SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy geologii, geomorfologii i gleboznawstwa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy geologii, geomorfologii i gleboznawstwa
Kod przedmiotu 07.4-WB-BZŚP-PGGiG-S17
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Biomonitoring i zarządzanie środowiskiem
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Urszula Kołodziejczyk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem  przedmiotu  jest  poznanie  i  zrozumienie  procesów  naturalnych  zachodzących  na  Ziemi, poznanie  minerałów  i  skał  tworzących  skorupę  ziemską  oraz  możliwości  wykorzystania poszczególnych surowców mineralnych w gospodarce. Wprowadzenie studentów w podstawy gleboznawstwa – genezy gleb, właściwości i klasyfikacji; ujęcie gleby jako części składowej środowiska przyrodniczego.

Wymagania wstępne

Formalne: brak

Nieformalne: znajomość geografii i fizyki w zakresie szkoły średniej.

Zakres tematyczny

Program wykładów: Miejsce nauk o Ziemi w naukach przyrodniczych. Historia Wszechświata. Budowa geologiczna Ziemi. Wiek Ziemi i wiek skał. Procesy endogeniczne: magmatyzm, metamorfizm, trzęsienia Ziemi, tektonika, ruchy górotwórcze, geotektonika globalna. Procesy egzogeniczne: wietrzenie, geologiczna działalność rzek, mórz, lodowców i wiatru. Geologia stosowana: hydrogeologia, geofizyka, geologia inżynierska i geologia surowcowa. Podstawowe pojęcia gleboznawcze. Gleba i jej funkcje. Czynniki glebotwórcze. Procesy glebotwórcze.

Program ćwiczeń laboratoryjnych: Poznanie cech fizycznych minerałów. Makroskopowa identyfikacja minerałów oraz skał: magmowych, osadowych i metamorficznych. Analiza występowania i zastosowania minerałów oraz skał w gospodarce. Opis profilu glebowego. Pobieranie próbek glebowych. Podstawowe metody oznaczeń polowych materiału glebowego.

Metody kształcenia

Metody podające: wykład informacyjno-problemowy.

Metody ćwiczeniowo–praktyczne: metoda projektu, laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą do zaliczenia zajęć laboratoryjnych jest: obecność na wszystkich zajęciach, systematyczne przygotowanie się do zajęć i pozytywne zaliczenie kolokwiów. Ocena końcowa z zajęć laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z dwóch kolokwiów: 1. rozpoznawanie minerałów - każdy student otrzymuje 5 okazów minerałów do rozpoznania i dla każdego z nich podaje: nazwę, wzór chemiczny, gęstość, twardość, przełam, łupliwość, rysę, barwę, połysk (lub inne cechy charakterystyczne), występowanie w Polsce oraz zastosowanie w gospodarce - uzyskując maksymalnie 15 pkt., 2. rozpoznawanie skał - każdy student otrzymuje 5 okazów skał do rozpoznania i dla każdego z nich podaje: nazwę, rodzaj skały (genezę),  skład  mineralny  skały,  występowanie  w Polsce oraz zastosowanie w gospodarce, uzyskując maksymalnie 15 pkt. Punkty uzyskane w poszczególnych kolokwiach są oceniane następująco: 0-7 pkt. - niedostateczny; 8 pkt. - dostateczny; 9/10 pkt. - plus dostateczny; 11/12 pkt. - dobry; 13/14 pkt. - plus dobry; 15 pkt. - bardzo dobry.

Podstawą do zaliczenia wykładu są pozytywne wyniki kontroli wiadomości, przeprowadzonej w formie ustalonej z prowadzącym zajęcia na początku wykładów (kolokwium zaliczeniowe, test, odpowiedź ustna). Podstawą ustalenia oceny łącznej jest średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,5 oceny z wykładu oraz 0,5 oceny z ćwiczeń.

Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena  łączna  ustalona  jest  na  podstawie  średniej  ważonej  zgodnie  z  zasadą:  poniżej  3,30  – dostateczny, od 3,30 do 3,69 – dostateczny plus, od 3,70 do 4,09 – dobry, od 4,10 do 4,49 – dobry plus, od 4,50 – bardzo dobry.

Literatura podstawowa

  1. Chrzan T., Geologia i hydrogeologia. Redakcja Wydawnictw Naukowo-Technicznych, Zielona Góra, 2001
  2. Kołodziejczyk U., Kraiński A., Zarys geologii. Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra, 2003
  3. Kołodziejczyk U., Kraiński A., Rozpoznawanie minerałów, skał i budowy geologicznej. Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra, 2004
  4. Greinert A. Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego. Wydaw. PZ, Zielona Góra, 1999
  5. Greinert A. Przewodnik do ćwiczeń z gleboznawstwa i ochrony gleb Zielona Góra, Wydaw. PZ, 1998

Literatura uzupełniająca

  1. Klimaszewski M., Geomorfologia. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2003
  2. Koreleski K., Podstawy nauk o Ziemi. Wyd. AR, Kraków, 2004
  3. Mizerski W., Geologia dynamiczna. Wyd. Nauk. PWN, 2006
  4. Van  Andel  T.H.,  Nowe  spojrzenie  na  starą  planetę  –  zmienne  oblicze  Ziemi.  Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2001

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Agnieszka Ważna (ostatnia modyfikacja: 22-05-2019 16:27)