SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teorie kultury i animacji |
Kod przedmiotu | 14.7-WP-PEDP-TKA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot ma charakter propedeutyczny dla przedmiotów specjalizacyjnych (metodyki animacji kultury, instytucji kultury, edukacji kulturalnej, wiedzy o kulturze popularnej). Zapoznaje studentów z wiodącymi teoriami kultury, wyposaża w pojęciowość z zakresu kultury symbolicznej i animacji kultury, ukazuje złożoność i wieloaspektowość kultury, zagrożenia i szanse rozwojowe współczesnej kultury.
Brak.
Wykłady
Teorie kultury w różnym ujęciu dyscyplinowym: antropologicznym, socjologicznym, pedagogicznym, psychologicznym i filozoficznym. Szerokie i wąskie rozumienie kultury. Kanon kultury – sposoby pojmowania, funkcje, przeobrażenia. Społeczne uczestnictwo w kulturze – jego uwarunkowania i korelaty; tendencje i nowe zjawiska w uczestnictwie kultury Kultura wysoka i niska, elitarna i popularna, uniwersalna i lokalna, kontrkultura, subkultury i kultura alternatywna. Animacja kultury - geneza, idea, podejście pedagogiczne i kulturoznawczo-antropologiczne.
Ćwiczenia
Uczestnictwo w kulturze/aktywność kulturalna - wzory i typy uczestnictwa w kulturze; Aktywność kulturalna różnych kategorii społecznych i współczesne zjawiska w uczestnictwie w kulturze w świetle badań - współczesne przeobrażenia i tendencje w kulturze miejskiej, kultura wsi i małych miast, uczestnictwo w kulturze młodzieży, uczestnictwo w kulturze ludzi starszych/ różnice pokoleniowe w uczestnictwie w kulturze; deinstytucjonalizacja, ewentyzacja i festiwalizacja uczestnictwa w kulturze. Koncepcje animacji: animacja społeczno-kulturalna; animacja jako metoda aktywizacji społeczności lokalnych; animacja kulturalna jako pomoc w rozwoju; metoda wprowadzania zmiany społecznej – inspiracje koncepcją community art; Rola animatora kultury w różnych ujęciach; Oddolne inicjatywy społeczno-kulturalne jako działania animacyjne – analiza przypadków.
Wykłady – metoda podająco-systematyzująca.
Ćwiczenia – metody aktywizujące, dyskusja, burza mózgów, analiza przypadku, praca z tekstem, prezentacja, sesja plakatowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Egzamin w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń, a jego zaliczenia - uzyskanie min. 55% punktów.
Ćwiczenia
Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen: za ćwiczeń jest aktywność na zajęciach, kolokwium, analizę inicjatywy animacyjnej, prezentację tematu i lub konspekt działań animacyjnych.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z egzaminu i z ćwiczeń.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-11-2019 11:17)