SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teorie kultury i animacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teorie kultury i animacji
Kod przedmiotu 14.7-WP-PEDP-TKA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Bogdan Idzikowski, prof. UZ
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedmiot ma charakter propedeutyczny dla przedmiotów specjalizacyjnych (metodyki animacji kultury, instytucji kultury, edukacji kulturalnej, wiedzy o kulturze popularnej). Zapoznaje studentów z wiodącymi teoriami kultury, wyposaża w pojęciowość z zakresu kultury symbolicznej i animacji kultury, ukazuje złożoność i wieloaspektowość kultury, zagrożenia i szanse rozwojowe współczesnej kultury.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Wykłady

Teorie kultury w różnym ujęciu dyscyplinowym: antropologicznym, socjologicznym, pedagogicznym, psychologicznym i filozoficznym. Szerokie i wąskie rozumienie kultury.  Kanon kultury – sposoby pojmowania, funkcje, przeobrażenia. Społeczne uczestnictwo w kulturze – jego uwarunkowania i korelaty; tendencje i nowe zjawiska w uczestnictwie kultury Kultura wysoka i niska, elitarna i popularna, uniwersalna i lokalna, kontrkultura, subkultury i kultura alternatywna. Animacja kultury - geneza, idea, podejście pedagogiczne i kulturoznawczo-antropologiczne. 

Ćwiczenia

Uczestnictwo w kulturze/aktywność kulturalna - wzory i typy uczestnictwa w kulturze; Aktywność kulturalna różnych kategorii społecznych i współczesne zjawiska w uczestnictwie w kulturze w świetle badań - współczesne przeobrażenia i tendencje w kulturze miejskiej, kultura wsi i małych miast, uczestnictwo w kulturze młodzieży, uczestnictwo w kulturze ludzi starszych/ różnice pokoleniowe w uczestnictwie w kulturze; deinstytucjonalizacja, ewentyzacja i festiwalizacja uczestnictwa w kulturze. Koncepcje animacji: animacja społeczno-kulturalna; animacja jako metoda aktywizacji społeczności lokalnych; animacja kulturalna jako pomoc w rozwoju; metoda wprowadzania zmiany społecznej – inspiracje koncepcją community art; Rola animatora kultury w różnych ujęciach; Oddolne inicjatywy społeczno-kulturalne jako działania animacyjne – analiza przypadków.

Metody kształcenia

Wykłady – metoda podająco-systematyzująca.

Ćwiczenia – metody aktywizujące, dyskusja, burza mózgów, analiza przypadku, praca z tekstem, prezentacja, sesja plakatowa. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń, a jego zaliczenia  -  uzyskanie min. 55% punktów.

Ćwiczenia

Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen: za ćwiczeń jest aktywność na zajęciach,  kolokwium,  analizę inicjatywy animacyjnej, prezentację tematu i lub konspekt  działań animacyjnych.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z egzaminu i z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Burszta W., Antropologia kultury: tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.
  2.  Czerwiński M., Kultura i jej badanie, Wrocław 1985.
  3.  Gajda J., Żardecki W., red., Dylematy animacji kulturalnej, Lublin 2001.
  4. Godlewski G., Animacja i antropologia, w: Animacja kultury. Doświadczenia i przyszłość, (red.) G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wójtowski, Warszawa 2002.
  5. Grad J., Karczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce: zmiany modelu, Poznań 1996.
  6.  Idzikowski B., Narkiewicz-Niedbalec E., (red.), Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży, Zielona Góra 2000.
  7. Inicjatywy kulturalne angażujące osoby 50+ jako przestrzeń indywidualnego rozwoju i kształtowania kapitału społecznego, red. S. Słowińska, Zielona Góra 2015.
  8. Jakubowski W., Edukacja w świecie kultury popularnej, Kraków 2006..
  9. Jankowski D., Pedagogika kultury. Studia i koncepcje, Kraków 2006.
  10. Kargul J., Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej, Toruń 1997.
  11. Kargul J., Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa 2012.
  12. Kłoskowska A.,red., Encyklopedia kultury polskiej XX wieku: pojęcia i problemy kultury, Wrocław 1991 i następne.
  13. Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2006.
  14. Słowińska S., Idzikowski B., Olejarz M., Zadłużny M., Dulęba J., Inicjatywy i ludzie w kulturze lubuskiej. Nowe przestrzenie, Zielona Góra 2012 (www.inicjatywyiludzie.wpsnz.uz.zgora.pl/raport.pdf).

 

Literatura uzupełniająca

brak

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-11-2019 11:17)