SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy planowania przestrzennego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy planowania przestrzennego
Kod przedmiotu 02.5-WB-BZŚP-PodstPP-S17
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Biomonitoring i zarządzanie środowiskiem
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Anna Bazan-Krzywoszańska, prof. UZ
  • dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ
  • dr hab. inż. Andrzej Greinert, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedmiot stanowi wprowadzenie do problematyki planowania przestrzennego, w systemie prawnym obowiązującym w Polsce, determinujący zrównoważone sposoby ochrony przyrody i środowiska w otoczeniu człowieka. Poprzez poszczególne działania (inwentaryzacja urbanistyczna, inwentaryzacja zdjęciowa, analizy, syntezy uwarunkowań, wstępne koncepcje projektów, analizy wskaźników urbanistycznych) studenci zapoznają się z różnorodnymi uwarunkowaniami planowania, formami ochrony przyrody i środowiska wraz z możliwością jej poszerzenia, uczą się je analizować i wyznaczać kierunki ochrony i rozwoju za pomocą ustaleń dokumentu planistycznego, w zależności od jego skali. Wykonując koncepcję zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, z uwzględnieniem ewentualnych zmian w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, studenci nabywają umiejętność odczytywania przeznaczenia terenu zgodnie z zapisami dokumentu planistycznego oraz interpretowania dokumentów planistycznych, określających sposób zagospodarowania przestrzeni dla obszaru o dużym stopniu złożoności funkcjonalno-przestrzennej. Głównym celem dydaktycznym jest: wyrobienie praktycznych umiejętności w zakresie odczytywania i interpretowania zapisów opracowań planistycznych, próba wprowadzenia do ustaleń planu zapisów wpływających na ustalenia wskaźników urbanistycznych, w taki sposób aby miały one wpływ na przyrodnicze i środowiskowe aspekty przestrzeni. Wpływ na kształtowanie środowiska przestrzennego zgodnie z potrzebami użytkowników, wymogami cywilizacyjnymi, możliwościami technicznymi a także zasadami ładu przestrzennego i rozwoju zrównoważonego środowiska.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Program wykładów: Pojęcia podstawowe gospodarki przestrzenią (przestrzeń, środowisko, struktura przestrzenna, przestrzenne jednostki przyrodnicze i planistyczne). Źródła planowania przestrzennego. Ład przestrzenny. Rozwój zrównoważony. Czynniki planowania przestrzennego. Podział kompetencyjny w planowaniu przestrzennym.  Planowanie przestrzenne a problem lokowania inwestycji. Wybrane problemy ochrony środowiska przyrodniczego w praktyce planistycznej - a) metody badania stanu i zmian przestrzennego zagospodarowania z uwzględnieniem aspektów przyrodniczych i ochrony środowiska, b) kryteria oceny przestrzennego zagospodarowania, c) wskaźniki i parametry umożliwiające monitorowanie zmian w zagospodarowaniu przestrzeni, d) opis użytkowania terenu i dopuszczalnych działań w zakresie kształtowania środowiska; Planowanie przestrzenne a zadania proekologiczne, partycypacja społeczna w procesach planowania przestrzennego.

Program ćwiczeń: Planowanie przestrzenne na szczeblu gminy – studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy/miasta; miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego; decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu; lokalizacja inwestycji celu publicznego. Dokumentacja środowiskowa w planowaniu przestrzennym. Wyznaczanie stref ochronnych. Student w ramach ćwiczeń analizuje dokumenty planistyczne na szczeblu lokalnym w odniesieniu do uwarunkowań przyrodniczych, proponowanych regulacji prawnych i rozwiązań praktycznych. Zdobywa umiejętność krytycznej analizy dokumentacji planistycznej i proponowania zmian do niej.

Metody kształcenia

Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych; wykład problemowy.

Metody poszukujące: projektowa; problemowe: giełda pomysłów w ocenie przyczyn i skutków zjawisk przestrzennych; sytuacyjna: analizowanie przez grupy studentów rzeczywistych sytuacji przestrzennych; ćwiczeniowo-praktyczne: ćwiczeniowa – praca z planistycznymi dokumentami gminnymi; studium przykładowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Celem uzyskania zaliczenia przedmiotu wszystkie formy prowadzonych zajęć muszą być zaliczone na ocenę pozytywną.

