SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z małym dzieckiem - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z małym dzieckiem
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-MPMD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej z małym dzieckiem realizowanej w instytucjach opieki w systemie pomocy społecznej dla dzieci do lat trzech oraz formach pieczy zastępczej. Kształtowanie kompetencji refleksyjnego praktyka – opiekuna – wychowawcy oraz umiejętności tworzenia i modyfikacji warsztatu opiekuna-wychowawcy młodszych dzieci. Poznanie i adekwatne, refleksyjne zastosowanie metod i form pracy opiekuńczo-wychowawczej. Rozwijanie kompetencji metodycznych z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej tzn.: umiejętności dostosowania metod i form pracy do wymagań grupy i umiejętności przygotowania dokumentacji pracy opiekuńczo-wychowawczej (scenariusze zajęć).

Zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjnokomunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym oraz Zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne oraz podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania
przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia,
strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub
prowadzenia zajęć;

Potrafi udzielać pierwszej pomocy małemu dziecku. Potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów. Potrafi samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii.
Potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;

Jest gotów pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej.
Jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;  budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji  komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

Poznanie specyfiki metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej z małym dzieckiem, instytucji pomocy społecznej dla dzieci do lat trzech (klubów dziecięcych, niani, żłobków). Małe dzieci w placówkach opiekuńczo – wychowawczych pieczy zastępczej (ośrodki preadopcyjne, rodziny zastępcze o charakterze pogotowia rodzinnego. Kształtowanie kompetencji refleksyjnego praktyka – opiekuna – wychowawcy oraz umiejętności tworzenia i modyfikacji warsztatu opiekuna-wychowawcy młodszych dzieci. Poznanie i adekwatne, refleksyjne zastosowanie metod i form pracy opiekuńczo-wychowawczej z młodszym dzieckiem. Rozwijanie kompetencji metodycznych z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej tzn.: umiejętności dostosowania metod i form pracy do wymagań grupy i umiejętności przygotowania dokumentacji pracy opiekuńczo-wychowawczej (scenariusze zajęć). Student ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań opiekuńczo – wychowawczych w pracy z młodszym dzieckiem, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej

Zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjnokomunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym oraz Zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne oraz podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub
prowadzenia zajęć; 

Potrafi udzielać pierwszej pomocy małemu dziecku. Potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów. Potrafi samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii.
Potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;

Jest gotów pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej.
Jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;  budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji 
 komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;

 

Metody kształcenia

praca w grupach, gry dydaktyczne, inscenizacje, gry symulacyjne, praca z książką i innymi dokumentami wymaganymi w instytucjach opiekuńczo – wychowawczych dla małych dzieci, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia laboratorium jest: ocena samodzielnie przygotowanych scenariuszy zajęć opiekuńczo - wychowawczych (kryteria oceny: formułowanie adekwatnych celów zajęć, dobór odpowiednich do tematu metod i form pracy, innowacyjność, twórczość) – 50% oceny; ocena aktywnego udziału w zajęciach tj. poziomu wiedzy z zakresu metodyki form opieki i wychowania małego dziecka, umiejętności i kompetencji jej realizowania (50% oceny).

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z laboratoriów.

Literatura podstawowa

  1. Gajewska, G., Szczęsna, A., Rewińska, E. (2004). Warsztat opiekuna – wychowawcy młodszych dzieci. Scenariusze zajęć z zastosowaniem opowieści wychowawczej. T.6, Zielona Góra: PEKW Gaja.
  2. Kolankiewicz, M. (2017). Dzieci poza rodziną. Raport Dzieci się liczą. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, Vol. 16, nr 1.
  3. Ustawa z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Dz.U. z 2018r. poz. 603 i 650.
  4. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Dz.U. z 2017r. poz. 697, z późn. zm.
  5. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Literatura uzupełniająca

  1. Cieślowska E. (2005). Opinie rodziców na temat opieki nad dzieckiem w żłobku. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. Grażyny Gajewskiej, prof. UZ. Zielona Góra: UZ.
  2. Drzymała K. (2013). Niania w rodzinie w opinii rodziców na wybranych przykładach. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. Grażyny Gajewskiej, prof. UZ. Zielona Góra: UZ.
  3. Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra.
  4. Lazarowicz, A. (2018). Jak założyć żłobek lub klub dziecięcy? Wszystko co warto wiedzieć. Dostęp: 7.03.2019: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-jak-zalozyc-zlobek-klub-dzieciecy
  5. Maciejewska (Szulgacz) N. (2014). Rola rodziców w procesie usamodzielniania się dziecka w wieku od 7 miesięcy do 3 lat. Na przykładzie placówek w Głogowie. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. Grażyny Gajewskiej, prof. UZ. Zielona Góra: UZ.
  6. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-11-2019 10:09)