SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka turystyki szkolnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka turystyki szkolnej
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-MTS
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Pola Kuleczka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Znajomość zasad organizowania turystyki i krajoznawstwa w szkołach.

Umiejętność doboru metod oraz form uprawiania turystyki i krajoznawstwa;

Umiejętność zaplanowania, przygotowania, przeprowadzenia oraz podsumowania wycieczki szkolnej;

Umiejętność opracowania programu wycieczki;

Wiedza nt. możliwości wykorzystania ścieżek edukacyjnych w popularyzowaniu turystyki i krajoznawstwa „poza ławką szkolną”;

Znaczenie zbieractwa i kolekcjonerstwa w uprawianiu turystyki  i krajoznawstwa w szkołach;

Odznaki turystyki kwalifikowanej oraz odznaki krajoznawcze i ich znaczenie w uprawianiu turystyki  i krajoznawstwa wśród dzieci i młodzieży.

Wymagania wstępne

Znajomość zagadnień z zakresu turystyki, regionalizmu i krajoznawstwa, realizowanych na zajęciach z Krajoznawstwa Regionalistyki.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Wyjaśnienie podstawowych pojęć
  2. Wybrane problemy z historii turystyki polskiej – formy i metody.
  3. Walory turystyki i krajoznawstwa w szkole.
  4. Znaczenia turystyki szkolnej w przezwyciężaniu braku wrażliwości na piękno przyrody i sztuki.
  5. Metodyka wycieczkowania. Istota przekazu słownego podczas wycieczek szkolnych.
  6. Kształtowanie postaw młodzieży szkolnej i zaspokajanie jej potrzeb jako rezultat lekcji "poza ławką szkolną".
  7. Aktywność turystyczna a zdrowotne walory wychowania.
  8. Znaczenie turystyki szkolnej w społeczno-narodowym wychowaniu młodzieży.

 

Ćwiczenia:

I. Podstawowe zagadnienia, dotyczące metodyki turystyki szkolnej.

  1. Turystyka w szkole:
    • uregulowania prawne, dotyczące turystyki i krajoznawstwa w nauczaniu dzieci i młodzieży;
    • funkcje turystyki, zawarte w programach nauczania w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole średniej.
  2. Zagadnienia metodyczne.

Wycieczka:

  • znaczenie wycieczek w edukacji dzieci i młodzieży;
  • rodzaje wycieczek szkolnych;
  • etapy przygotowań (cele oraz plan wycieczki);
  • przeprowadzenie wycieczki;
  • podsumowanie wycieczki.

Obóz wędrowny:

  • obóz wędrowny jako forma letniego wypoczynku dzieci i młodzieży;
  • określenie celów edukacyjnych podczas pracy nad zorganizowaniem letniego obozu;
  • program obozu wędrownego;
  • opieka i bezpieczeństwo podczas wyjazdu.

3. Pozostałe rodzaje edukacji turystyczno-krajoznawczej w szkole:

  • rajdy, zimowiska, konkursy wiedzy o Polsce i regionie najbliższym;
  • odznaki turystyczne (istota i cele zdobywania odznak turystycznych, system odznak turystycznych).

4. Znaczenie organizacji turystycznych w procesie edukacji dzieci i młodzieży:

  • Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze (Szkolne Koło Krajoznawczo-Turystyczne PTTK);
  • Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowych,
  • Związek Harcerstwa Polskiego.

Metody kształcenia

  • Wykład, dyskusja, praca z książką;
  • Klasyczna metoda problemowa, burza mózgów
  • Metoda realizacji zadań

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Zaliczenie na ocenę na podstawie oceny z ćwiczeń oraz sprawdzianu końcowego.
  • Warsztaty - projekt wycieczki szkolnej.
  • Ocena końcowa

    Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%), warsztatów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i warsztatów. 

Literatura podstawowa

  1. DENEK KAZIMIERZ, Krajoznawstwo i turystyka w wychowaniu dzieci i młodzieży szkolnej. Warszawa 1989;
  2. DENEK KAZIMIERZ, Wycieczki we współczesnej szkole. Poznań 1997;
  3. HARAJDA RYSZARD, Turystyka i krajoznawstwo w szkole. Zielona Góra 1998;
  4. Krajoznawstwo i turystyka w szkole. Poradnik. Pod red. Andrzeja Gordona. Warszawa 2003;
  5. KRUCZEK ZYGMUNT, ZDEBSKI JANUSZ, Metodyka organizacji wycieczek i imprez górskich. Warszawa-Kraków 1984;
  6. Sztuka bycia nauczycielem. Pod red. Bronisławy Dymary. Cieszyn 1993;

Literatura uzupełniająca

  1. DENEK KAZIMIERZ, Poradnik dla organizatorów wycieczek szkolnych. Warszawa 1985;
  2. FURMANEK WALDEMAR, Człowiek – społeczeństwo – wychowanie. Rzeszów 1995;
  3. KRUCZEK ZYGMUNT, KUREK ARTUR, NOWACKI MAREK, Krajoznawstwo. Zarys teorii i metodyki. Kraków 2003;
  4. RADZIEWICZ JULIAN, Edukacja alternatywna. Warszawa 1992.

Uwagi


Zmodyfikowane przez doc. dr Krzysztof Dzieńdziura (ostatnia modyfikacja: 18-04-2019 12:29)