Część ćwiczeniowa zaliczana jest na podstawie:

prezentacji na zajęciach ćwiczeniowych – zaliczenie na ocenę

przygotowania analizy projektowej zgodnie z zakresem zajęć – zaliczenie na ocenę; brane pod uwagę są: kompletność opracowania, zgodność z obowiązującymi regulacjami prawnymi, prawidłowość merytoryczna opracowania

sprawdzanie obecności na zajęciach

Część wykładowa zaliczana jest na podstawie:

egzaminu pisemnego obejmującego część testową (test wielokrotnego wyboru) oraz otwartą ukierunkowaną na opis planistycznych uwarunkowań działań z zakresu ochrony środowiska. Całość kolokwium jest punktowana w skali 50-punktowej, z czego 30 pkt. można otrzymać za część testową i 20 pkt. za część otwartą. Ocena końcowa jest rezultatem porównania liczby uzyskanych przez studenta punktów z tabelą: 5,0 – 45-50 pkt. / 4,5 – 40-44 pkt. / 4,0 – 35-39 pkt. / 3,5 – 34-30 pkt. / 3,0 – 25-29 pkt.

Zgodnie z Regulaminem Studiów obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny końcowej z przedmiotu jest zaliczenie części ćwiczeniowej i wykładowej. Ocena końcowa jest średnią z dwóch realizowanych form zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Baran A., 2004. Planowanie przestrzenne jako narzędzie zarządzania środowiskiem. Wyd. Politechniki Białostockiej, Białystok.

    Dubel K. 2000. Uwarunkowania przyrodnicze w planowaniu przestrzennym. Wyd. WEiS, Białystok.

    Jopek D. 2019. Podstawy planowania przestrzennego. Założenia teoretyczne i ćwiczenia praktyczne.

    Pęski W. 2003. Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast. Arkady, Warszawa.

    Śleszyński P., Komornicki T., Solon J., Więckowski M.; 2012. Planowanie przestrzenne w gminach, Sedno Wyd. Akad., ISBN: 9788363354848.

    Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r. poz. 293 - j.t. z późn.zm.) oraz odnośne akty prawne wykonawcze.

Literatura uzupełniająca

  1. Chmielewski J.M., 2005. Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast. Politechnika Warszawska.

    Cymerman R. (red.), 2017. Podstawy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego, Wydawnictwo: WUWM Olsztyn, ISBN: 978-83-8100-075-8.

    Dąbrowska-Milewska G., 2010. Standardy urbanistyczne dla terenów mieszkaniowych - wybrane zagadnienia, ARCHITECTURAE et ARTIBUS - 1/2010.

    Feltynowski M., 2018. Planowanie przestrzenne gmin wiejskich. Zastosowanie koncepcji polityki opartej na dowodach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, ISBN: 978-83-8088-955-2.

    Jaroszyński K., Niewiadomski Z. (red.), 2006. Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne : komentarz. Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.

    Jędrzejowski P., Wiland M., 2005. Procedury i zapisy planów miejscowych : seminarium szkoleniowe wiosna 2005. Oficyna Wydawnicza ZOIU, Wrocław.

    Korzeniewski Wł., 2002. (suplement 2004). Odległości w zabudowie i zagospodarowaniu terenu, COIB, Warszawa.

    Małysa-Sulińska K., 2008. Normy kształtujące ład przestrzenny, Warszawa.

    Słońska D. Sobieska Z., 1988. Inwentaryzacja urbanistyczna. Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Warszawa

     

Uwagi

W trakcie zajęć prezentowane są aktualnie obowiązujące akty prawne, których znajomość będzie wymagana w zakresie koniecznym do realizacji podejmowanych przez studentów działań.


Zmodyfikowane przez dr Renata Grochowalska (ostatnia modyfikacja: 30-09-2021 15:22)