SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zaburzenia czytania i pisania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zaburzenia czytania i pisania
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-ZCP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu terapii pedagogicznej i wybranych elementów metodyki zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy z zakresu terapii pedagogicznej do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami współpracy logopedy z nauczycielem specjalista terapii pedagogicznej.

 

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki i dydaktyki, podstawy psychologii rozwojowej, podstawy psychologii klinicznej, metodyka edukacji wczesnoszkolnej (zwłaszcza metody nauki czytania i pisania).

Zakres tematyczny

Wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu terapii pedagogicznej. Cele, podmiot, przedmiot i formy terapii pedagogicznej. Przyczyny trudności w uczeniu się. Teorie specyficznych trudności w uczeniu się. Symptomy ryzyka dysleksji. Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej w oparciu o wybrane metody. Zasady prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.

Metody kształcenia

Praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, projekt, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się średnia arytmetyczna ocen uzyskanych w trakcie ćwiczeń.

Ocenia końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1.     Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991.

2.     Brejnak W., Zabłocki K.J., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1998.

3.     Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa 1998.

4.     Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998.

5.     Logopedia: pytania i odpowiedzi, T. II, Opole 2003.

6.     Szurmiak M., Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1987.

Literatura uzupełniająca

1.     Bogdanowicz M., Trudności w pisaniu u dzieci, Gdańsk 1983.

2.     Nartowska H., Opóźnienia i dysharmonie rozwoju psychomotorycznego dziecka, Warszawa 1980.

Uwagi

Przedmiot obowiązkowy tylko dla studentów specjalności logopedia i język migowy.


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2019 08:26)