SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika elementarna |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-PEDP-ELEM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, podstawą programową edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, psychologicznymi i lingwistycznymi podstawami procesu czytania i pisania oraz metodami nauki czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Brak
Wykłady
Pedagogiczne podstawy rozwoju i kształtowania się mowy dziecka. Pedagogiczne uwarunkowania rozwoju języka i myślenia dziecka. Rola integracji sensorycznej w rozwoju mowy i przyswajaniu języka. Zagadnienie dwujęzyczności i jej rodzaje oraz konsekwencje dla rozwoju dziecka. Proces czytania i jego składniki w ujęciu psycholingwistycznym i glottodydaktycznym. Rola czytania i pisania w komunikacji językowej. Ryzyko dysleksji i zasady diagnozy i terapii dysleksji. Metody pedagogiczne w terapii logopedycznej.
Aktualna podstawa programowa dla przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej. Sylwetka dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego, jego charakterystyka w zakresie rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i moralnego. Potrzeby dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego: typologia potrzeb, zaspokajanie potrzeb dziecka w środowisku rodzinnym, przedszkolnym i szkolnym. Dojrzałość szkolna a gotowość szkolna – pojęcia, składniki, diagnozowanie.
Ćwiczenia
Rola, istota oraz cele czytania i pisania. Gotowość dzieci do rozpoczęcia nauki czytania i pisania. Przegląd, analiza i ocena stosowanych metod nauki czytania i pisania w ujęciu historycznym: metoda M. Falskiego, metoda analityczno-syntetyczna o charakterze funkcjonalnym E. i F. Przyłubskich, metoda barwno-dźwiękowa H. Metery, metoda fonetyczno-literowo-barwna B. Rocławskiego, Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, wprowadzenie w świat pisma I. Majchrzak, metoda G. Domana, naturalna nauka języka W. Aye, metoda czytania oparta na integracji sensorycznej, metoda przyspieszonego czytania. Metody nauki czytania i pisania w polskich elementarzach. Tok postępowania metodycznego wynikający z danej metody nauki czytania i pisania (metoda M. Falskiego, E. i F. Przyłubskich, H. Metery, B. Rocławskiego, Metoda Dobrego Startu). Zasady kaligrafii. Trudności w czytaniu i pisaniu i ich pokonywanie.
Wykłady – wykład tradycyjny i problemowy.
Ćwiczenia – metoda projektu, praca z książką, metoda przypadków, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów, dyskusja, metoda projektowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia
Ocena z ćwiczeń jest średnia arytmetyczną ocen z pracy pisemnej i aktywności na zajęciach.
Wykłady
Kolokwium pisemne z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% – db, 60% – dst).
Ocena końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-12-2019 13:32)