SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika elementarna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika elementarna
Kod przedmiotu 05.2-WP-PEDP-ELEM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, podstawą programową edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, psychologicznymi i lingwistycznymi podstawami procesu czytania i pisania oraz metodami nauki czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Wykłady

Pedagogiczne podstawy rozwoju i kształtowania się mowy dziecka. Pedagogiczne uwarunkowania rozwoju języka i myślenia dziecka.  Rola integracji sensorycznej w rozwoju mowy i przyswajaniu języka. Zagadnienie dwujęzyczności i jej rodzaje oraz konsekwencje dla rozwoju dziecka. Proces  czytania i jego składniki w ujęciu psycholingwistycznym i glottodydaktycznym. Rola czytania i pisania w komunikacji językowej. Ryzyko dysleksji i zasady diagnozy i terapii dysleksji. Metody pedagogiczne w terapii logopedycznej.

Aktualna podstawa programowa dla przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej.  Sylwetka dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego, jego charakterystyka w zakresie rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i moralnego. Potrzeby dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego: typologia potrzeb, zaspokajanie potrzeb dziecka w środowisku rodzinnym, przedszkolnym i szkolnym.  Dojrzałość szkolna a gotowość szkolna – pojęcia, składniki, diagnozowanie. 

Ćwiczenia                                       

Rola, istota oraz cele czytania i pisania. Gotowość dzieci do rozpoczęcia nauki czytania i pisania. Przegląd, analiza i ocena stosowanych metod nauki czytania i pisania w ujęciu historycznym: metoda M. Falskiego, metoda analityczno-syntetyczna o charakterze funkcjonalnym E. i F. Przyłubskich, metoda barwno-dźwiękowa H. Metery, metoda fonetyczno-literowo-barwna B. Rocławskiego, Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, wprowadzenie w świat pisma I. Majchrzak, metoda G. Domana, naturalna nauka języka W. Aye, metoda czytania oparta na integracji sensorycznej, metoda przyspieszonego czytania. Metody nauki czytania i pisania w polskich elementarzach. Tok postępowania metodycznego wynikający z danej metody nauki czytania i pisania (metoda M. Falskiego, E. i F. Przyłubskich, H. Metery, B. Rocławskiego, Metoda Dobrego Startu). Zasady kaligrafii.  Trudności w czytaniu i pisaniu i ich pokonywanie.                          

 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny i problemowy.

Ćwiczenia – metoda projektu, praca z książką, metoda przypadków, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów, dyskusja, metoda projektowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

 Ocena z ćwiczeń jest średnia arytmetyczną ocen z  pracy pisemnej i aktywności na zajęciach.

Wykłady

Kolokwium pisemne z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% – db, 60% – dst).

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

 

Literatura podstawowa

  1. Doman G., Doman J., Jak nauczyć małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992.
  2. Kamińska A., Metody nauki czytania i pisania w edukacji przedszkolnej, Warszawa 1997.
  3. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, 2011.
  4. Lelonek M., Wróbel T., red., Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III, Warszawa 1990.
  5. Majchrzak I., Wprowadzanie dziecka w świat pisma, Warszawa 1995.
  6. Malmquist E, Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1987.Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.
  7. Śliwerski B., Pedagogika dziecka: studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.
  8. Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa 1993.
  9. Doman G., Doman J., Jak nauczyć małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992.
  10. Kamińska A., Metody nauki czytania i pisania w edukacji przedszkolnej, Warszawa 1997.
  11. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, 2011.
  12. Lelonek M., Wróbel T., red., Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III, Warszawa 1990.
  13. Majchrzak I., Wprowadzanie dziecka w świat pisma, Warszawa 1995.
  14. Malmquist E, Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1987.Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.
  15. Śliwerski B., Pedagogika dziecka: studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.
  16. Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa 1993.

Literatura uzupełniająca

  1. Jakowicka M., Wzbogacanie doświadczeń uczniów w kontaktach ze środowiskiem, WSiP, Warszawa 1982.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-12-2019 13:32)