SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja kulturalna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja kulturalna
Kod przedmiotu 14.7-WP-PEDP-EdKu
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podejściami tradycyjnymi i współczesnymi do edukacji kulturalnej oraz aktualnymi trendami i praktycznymi rozwiązaniami w tym obszarze; przygotowanie do wykorzystania rozwiązań i idei różnych koncepcji w projektowaniu i realizowaniu działań animacyjnych i edukacyjnych.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Wykłady - Tradycja edukacji kulturalnej (Platon, Arystoteles, F. Schiller) i jej obecność we współczesnych podejściach do edukacji kulturalnej; Klasyczne polskie koncepcje  edukacji kulturalnej (J. Mortkowiczowa i S. Szuman); Sztuka i aktywność artystyczna  jako przestrzeń rozwoju i instrument wychowania (V. Lowenfeld; A. Stern, C. Freinet, R. Gloton, C. Clero, H. Read); Współczesne trendy, wyzwania i dylematy edukacji kulturalnej na podstawie badań empirycznych.

Ćwiczenia - Wielostronne wychowanie przez sztukę i do sztuki; Edukacja kulturalna jako przygotowanie do uczestnictwa w kulturze symbolicznej; Edukacja socjokulturalna - edukacja kulturalna społecznie zaangażowana; Edukacja kulturalna wobec kultury popularnej; Analiza praktyk edukacji kulturalnej; Projektowanie zajęć edukacji kulturalnej dla wybranej kategorii uczestników.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład interaktywny, dyskusja.

Ćwiczenia – praca w grupach, analiza przypadków, burza mózgów, warsztat, prezentacja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia - na ocenę z ćwiczeń składa się wynik uzyskany z pracy kontrolnej ocenianej według progów punktowych lub/i ocena za prezentację przykładowego projektu edukacji kulturalnej (tzw. dobrej praktyki), ocena za opracowaną samodzielnie koncepcję działań z zakresu edukacji kulturalnej (konspekt) oraz ocena aktywności na zajęciach. Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.

Wykłady - podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z testu z progami punktowymi: dst - 55%, dst plus 70%, db - 80%, db plus - 90%  bdb - 95-100%

Ocena końcowa - na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

 

Literatura podstawowa

1.      Fatyga i in., Jakiej kultury potrzebują Polacy i czy edukacja kulturalna ją im zapewnia? Raport o problemach edukacji kulturalnej w Polsce dla MKiDN, Warszawa 2009.

2.       Inicjatywy kulturalne angażujące osoby 50+ jako przestrzeń indywidualnego rozwoju i kształtowania kapitału społecznego, red. S. Słowińska, Zielona Góra 2015.

3.      Jakubowski W., Edukacja w świecie popkultury, Kraków 2006.

4.      Jankowski D., Pedagogika kultury, Kraków 2006.

5.      Kargul J., Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa 2012.

6.      Kargul J., Słowińska S., Gancarz M., Z prądem i pod prąd. Lubuskie instytucje kultury w nowym ładzie społecznym, Zielona Góra 2004.

7.      Słowińska S., Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech Inspiracje – propozycje – koncepcje, Kraków 2007.

8.       Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego: polscy autorzy, Warszawa 1997.

9.      Słowińska S., Zadłużny M., Puchowicz M,  Kultura? Tędy! Sposoby działania edukatorów kulturalnych – konteksty, bariery, potencjały. Raport z badań, Zielona Góra 2017.

10. Słowińska S., Puchowicz M., Kultura? Zrób to tak!  Opis dobrych praktyk edukacyjnych, Zielona Góra 2018.

 

Literatura uzupełniająca

1.      Zalewska-Pawlak M., Sztuka i wychowanie w XXI wieku. W poszukiwaniu zagubionej teorii sztuki życia i sztuki w wychowaniu, Łódź 2017.

2.      Krajewski, M., Schmidt, F. (2014). Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. Raport końcowy. Kraków: Małopolski Instytut Kultury.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-11-2019 20:56)