SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychopatologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychopatologia
Kod przedmiotu 12.2-WP-PSChM-Ppat
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 12
Występuje w specjalnościach Psychologia kliniczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 60 4 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Uwrażliwienie na problemy osób cierpiących z powodu zaburzeń będących przedmiotem zainteresowania psychopatologii.

  2. Wyposażenie studentów w wiedzę na temat zasad udzielania wsparcia osobom cierpiącym na zaburzenia psychiczne.

  3. Dostarczenie wiedzy o zdrowiu i zaburzeniach psychicznych, która znajduje zastosowanie w praktyce klinicznej.

  4. Rozwinięcie umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu psychopatologii do różnicowania zdrowia od zaburzeń psychicznych.

  5. Dostarczenie wiedzy o objawach i warunkach koniecznych do rozpoznawania zaburzeń psychicznych w dzieciństwie, adolescencji i dorosłości.

  6. Kształtowanie umiejętności zastosowania wiedzy z zakresu psychopatologii w różnych dziedzinach psychologii.

  7. Kształtowanie umiejętności wyjaśniania zjawisk z zakresu psychopatologii przy pomocy wiedzy z różnych dziedzin psychologii.

  8. Kształtowanie umiejętności krytycznego stosowania koncepcji o różnych rodowodach teoretycznych.

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje wynikające z zaliczenia podstawowych przedmiotów obligatoryjnych obejmujących wprowadzenie do psychologii, psychologię procesów poznawczych, emocji, motywacji i osobowości oraz wprowadzenie do psychologii klinicznej i diagnozę psychologiczną

Zakres tematyczny

Wykłady

  1. Koncepcje normy i patologii a klasyfikacje zaburzeń psychicznych. Wskaźniki zaburzeń. Psychologia kliniczna, psychiatria a psychopatologia – wzajemne zależności. Epidemiologia zaburzeń. Społeczno – kulturowy kontekst kształtowania normy i patologii.

  2. Biologiczne modele i koncepcje zaburzeń psychicznych.

  3. Przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych – paradygmaty psychopatologii.

  4. Psychopatologia ogólna: zaburzenia prostych i złożonych czynności psychicznych. Klasyfikacje i objawy zaburzeń procesów poznawczych, emocjonalnych i motywacyjnych. Zaburzenia świadomości i orientacji. Wprowadzenie pojęć „symptom”, „zespół”.

  5. Podstawy kryteria klasyfikacji zaburzeń psychicznych w systemach klasyfikacyjnych ICD-10, DSM-IV i DSM-V,

  6. Postępowanie diagnostyczne i modele diagnozy w psychopatologii.

  7. Wprowadzenie do psychopatologii szczegółowej: omówienie wybranych zaburzeń psychicznych

Ćwiczenia: Moduł I – Psychologia zaburzeń osobowości

  1. Wprowadzenie do problematyki zaburzeń osobowości: osobowość normalna i zaburzona, klasyfikacja zaburzeń osobowości, rozpowszechnienie zaburzeń, modele diagnozy

  2. Zaburzenia osobowości w paradygmacie poznawczym, psychodynamicznym i integracyjnym.

  3. Szczegółowe zaburzenia osobowości: obraz kliniczny, problemy diagnostyczne i współzachorowalność, koncepcje wyjaśniające

  4. Zaburzenia osobowości w okresie dojrzewania.

 

Ćwiczenia: Moduł II – Psychologia zaburzeń afektywnych i lękowych

  1. Zaburzenia afektywne: kryteria diagnostyczne i obraz kliniczny depresji, epizodu maniakalnego i zaburzeń afektywnych dwubiegunowych.

  2. Zaburzenia afektywne: modele i koncepcje genezy i mechanizmu zaburzeń afektywnych.

  3. Zaburzenia afektywne: leczenie i psychoterapia

  4. Zaburzenia lękowe: wprowadzenie, lęk i strach jako zachowania adaptacyjne i dezadapatacyjne

  5. Zaburzenia lękowe: modele i koncepcje genezy i mechanizmu zaburzeń lękowych

  6. Zaburzenia lękowe: leczenie i psychoterapia

 

Ćwiczenia: Moduł III – Psychologia zaburzeń psychotycznych i innych

  1. Schizofrenia: obraz kliniczny i kryteria diagnostyczne, postacie schizofrenii

  2. Modele i koncepcje zaburzeń schizofrenicznych. Leczenie i rehabilitacja w schizofrenii.

  3. Zaburzenia dysocjacyjne i zespoły zaburzeń pod postacią somatyczną

  4. Zaburzenia odżywiania się i snu

 

Ćwiczenia: Moduł IV – Psychologia uzależnień

 

