SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Techniki komunikacji językowej i kultura mowy |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDP-KŻS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i technikami komunikacji językowej. Przekazanie wiedzy i wykształcenie umiejętności z zakresu technik prawidłowego mówienia i kultury słowa. Wyposażenie studentów w kompetencje w zakresie przygotowywania, realizowania i oceniania publicznych wystąpień, debat, dyskusji, a także w zakresie przeprowadzenia warsztatów z kultury żywego słowa.
Brak
Wprowadzenie do problematyki przedmiotu: żywe słowo w życiu publicznym, mówienie a sprawność językowa i komunikacyjna. Elementy logopedii: mechanizm i fizjologia procesu mówienia, nieprawidłowy rozwój mowy, wady wymowy. Artykulacja-zajęcia warsztatowe: ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy. Poprawność dykcyjna: indywidualne ćwiczenia głoskowe, sylabowe, wyrazowe, kombinacje zdaniowe i tekstowe. Oddech i aparat oddechowy – zajęcia warsztatowe: rodzaje oddechu i jego fizjologia, oddech w procesie mówienia, ćwiczenia oddechowe. Emisja głosu – zajęcia warsztatowe: czystość, głośność i siła; intonacja i modulacja głosu; prezentacje sceniczne. Podstawy procesu komunikowania: cele komunikacji międzyludzkiej; przeszkody w procesie komunikowania, bariery komunikacji, psychologiczne i społeczne aspekty procesu komunikowania. Wystąpienia publiczne: cele i rodzaje wystąpień, analiza audytorium, analiza treści, wybór formy wystąpienia, warunki techniczne; kryteria oceny wystąpień publicznych. Prezentacje wystąpień publicznych studentów.
Prelekcja, metoda problemowa, ćwiczenia warsztatowe, metoda indywidualnych przypadków, metoda sytuacyjna, inscenizacja, metody ekspresyjne, gry dydaktyczne, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratoria
Podstawą zaliczenia laboratorium jest uzyskanie pozytywnych ocen z indywidualnych zadań praktycznych z zakresu technik komunikacji językowej i kultury mowy oraz z końcowej prezentacji autorskiego wystąpienia publicznego ocenianego według podanych wcześniej kryteriów. Ocena z laboratorium stanowi średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych praktycznych zadań cząstkowych i końcowej prezentacji wystąpienia.
Ocena końcowa przedmiotu – ocena z laboratoriów.
Gronbeck B., German K., Ehninger D., Monroe A., Zasady komunikacji werbalnej, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.
Mckay M., Davis M., Faning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP, Gdańsk 2001.
Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, PWN, Warszawa-Wrocław 1994.
Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2000.
Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN, Warszawa 2007.
Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, UNIVERSITAS, Kraków 2003.
Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, czyli jak zostać dobrym mówcą, Difin, Warszawa 1999.
Kram J., Zarys kultury żywego słowa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988.
Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-11-2019 22:21)