3.      Pietrasiński, Z. (1990). Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa: Wiedza Powszechna.

4.      Wojciechowska, L. (2005). Teoria dobrostanu w badaniach rozwojowych nad rodziną: dobrostan rodziców w stadium pustego gniazda. Psychologia Rozwojowa, 10, 4, 35-45.

5.      Każdorazowo ustalane przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-03-2024 13:58)