SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do logopedii |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-WDL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z problematyką logopedii – przedmiotem zadaniami, działami, specjalizacjami. Zapoznanie z rysem historycznym i prekursorami logopedii, organizacja opieki logopedycznej. Przygotowanie studentów do dalszych studiów z zakresu logopedii.
Brak.
Zakres tematyczny przedmiotu:
Wykłady:
Prekursorzy logopedii.
Wybrane koncepcje logopedii.
Zadania logopedii, działy logopedii i specjalności logopedyczne.
Język w perspektywie filo- i ontogenetycznej.
Funkcje i płaszczyzny języka. Kompetencje językowe.
Komunikacja językowa jako przedmiot zainteresowania logopedii.
Akt komunikacyjny i jego składowe. Kompetencje komunikacyjne.
Ćwiczenia:
Przedmiot logopedii i jej miejsce wśród nauk pokrewnych.
Typy działań podejmowanych przez logopedę - pojęcia profilaktyki, diagnozy i interwencji logopedycznej.
Miejsca pracy logopedy i nauczyciela logopedy. Kształcenie logopedów w Polsce i na świecie.
Etyczne aspekty zawodu logopedy.Organizacja opieki logopedycznej w Polsce i na świecie.
Elementarne wiadomości o zaburzeniach zdolności komunikacyjnych: pojęcie normy językowej i rozwojowej, uwarunkowania i typologie zaburzeń.
Wykłady – wykład tradycyjny.
Ćwiczenia – praca z książką i materiałami źródłowymi, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunki zaliczenia:
Ćwiczenia:Warunkiem zaliczenia jest aktywna praca studenta na zajęciach oraz otrzymanie z kolokwium 50% punktów.
Wykład: Egzamin
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z ćwiczeń i wykładu.
1. Skorek E.M., Z logopedią na ty: podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2000.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 07:57)