SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy planowania przestrzennego |
Kod przedmiotu | 02.5-WB-BZŚP-PodstPP-S17 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biomonitoring i zarządzanie środowiskiem |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot stanowi wprowadzenie do problematyki planowania przestrzennego, w systemie prawnym obowiązującym w Polsce, determinujący zrównoważone sposoby ochrony przyrody i środowiska w otoczeniu człowieka. Poprzez poszczególne działania (inwentaryzacja urbanistyczna, inwentaryzacja zdjęciowa, analizy, syntezy uwarunkowań, wstępne koncepcje projektów, analizy wskaźników urbanistycznych) studenci zapoznają się z różnorodnymi uwarunkowaniami planowania, formami ochrony przyrody i środowiska wraz z możliwością jej poszerzenia, uczą się je analizować i wyznaczać kierunki ochrony i rozwoju za pomocą ustaleń dokumentu planistycznego, w zależności od jego skali. Wykonując koncepcję zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, z uwzględnieniem ewentualnych zmian w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, studenci nabywają umiejętność odczytywania przeznaczenia terenu zgodnie z zapisami dokumentu planistycznego oraz interpretowania dokumentów planistycznych, określających sposób zagospodarowania przestrzeni dla obszaru o dużym stopniu złożoności funkcjonalno-przestrzennej. Głównym celem dydaktycznym jest: wyrobienie praktycznych umiejętności w zakresie odczytywania i interpretowania zapisów opracowań planistycznych, próba wprowadzenia do ustaleń planu zapisów wpływających na ustalenia wskaźników urbanistycznych, w taki sposób aby miały one wpływ na przyrodnicze i środowiskowe aspekty przestrzeni. Wpływ na kształtowanie środowiska przestrzennego zgodnie z potrzebami użytkowników, wymogami cywilizacyjnymi, możliwościami technicznymi a także zasadami ładu przestrzennego i rozwoju zrównoważonego środowiska.
brak
Program wykładów: Pojęcia podstawowe gospodarki przestrzenią (przestrzeń, środowisko, struktura przestrzenna, przestrzenne jednostki przyrodnicze i planistyczne). Źródła planowania przestrzennego. Ład przestrzenny. Rozwój zrównoważony. Czynniki planowania przestrzennego. Podział kompetencyjny w planowaniu przestrzennym. Planowanie przestrzenne a problem lokowania inwestycji. Wybrane problemy ochrony środowiska przyrodniczego w praktyce planistycznej - a) metody badania stanu i zmian przestrzennego zagospodarowania z uwzględnieniem aspektów przyrodniczych i ochrony środowiska, b) kryteria oceny przestrzennego zagospodarowania, c) wskaźniki i parametry umożliwiające monitorowanie zmian w zagospodarowaniu przestrzeni, d) opis użytkowania terenu i dopuszczalnych działań w zakresie kształtowania środowiska; Planowanie przestrzenne a zadania proekologiczne, partycypacja społeczna w procesach planowania przestrzennego.
Program ćwiczeń: Planowanie przestrzenne na szczeblu gminy – studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy/miasta; miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego; decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu; lokalizacja inwestycji celu publicznego. Dokumentacja środowiskowa w planowaniu przestrzennym. Wyznaczanie stref ochronnych. Student w ramach ćwiczeń analizuje dokumenty planistyczne na szczeblu lokalnym w odniesieniu do uwarunkowań przyrodniczych, proponowanych regulacji prawnych i rozwiązań praktycznych. Zdobywa umiejętność krytycznej analizy dokumentacji planistycznej i proponowania zmian do niej.
Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych; wykład problemowy.
Metody poszukujące: projektowa; problemowe: giełda pomysłów w ocenie przyczyn i skutków zjawisk przestrzennych; sytuacyjna: analizowanie przez grupy studentów rzeczywistych sytuacji przestrzennych; ćwiczeniowo-praktyczne: ćwiczeniowa – praca z planistycznymi dokumentami gminnymi; studium przykładowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Celem uzyskania zaliczenia przedmiotu wszystkie formy prowadzonych zajęć muszą być zaliczone na ocenę pozytywną.