1. Wprowadzenie do problematyki uzależnień: uzależnienia substancjalne i niesubstancjalne.

2. Szkodliwe używanie i uzależnienie od alkoholu: klasyfikacja zaburzeń, typologie alkoholizmu, diagnoza

3. Modele genetyczne i koncepcje psychologiczne wyjaśniające zaburzenia związane z używaniem alkoholu

4. Uzależnienie i współuzależnienie: rodzina i małżeństwo z problemem alkoholowym – problemy psychologiczne

5. Modele i programy terapii osoby uzależnionej i członków jej rodziny.

6. Inne uzależnienia substancjalne: narkotyki, leki.

7. Uzależnienia behawioralne: istota zjawiska, problemy diagnozy klinicznej, klasyfikacja i typologia, obraz kliniczny, pomoc psychologiczna

Metody kształcenia

Wykłady, dyskusja, praca w grupach, praca z podręcznikiem, prezentacje multimedialne, studium przypadku, analiza indywidualnych  przypadków  klinicznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: egzamin pisemny. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie co najmniej 70% poprawnych odpowiedzi. Kolokwium  składa się z pytań zamknietych i/lub  pytań ocenianych według następujących kryteriów: bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi, wykazując jednocześnie własne przemyślenia i oceny dobry – odpowiedź zasadniczo poprawna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem terminologii, brak  błędów merytorycznych, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry,  dostateczny – student zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, występują nieliczne błędy merytoryczne  niedostateczny-brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne. Ćwiczenia: każdy moduł kończy się zaliczeniem z oceną. Podstawą wystawienia ocen z poszczególnych modułów jest kolokwium, ocena prezentacji i/lub pracy pisemnej, aktywność na zajęciach. Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych modułów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena  z ćwiczeń.

Na ocenę końcową składa się średnia z oceny z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Cierpiałkowska, L. (2007) Psychopatologia. Warszawa: Scholar.

  2. Cierpiałkowska, L. Sęk H.red. (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN

  3. Cierpiałkowska L. Soroko E. red. (2014). Zaburzenia osobowości. Problemy diagnozy klinicznej. Wydawnictwo Naukowe UAM.

  4. Cierpiałkowska L. Ziarko M. (2010). Psychologia uzależnień. Alkoholizm. WAiP.

  5. Leonard K., Blane, H. (2003). Picie i alkoholizm w świetle teorii psychologicznych. PARPA.

Literatura uzupełniająca

  1. Birchwood, M., Jackson, C. (2004) Schizofrenia: Gdańsk GWP.

  2. Chlewiński, Z., Grzywa, A. (1992) Urojeniowa wizja świata. Warszawa: Wiedza Powszechna.

  3. Cierpiałkowska, L. Grzegorzewska I. (2016). Dzieci alkoholików w perspektywie rozwojowej i klinicznej.

  4. Dyduch, Grzywa, A. (2009). Stygmatyzacja i czynniki ją warunkujące na przykładzie stygmatyzacji związanej z chorobą psychiczną. Polski Merkuriusz Lekarski, 2009, XXVI, 153, 263-267

  5. Gazzaniga, M.S. (2013). Istota człowieczeństwa. Co sprawia, że jesteśmy wyjątkowi. Sopot: Smak Słowa.

  6. Hammen, C. (2004) Depresja. Gdańsk: GWP.

  7. Kantorska-Janiec,M., Kiejna,A., Świątkiewicz, G.,Zagdańska, M. (2009) Epidemiologia zaburzeń psychicznych –dotychczasowe doświadczenia. Psychiatria Polska, XLIII, 375–385.

  8. Kępiński, A. (1981). Schizofrenia. Warszawa: PZWL.

  9. Johnson V. (1987). Od jutra nie piję. SPP.

  10. Leiblum, S.R., Rosen, R.C. (2005) Terapia zaburzeń seksualnych. Gdańsk: GWP. .

  11. Meyer, R. (2003). Psychopatologia. Gdańsk: GWP.

  12. Rachman, S. (2005). Zaburzenia lękowe. Gdańsk: GWP.

  13. Reinecke, M.,A., Clark, D.A. red. (2005) Psychoterapia poznawcza w teorii i praktyce. Gdańsk: GWP.

  14. Rowan, J., Cooper, M. (2008) Jekyll i Hyde. Wielorakie Ja we współczesnym świecie. Gdańsk: GWP.

  15. Sacks, O. (2008). Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. Poznań: Zysk i S-ka.

  16. Sacks, O. (2008). Antropolog na Marsie. Poznań: Zysk i S-ka.

  17. Sęk, H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna. Tom 1-2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

  18. Trzebińska, E., Grabińska, A. (2009) Przeżywanie uczuć w zaburzeniach osobowości. W: E. Trzebińska (red.) Szaleństwo bez utraty rozumu (144-171). Z badań nad zaburzeniami osobowości. Warszawa; ACADEMICA.

  19. Carson. Butcher Mineka (2003). Psychologia zaburzeń. GWP. Gdańsk

  20. Stirling, Hellewell. Psychopatologia. GWP, Gdańsk, 2005.

  21. Seligman. M., Walker E., Rosenhan D. Psychopatologia. Zysk i S-ka, Poznań, 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2019 20:11)