Zapoznanie z normą rozwojową oraz warunkami prawidłowego rozwoju mowy i języka. Przygotowanie do projektowania działań wspomagających rozwój mowy dziecka.
Wymagania wstępne
Student posiada posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej.
Zakres tematyczny
Rozwój i kształtowanie mowy dziecka;
Okresy w rozwoju mowy.
Znaczenie okresu prenatalnego w rozwoju mowy.
Pierwszy rok życia dziecka: nabywanie podstaw sprawności językowych w kontekście rozwoju ruchowego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego.
Rozwój fonologicznej, gramatycznej, semantycznej i pragmatycznej sprawności językowej od drugiego do siódmego roku życia.
Analizowanie i ocenianie rozwoju kształtowania się mowy dziecka
Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy. Czynniki biologiczne i środowiskowe zakłócające rozwój mowy.
Metody kształcenia
Dyskusja, praca z książką, klasyczna metoda problemowa, projekt, metoda przypadku.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia
Średnia arytmetyczna oceny z kolokwium oraz studium przypadku i projektu.
Ocena końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Dołęga Z., Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Katowice 2003.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.