SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do logopedii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do logopedii
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-WDL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z problematyką logopedii – przedmiotem zadaniami, działami, specjalizacjami. Zapoznanie z rysem historycznym i prekursorami logopedii, organizacja opieki logopedycznej. Przygotowanie studentów do dalszych studiów z zakresu logopedii.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny przedmiotu:

Wykłady:

Prekursorzy logopedii.

Wybrane koncepcje logopedii.

Zadania logopedii, działy logopedii i specjalności logopedyczne.

Język  w perspektywie filo- i ontogenetycznej.

Funkcje i płaszczyzny języka. Kompetencje językowe.

Komunikacja językowa jako przedmiot zainteresowania logopedii.

Akt komunikacyjny i jego składowe. Kompetencje komunikacyjne.

Ćwiczenia:

Przedmiot logopedii i jej miejsce wśród nauk pokrewnych.

Typy działań podejmowanych przez logopedę - pojęcia profilaktyki, diagnozy i interwencji logopedycznej.

Miejsca pracy logopedy i nauczyciela logopedy. Kształcenie logopedów w Polsce i na świecie.

Etyczne aspekty zawodu logopedy.Organizacja opieki logopedycznej w Polsce i na świecie.

Elementarne wiadomości o zaburzeniach zdolności komunikacyjnych: pojęcie normy językowej i rozwojowej, uwarunkowania i typologie zaburzeń.

 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia – praca z książką i materiałami źródłowymi, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunki zaliczenia:

Ćwiczenia:Warunkiem zaliczenia jest aktywna praca studenta na zajęciach oraz otrzymanie z kolokwium 50% punktów.

Wykład: Egzamin

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z ćwiczeń i wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Gunia G., Lechta W., Wprowadzenie do logopedii, Kraków 2012
  2. Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1977
  3. Minczakiewicz E., Mowa: rozwój, zaburzenia, terapia, Kraków 1997.
  4. Sawa B., Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa 1990
  5. Styczek I., Logopedia, Warszawa 1997

 

Literatura uzupełniająca

1.     Skorek E.M., Z logopedią na ty: podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 07:57)