SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do diagnozy i terapii logopedycznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do diagnozy i terapii logopedycznej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-WDTL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z procedurą diagnozy i terapii logopedycznej. Teoretyczne przygotowanie studentów do samodzielnego prowadzenia diagnozy i terapii logopedycznej.

 

 

 

 

 

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu anatomii i fizjologii mowy, znajomość typologii zaburzeń komunikacji językowej.  

Zakres tematyczny

Etapy diagnozy logopedycznej. Określenie problemu. Sformułowanie diagnozy. Badanie mowy – badanie rozumienia mowy, badanie rozumienia pojedynczych wyrazów, badanie rozumienia zdań. Badanie czynności nadawania mowy. Badanie artykulacji. Badanie umiejętności czytania i pisania. Badanie budowy i sprawności narządów mowy. Weryfikacja hipotezy. Narzędzia badawcze stosowane w praktyce logopedycznej. Metody terapii logopedycznej. Zasady terapii logopedycznej. Metody diagnozy i terapii dyslalii, jąkania, oligofazji, dysartrii, alalii, opóźnionego rozwoju mowy, SLI i innych zaburzeń zdolności komunikacyjnej.

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin.

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z egzaminu.

Literatura podstawowa

1.     Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O., Diagnoza i terapia logopedyczna, [w:] Logopedia: pytania i odpowiedzi: podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 1999.

2.     Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Opole 1997.

3.     Stecko E., Zaburzenia mowy: wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne, Warszawa 1994

4. Wieloaspektowość diagnozy i terapii logopedycznej / pod. red. Katarzyny Kokot // Wrocław : Oficyna Wydawnicza Atut - Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, 2012

Literatura uzupełniająca

 

1.     Skorek E.M., Z logopedią na ty: podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2000.

2.     Skorek E.M., Oblicza wad wymowy, Warszawa 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-11-2019 11:39)