SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika społeczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika społeczna
Kod przedmiotu 05.7-WP-PEDP-PEDS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Korlak-Łukasiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest umiejętność definiowania i opisywania środowisk wychowawczych przez studenta, rozpoznawania problemów w nich występujących, w tym również w klasie szkolnej.  Student również umie rozpoznać i wyjaśnić zakres oddziaływań wychowawczych środowisk kształtujących życie jednostek i grup społecznych, w tym rozwiązywanie konfliktów w klasie. Student potrafi przedstawić działania pedagoga społecznego w różnych obszarach – edukacji, opieki, pracy socjalnej oraz animacji społeczno-kulturalnej. Student umie wskazać, jakie instytucje edukacyjne, socjalne i kulturalne wspierają rozwój dzieci i młodzieży oraz ludzi dorosłych. Student potrafi analizować zjawiska wpływające na życie społeczne, tj.:niepełnosprawność, agresja, nietolerancja, wykluczenie społeczne, bezrobocie, bezdomność, ubóstwo, emigracja zarobkowa czy medialna dominacji form spędzania czasu wolego.

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych.

Zakres tematyczny

Pedagogika społeczna i jej problematyka. Rozwój pedagogiki społecznej w Polsce. Przyczyny wyodrębnienia się pedagogiki społecznej. Zadania, zakres i działy pedagogiki społecznej. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej. Czołowi przedstawiciele pedagogiki społecznej. Konteksty metodologiczne pedagogiki społecznej. Związki pedagogiki społecznej z innymi dyscyplinami, w tym z pedagogiką opiekuńczo-wychowawczą, specjalną oraz szkolną. Metody i techniki badań stosowanych w pedagogice społecznej. Podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, środowisko lokalne, szkoła, zakład pracy. Problemy współczesnego społeczeństwa: ubóstwo i bezdomność jako zjawisko i problem społeczny; wybrane zagadnienia bezrobocia; agresja i nietolerancja w placówkach edukacyjnych; emigracja zarobkowa i jej społeczne skutki; medialna dominacji form spędzania czasu wolnego; przemoc jako zjawisko społeczne dotykające również szkołę; niepełnosprawność jako problem społeczny, w tym integracja dzieci w szkołach powszechnych; zjawisko samotności; żal po stracie, czyli o przeżywaniu żałoby; czas wolny współcześnie; starość jako problem społeczny.

 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny.

Ćwiczenia – praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, praca z książką, burza mózgów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Wykłady kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin pisemny lub ustny (w zależności od prowadzącego wykłady) z zagadnień programowych wykładów opracowanych w formie pytań. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi na pytania.

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa, ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena bieżącego przygotowania na zajęcia oraz ocena z pracy kontrolnej (kolokwium). Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen.

Ocena końcowa

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Cichosz M., Pedagogika społeczna w latach 1945-2005, Toruń 2007.
  2. Gorniakowska E., Radziewicz-Winnicki A. (red.), Pedagogika społeczna, Katowice 1999.
  3. Kawula S. (red.), Studia z pedagogiki społecznej, Olsztyn 1996.
  4. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
  5. Lalak D., Pilch T., Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 1999.
  6. Marynowicz-Hetka E. i in. (red.), Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka: stan i perspektywy, Łódź 1998.
  7. Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, T. I-II, Warszawa 2007.
  8. Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna: człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 2006.
  9. Przecławska A. (red.), Pedagogika społeczna; kręgi poszukiwań, Warszawa 1996.
  10. Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna, Warszawa 2008.
  11. Radziewicz-Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany, Gdańsk 2005.

Literatura uzupełniająca

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Korlak-Łukasiewicz (ostatnia modyfikacja: 08-11-2019 09:58)