Obszary chronione występujące w Polsce – klasyfikacja.
Rodzaje, typy i podtypy rezerwatów przyrody.
Klasyfikacja typologiczna krajobrazów naturalnych w Polsce. Informacja krajoznawcza (elementy labilne i stabilne, problemy, rozwój).
Inwentaryzacja Krajoznawcza Polski.
Stan obecny i problemy ochrony dóbr i walorów krajoznawczych.
Centralny Zlot Krajoznawców – historia i współczesność.
Konkursy wiedzy o Polsce i regionie najbliższym.
Zbieractwo i kolekcjonerstwo.
Odznaki krajoznawcze i ich rola w popularyzowaniu krajoznawstwa.
Proces poznawczy jako istotny element popularyzowania
i utrwalania wiedzy krajoznawczej.
Metody kształcenia
Wykład, dyskusja, praca z książką;
Klasyczna metoda problemowa, burza mózgów;
Metoda realizacji zadań.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie na ocenę na podstawie oceny z ćwiczeń oraz sprawdzianu końcowego.
Warsztaty - obecność obowiązkowa na wszystkich zajęciach terenowych, dyskusja i sprawozdanie ze spotkań krajoznawczych.
Wykłady kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest sprawdzian ustny z zagadnień programowych, opracowanych w formie pytań. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi na wybrane losowo pytania z punktowanymi odpowiedziami (student losuje 3 pytania z punktowanymi odpowiedziami) i ocena z projektu.
Ocena końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (25%), warsztatów (25) i wykładów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń, warsztatów i wykładów.
Literatura podstawowa
Denek Kazimierz, Krajoznawstwo i turystyka w wychowaniu dzieci i młodzieży szkolnej. Warszawa 1989, Wydawnictwo PTTK „Kraj”;
Krajoznawstwo jako czynnik edukacji społecznej. Pod red. Ryszarda Harajdy. Zielona Góra 1979, Wydawnictwo PTTK „Kraj”;
Literatura uzupełniająca
Kruczek Zygmunt, Kurek Artur, Nowacki Marek, Krajoznawstwo. Zarys teorii i metodyki, Kraków 2003, Wydawnictwo „Proksenia”;
Nauka a krajoznawstwo. Pod red. Ryszarda Harajdy i Poli Kuleczki, Zielona Góra 1989, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Zielonej Górze;
Sejmik Przedkongresowy. Krajoznawstwo wśród młodzieży. Idee przewodnie. „Znad Warty. Biuletyn Wielkopolskiej Korporacji Oddziałów PTTK”. Poznań 1999;
Artykuły z kwartalnika „Wędrujemy” 2004-2018.
Uwagi
Zmodyfikowane przez doc. dr Krzysztof Dzieńdziura (ostatnia modyfikacja: 19-04-2019 11:52)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.