Część ćwiczeniowa zaliczana jest na podstawie:
prezentacji na zajęciach ćwiczeniowych – zaliczenie na ocenę
przygotowania analizy projektowej zgodnie z zakresem zajęć – zaliczenie na ocenę; brane pod uwagę są: kompletność opracowania, zgodność z obowiązującymi regulacjami prawnymi, prawidłowość merytoryczna opracowania
sprawdzanie obecności na zajęciach
Część wykładowa zaliczana jest na podstawie:
egzaminu pisemnego obejmującego część testową (test wielokrotnego wyboru) oraz otwartą ukierunkowaną na opis planistycznych uwarunkowań działań z zakresu ochrony środowiska. Całość kolokwium jest punktowana w skali 50-punktowej, z czego 30 pkt. można otrzymać za część testową i 20 pkt. za część otwartą. Ocena końcowa jest rezultatem porównania liczby uzyskanych przez studenta punktów z tabelą: 5,0 – 45-50 pkt. / 4,5 – 40-44 pkt. / 4,0 – 35-39 pkt. / 3,5 – 34-30 pkt. / 3,0 – 25-29 pkt.
Zgodnie z Regulaminem Studiów obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny końcowej z przedmiotu jest zaliczenie części ćwiczeniowej i wykładowej. Ocena końcowa jest średnią z dwóch realizowanych form zajęć.
Baran A., 2004. Planowanie przestrzenne jako narzędzie zarządzania środowiskiem. Wyd. Politechniki Białostockiej, Białystok.
Dubel K. 2000. Uwarunkowania przyrodnicze w planowaniu przestrzennym. Wyd. WEiS, Białystok.
Jopek D. 2019. Podstawy planowania przestrzennego. Założenia teoretyczne i ćwiczenia praktyczne.
Pęski W. 2003. Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast. Arkady, Warszawa.
Śleszyński P., Komornicki T., Solon J., Więckowski M.; 2012. Planowanie przestrzenne w gminach, Sedno Wyd. Akad., ISBN: 9788363354848.
Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r. poz. 293 - j.t. z późn.zm.) oraz odnośne akty prawne wykonawcze.
Chmielewski J.M., 2005. Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast. Politechnika Warszawska.
Cymerman R. (red.), 2017. Podstawy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego, Wydawnictwo: WUWM Olsztyn, ISBN: 978-83-8100-075-8.
Dąbrowska-Milewska G., 2010. Standardy urbanistyczne dla terenów mieszkaniowych - wybrane zagadnienia, ARCHITECTURAE et ARTIBUS - 1/2010.
Feltynowski M., 2018. Planowanie przestrzenne gmin wiejskich. Zastosowanie koncepcji polityki opartej na dowodach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, ISBN: 978-83-8088-955-2.
Jaroszyński K., Niewiadomski Z. (red.), 2006. Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne : komentarz. Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Jędrzejowski P., Wiland M., 2005. Procedury i zapisy planów miejscowych : seminarium szkoleniowe wiosna 2005. Oficyna Wydawnicza ZOIU, Wrocław.
Korzeniewski Wł., 2002. (suplement 2004). Odległości w zabudowie i zagospodarowaniu terenu, COIB, Warszawa.
Małysa-Sulińska K., 2008. Normy kształtujące ład przestrzenny, Warszawa.
Słońska D. Sobieska Z., 1988. Inwentaryzacja urbanistyczna. Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Warszawa
W trakcie zajęć prezentowane są aktualnie obowiązujące akty prawne, których znajomość będzie wymagana w zakresie koniecznym do realizacji podejmowanych przez studentów działań.
Zmodyfikowane przez dr Renata Grochowalska (ostatnia modyfikacja: 30-09-2021 15:22)