SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Typologie zaburzeń mowy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Typologie zaburzeń mowy
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-ZABM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z kryteriami dokonywania podziałów zaburzeń mowy i różnymi typologiami tych zaburzeń. Wyrobienie krytycznego spojrzenia na istniejące podziały zaburzeń mowy. Uwrażliwienie na „pułapki” terminologiczne w logopedii.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu wprowadzenia Wprowadzenie do logopedii.

Zakres tematyczny

Wykłady

Zaburzenia mowy - przybliżenie terminologii 

Wyjaśnienie pojęć: zaburzenia komunikacji językowej, zaburzenia mowy, zaburzenia rozwoju mowy i języka, zaburzenia mowy i języka. Typy klasyfikacji zaburzeń mowy (objawowe, przyczynowe, mieszane, medyczne, logopedyczna). Pierwsze podziały zaburzeń mowy na świecie.

Ćwiczenia

Analizowanie różnić i podobieństw w polskich klasyfikacjach zaburzeń mowy 

Polskie klasyfikacje zaburzeń mowy (według L. Kaczmarka, I. Styczek, S. Grabiasa, H. Błachnio, H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozyi). Zaburzenia mowy w DSM-IV i ICD-10. Zaburzenia mowy w psychiatrii. Polskie słownictwo logopedyczne. Słowniki logopedyczne (polskie i zagraniczne).

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny.

Ćwiczenia – klasyczna metoda problemowa, dyskusja, praca z dokumentem źródłowym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach.

Wykłady

Egzamin. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Literatura podstawowa

1.     Gałkowski T., Jastrzębowska G., red., Logopedia: pytania i odpowiedzi, Opole 1999.

2.     Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Opole 1998.

3.     Styczek I., Logopedia, Warszawa 1981. 

Literatura uzupełniająca

1.     Kaczmarek L., Rewalidacja dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy, [w:] Pedagogika rewalidacyjna, red. A. Hulek, Warszawa 1988.

2.     Skorek E. M., Z logopedią na ty: podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-11-2019 10:52)