SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wstęp do pedagogiki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wstęp do pedagogiki
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-WPED
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Ukształtowanie u studentów obrazu pedagogiki jako nauki humanistycznej, empirycznej i społecznej; przekazanie im podstawowych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu i autoedukacji człowieka; zapoznanie studentów  z podstawową wiedzą o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej; doskonalenie umiejętności dostrzegania, analizowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych; rozwijanie umiejętności świadomego odbioru i formułowania komunikatów na temat edukacji.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Wykłady

Pedagogika jako nauka i jako refleksja nad wychowaniem. Pedagogika teoretyczna i praktyczna.  Struktura i definiowanie pojęć pedagogicznych. Kryteria klasyfikacji pojęć pedagogicznych. Różnice i podobieństwa znaczeniowe pojęć pedagogicznych. Struktura pedagogiki w Polsce i na świecie (wybrane ujęcia). Wybrane koncepcje współczesnej pedagogiki. Związek pedagogiki z innymi dyscyplinami naukowymi podejmującymi problematykę edukacji. Antropologiczne, ontologiczne, aksjologiczne i epistemologiczne podstawy edukacji. Wyzwania współczesnej pedagogiki z perspektywy antropologii, aksjologii i epistemologii. Ambiwalencja i antynomia we współczesnej pedagogice. Pedagogika i antypedagogika. Pedagogika modernistyczna i postmodernistyczna. Edukacja w perspektywie wertykalnej. Edukacja w perspektywie horyzontalnej. Wartości i cele edukacji. Całościowe ujęcie edukacji – dziesięciościan edukacji /procesy składowe współczesnej edukacji.

Ćwiczenia

Pedagogika jako nauka i refleksja filozoficzna. Wybrane koncepcje współczesnej pedagogiki. Fazy rozwoju współczesnej nauki o wychowaniu. Zasady myślenia i działania pedagogicznego. Wychowanie jako wywieranie pedagogicznego wpływu.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy.

Ćwiczenia – metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca w grupach, dyskusja,  

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin w formie testowej. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.

Ćwiczenia

Test, ocena zgodnie z podanymi progami punktowymi.

Ocena końcowa

Średnia arytmetyczna z oceny z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura: wybór tekstów, Kraków 1993.
  2. Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999.
  3. Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej, Poznań 1999.
  4. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.
  5. Pilch T., red., Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 2000.
  6. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.
  7. Śliwerski B., Pedagogika: podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.
  8. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
  9. Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

 

Literatura uzupełniająca

 

  1. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
  2. Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju uczniów, Kraków 2001.
  3. Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie: wybrane problemy pedagogiki personalistycznej, Rzeszów 1995.
  4. Kowalski M., Falcman D., Fenomenologie: socjologia versus pedagogika, Kraków 2011.
  5. Kowalski M., Falcman D., Świadomość aksjologiczna i podmiotowość etyczna, Kraków 2010.
  6. Kwieciński Z., red., Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.
  7. Olbrycht K., Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Katowice 2000.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 11:23)