SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria i metodyka rekreacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria i metodyka rekreacji
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-TMR
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • doc. dr Jolanta Adach
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie w wiedzę z zakresu zagadnień dotyczących teoretycznych i metodycznych podstaw rekreacji, przekazanie określonego zasobu umiejętności metodycznych i technicznych niezbędnych do realizacji zajęć rekreacyjnych, a także opanowanie umiejętności tworzenia scenariuszy konkretnych imprez rekreacyjnych, ich przygotowanie i przeprowadzenie z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i zachowaniem przepisów prawnych.

Wymagania wstępne

Znajomość treści programowych z zakresu przedmiotu „Podstawy rekreacji”.
Brak przeciwwskazań zdrowotnych do zajęć ruchowych.
Zaangażowanie i inwencja w trakcie przygotowań i realizacji różnych form rekreacyjnych na zajęciach.

Zakres tematyczny

Wykłady

  • Znaczenie metodyki i systematyki w nauczaniu gier i zabaw rekreacyjnych.
  • Wskazówki organizacyjno-metodyczne do prowadzenia zajęć rekreacyjnych w zależności od grupy odbiorców.
  • Wskazówki organizacyjno-metodyczne do prowadzenia zajęć rekreacyjnych w zależności od miejsca zajęć.
  • Podstawy prawne, zasady bezpieczeństwa i higieny na zajęciach i imprezach rekreacyjnych.
  • Promocja zajęć i imprez rekreacyjnych.
  • Rola i zadania instruktora zajęć rekreacyjnych.
  • Rodzaje rozgrywek, zawodów i turniejów w grach rekreacyjnych.
  • Sędziowanie, protokołowanie rozgrywek w grach rekreacyjnych.

Ćwiczenia

  • Rajd rowerowy z elementami jazdy sprawnościowej oraz zabaw i gier na rowerach.
  • „Dzień biegacza" połączony z zabawami bieżnymi dla dzieci
  • Rodzinny rekreacyjny rajd samochodowy, połączony z konkursami wymagającymi znajomości budowy, działania
    i prowadzenia samochodu.
  • Osiedlowy festyn rekreacyjno-sportowy.
  • Festyn rekreacyjno-sportowy dla osób niepełnosprawnych w różnym wieku
  • Rekreacyjno-sportowa spartakiada w zakładzie pracy zakończona integracyjnym ogniskiem
  • Rekreacyjno-sportowy turniej ośrodków wczasowych zakończony wspólną zabawą.
  • „Mikołajki" - zabawy i gry dla dzieci i młodzieży na śniegu i lodzie.

Metody kształcenia

- prezentacja multimedialna
- prelekcja interaktywna
- pokaz i objaśnienie
- metoda zadaniowa
- metoda problemowa
- działania praktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Frekwencja.
  • Aktywna postawa na zajęciach.
  • Pozytywna ocena projektu.
  • Pozytywna ocena z działań praktycznych.
  • Pozytywna ocena z zaliczenia końcowego.

Literatura podstawowa

  1. Bondarowicz M., Staniszewski T., (2000). Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF, Warszawa.
  2. Kiełbasiewicz-Drozdowska I., Siwiński W.(red.),(2001). Teoria i metodyka rekreacji: zagadnienia podstawowe. Poznań.
  3. Siwiński W., Tauber R. D., ( 2004). Rekreacja ruchowa. Zagadnienia teoretyczno-metodyczne. WSHiG, Poznań.
  4. Wolańska T., Lisowska J. (red.), (1997). Sport dla wszystkich: wybrane dyscypliny. PTNKF, Warszawa.

Literatura uzupełniająca

  1. Bondarowicz M. (1998). Zabawy i gry ruchowe w zajęciach sportowych. Resortowe Centrum Metodyczno-Szkoleniowe Kultury Fizycznej i Sportu, Warszawa
  2. Burgiel R. K., (1996). Poradnik animatora i organizatora imprez w sporcie dla wszystkich. TKKF ZG, Warszawa.
  3. Dąbrowski A. (red.), (2003). Uczestnictwo Polaków w rekreacji ruchowej i jego uwarunkowania. Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Warszawa – Płock.
  4. Fąk T., Szołtynis D., (1995). Sport dla wszystkich. Gry rekreacyjne. Zeszyt 1, Warszawa.
  5. Kozdroń E., (1999). Poradnik dla instruktora rekreacji ruchowej z zakresu teorii i metodyki rekreacji. Salezjańska Organizacja Sportowa RP, Warszawa.
  6. Kubińska Z., Bergier B. (2005). Rekreacja ruchowa w teorii i praktyce. PWSZ, Biała Podlaska.
  7. Nałęcka D., Bytniewski M. (red.), (2006). Teoria i praktyka w rekreacji ruchowej. PWSZ, Biała Podlaska.
  8. Pilawska A., Pilawski A., Pietrzyński W., (2003). Zarys teorii i metodyki rekreacji ruchowej. GWSH, Katowice.
  9. Siwiński W., (2002). Adaptacja do zawodu animatora rekreacji i turystyki. AWF, Poznań
  10. Trześniowski R., (1995). Zabawy i gry ruchowe. WSiP, Warszawa.

Uwagi


Zmodyfikowane przez doc. dr Krzysztof Dzieńdziura (ostatnia modyfikacja: 18-04-2019 19:17)