SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Obsługa ruchu turystycznego |
Kod przedmiotu | 04.4-WZS-TiRP-ORT |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Turystyka i rekreacja |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Warsztaty | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Zaliczenie na ocenę |
- Zapoznanie z podstawowymi pojęciami związanymi z obsługą ruchu turystycznego
- Zapoznanie ze specyfiką pracy biura podróży
- Zapoznanie z głównymi zjawiskami zachodzącymi w branży turystycznej
- Zapoznanie z podstawowymi dokumentami i wzorami umów
- Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu etyki zawodu i kultury pracy.
- Zapoznanie z zasadami tworzenia programów i kalkulowania imprez turystycznych
- Zaznajomienie z przepisami prawa dot. świadczenia usług turystycznych
- Zapoznanie z zasadami współpracy biur podroży z obiektami noclegowymi i innymi podmiotami świadczącymi usługi turystyczne
Znajomość podstaw marketingu, podstawy geografii turystycznej (w szczególności regionów turystycznych świata), znajomość podstawowych pojęć występujących w turystyce
- Czynniki i kierunki rozwoju ruchu turystycznego.
- Prawne aspekty obsługi ruchu turystycznego. Ustawa o Usługach Turystycznych, jej znaczenie dla podmiotów turystycznych.
- Rodzaje i formy obsługi ruchu turystycznego na poszczególnych etapach podróży.
- Organizacja, struktura, zakres działalności biur podróży. Internetowe biura podróży.
- Główni organizatorzy turystyki w Polsce i w Europie.
- Rozmiary turystyki na świecie - regiony turystyczne świata.
- Rodzaje dokumentów w obsłudze ruchu turystycznego. Umowy w turystyce.
- Ubezpieczenia w turystyce.
- Rynek lotniczy. Przewoźnicy, przewozy, lotniska. Obsługa podróżnicza w biurze podróży.
- Znaczenie transportu w realizacji imprezy turystycznej.
- Podział obiektów hotelowych i ich kategoryzacja. Obsługa turystów w obiektach bazy noclegowej i żywieniowej.
- Baza noclegowa w Polsce i Europie. Międzynarodowe systemy hotelowe.
- Przepisy paszportowe, celne, wizowe, dewizowe.
- Praca z grupą turystyczną. Pilotaż i przewodnictwo.
- Karty płatnicze, formy płatności w turystyce.
- Specyfika potrzeb klientów w usługach turystycznych.
- Kultura jakości i etyka zawodowa. Kultura jakości a trwałość więzi z klientem. Budowanie lojalności.
- Trendy w turystyce – perspektywy i zagrożenia dla turystyki w Polsce i na świecie.
- Tworzenie produktu turystycznego. Imprezy turystyczne i ich rodzaje.
- Organizacja i realizacja imprez turystycznych. Kalkulacja i rozliczanie imprez.
- prezentacje studentów
- praca z katalogami biur podróży
- praca z dokumentami obowiązującymi w Obsłudze Ruchu Turystycznego
- analiza Ustawy o usługach turystycznych
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
- uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium
- ocena zadań wykonywanych przez studenta w toku zajęć,
1. Byszewska M., Łopacinski K. Rynek biur podróży 2009, Instytut Turystyki, Eurosystem, Warszawa 2010, całość
2. Gaworecki W., Turystyka, PWE, Warszawa 2007, str. 105-149
3. Kompendium wiedzy o turystyce, praca zbiorowa pod red. Gołembski G., PWN, Warszawa 2009, str. 245–293.
4. Obsługa ruchu turystycznego, praca zbiorowa pod red. Kruczek Z., Wydawnictwo Proksenia, Kraków 2009, str. 25–66, 143–176, 219-228, 295-347
5. Obsługa Ruchu Turystycznego, praca zbiorowa pod red. Meyer B, PWN 2006
1. Alejziak W., Marciniec T., Międzynarodowe organizacje turystyczne, Wydawnictwo Albis, Kraków 2003, str. 193-199
2. Cybula P., Umowa o imprezę turystyczną, Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa 2005
3. Gospodarka turystyczna, pod red. Panasiuk A., PWN, Warszawa 2008, str. 133-164
4. Gołembski G., Vademecum pilota grup turystycznych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 2007, str. 11-36
5. Kachniewska M., Jak odnieść sukces w turystyce. Kultura jakości, Eurosystem, Warszawa 2005, str. 70 - 78
6. Konieczna-Domańska A., Biura podróży na rynku turystycznym, PWN, Warszawa 2008, str. 55-72
7. Metodyka i technika obsługi ruchu turystycznego, pod red. Bosiacki S., Śniadek J., AWF w Poznaniu, Poznań 2004, s. 24-56
8. Różycki P., Zarys wiedzy o turystyce, Wydawnictwo Proksenia, Kraków 2009, str. 81-92
9. Turystyka, pod red. Kurek Wł., PWN, Warszawa 2008, , str. 13-101
10. Zawistowska H., Nowe zasady świadczenia usług turystycznych, WSE, Warszawa 2005, str. 25-55
11. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, Dziennik Ustaw nr 133, poz. 884 (z póz. zmianami)
Zmodyfikowane przez mgr Piotr Jurkiewicz (ostatnia modyfikacja: 11-04-2019 19:21)