SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Edukacja kulturalna |
Kod przedmiotu | 14.7-WP-PEDP-EdKu |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podejściami tradycyjnymi i współczesnymi do edukacji kulturalnej oraz aktualnymi trendami i praktycznymi rozwiązaniami w tym obszarze; przygotowanie do wykorzystania rozwiązań i idei różnych koncepcji w projektowaniu i realizowaniu działań animacyjnych i edukacyjnych.
brak
Wykłady - Tradycja edukacji kulturalnej (Platon, Arystoteles, F. Schiller) i jej obecność we współczesnych podejściach do edukacji kulturalnej; Klasyczne polskie koncepcje edukacji kulturalnej (J. Mortkowiczowa i S. Szuman); Sztuka i aktywność artystyczna jako przestrzeń rozwoju i instrument wychowania (V. Lowenfeld; A. Stern, C. Freinet, R. Gloton, C. Clero, H. Read); Współczesne trendy, wyzwania i dylematy edukacji kulturalnej na podstawie badań empirycznych.
Ćwiczenia - Wielostronne wychowanie przez sztukę i do sztuki; Edukacja kulturalna jako przygotowanie do uczestnictwa w kulturze symbolicznej; Edukacja socjokulturalna - edukacja kulturalna społecznie zaangażowana; Edukacja kulturalna wobec kultury popularnej; Analiza praktyk edukacji kulturalnej; Projektowanie zajęć edukacji kulturalnej dla wybranej kategorii uczestników.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład interaktywny, dyskusja.
Ćwiczenia – praca w grupach, analiza przypadków, burza mózgów, warsztat, prezentacja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia - na ocenę z ćwiczeń składa się wynik uzyskany z pracy kontrolnej ocenianej według progów punktowych lub/i ocena za prezentację przykładowego projektu edukacji kulturalnej (tzw. dobrej praktyki), ocena za opracowaną samodzielnie koncepcję działań z zakresu edukacji kulturalnej (konspekt) oraz ocena aktywności na zajęciach. Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
Wykłady - podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z testu z progami punktowymi: dst - 55%, dst plus 70%, db - 80%, db plus - 90% bdb - 95-100%
Ocena końcowa - na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.
1. Fatyga i in., Jakiej kultury potrzebują Polacy i czy edukacja kulturalna ją im zapewnia? Raport o problemach edukacji kulturalnej w Polsce dla MKiDN, Warszawa 2009.
2. Inicjatywy kulturalne angażujące osoby 50+ jako przestrzeń indywidualnego rozwoju i kształtowania kapitału społecznego, red. S. Słowińska, Zielona Góra 2015.
3. Jakubowski W., Edukacja w świecie popkultury, Kraków 2006.
4. Jankowski D., Pedagogika kultury, Kraków 2006.
5. Kargul J., Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa 2012.
6. Kargul J., Słowińska S., Gancarz M., Z prądem i pod prąd. Lubuskie instytucje kultury w nowym ładzie społecznym, Zielona Góra 2004.
7. Słowińska S., Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech Inspiracje – propozycje – koncepcje, Kraków 2007.
8. Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego: polscy autorzy, Warszawa 1997.
9. Słowińska S., Zadłużny M., Puchowicz M, Kultura? Tędy! Sposoby działania edukatorów kulturalnych – konteksty, bariery, potencjały. Raport z badań, Zielona Góra 2017.
10. Słowińska S., Puchowicz M., Kultura? Zrób to tak! Opis dobrych praktyk edukacyjnych, Zielona Góra 2018.
1. Zalewska-Pawlak M., Sztuka i wychowanie w XXI wieku. W poszukiwaniu zagubionej teorii sztuki życia i sztuki w wychowaniu, Łódź 2017.
2. Krajewski, M., Schmidt, F. (2014). Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. Raport końcowy. Kraków: Małopolski Instytut Kultury.
Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-11-2019 20:56)