SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia społeczna i wychowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia społeczna i wychowania
Kod przedmiotu 05.8-WP-PEDP-PSW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
  • dr Urszula Gembara
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych procesów psychologicznych związanych z procesem wychowania z uwzględnieniem szeroko rozumianego kontekstu społecznego.

Wymagania wstępne

Wiedza  z zakresu podstaw psychologii i psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia.

Zakres tematyczny

Cele i zakres psychologii społecznej i wychowawczej. Poznanie społeczne i samopoznanie. Rozwój społeczny człowieka i jego konsekwencje dla wychowania. Kształtowanie i zmiana postaw. Rola autorytetu w procesie wychowania. Teoria społecznego uczenia się. Agresja i zachowania prospołeczne w grupie. Zjawisko konformizmu i jego skutki w działaniach wychowawczych. Uprzedzenia i dyskryminacja.Dynamika małych grup. Komunikacja interpersonalna. Transmisje wpływu wychowawczego. Metody wychowawcze – rola kary, nagrody i modelowania w procesie wychowawczym. Uwewnętrznianie norm i rozwój moralny dziecka. Różnice indywidualne w edukacji  i wychowaniu. mechanizmy wychowania w szkole i rodzinie. rola rodzica i nauczyciela. Psychologiczna analiza wybranych środowisk i problemów wychowawczych. Wspieranie dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Metody kształcenia

Wykład klasyczny i konwersatoryjny, praca z książką, dyskusje panelowe, klasyczna metoda problemowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Metodą weryfikacji efektów kształcenia będzie sprawdzian wiedzy w zakresie zrealizowanego materiału.

Oceną końcową będzie ocena z wykładów.

Literatura podstawowa

 

  1. Aronson E., Wilson T. D., Akert R.M., Psychologia społeczna - serce i umysł. Poznań 1997.
  2. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, Warszawa 2002.
  3. Mietzel G. Psychologia kształcenia. Gdańsk 2002
  4. Strelau J., Psychologia podręcznik akademicki – psychologia wychowawcza, T. III, Warszawa, 2000, s. 821-844.
  5. Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi: zarys psychologii społecznej, Warszawa 2002.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk 1996.
  2. Dembo  M.H. Stosowana psychologia wychowawcza Warszawa 199

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 11:21)