SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Biblioterapia |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-BT |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Cel przedmiotu:
Wymagania wstępne:
2. Umiejętność intyrdyscyplinarnego rozumienia problematyki ucznia.
3. Wrażliwość na życiowe problemy ucznia, empatia i otwartość.
3.Biblioterapia w pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych.
4. Bajkoterapia w redukcji lęków u dzieci, kształtowaniu postaw i kompetencji społeczno-emocjonalnych.
5. Poezjoterapia i jej wybrane techniki w rozwijaniu aktywności twórczej, samoprezentacji, integrowaniu grupy, aktywizowaniu procesów poznawczych.
6. Drama w pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacji dzieci i młodzieży, w rozwijaniu umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych dzieci i młodzieży.
7. Konstruowanie modeli, programów, konspektów biblioterapeutycznych – w biblioterapii poznawczej i ekspresyjnej.
8. dobór i konstruowanie materiałów biblioterapeutycznych /w tym alternatywnych/ - w biblioterapii poznawczej i ekspresyjnej.
praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, projekt, metody ekspresyjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
aktywny udział w zajęciach, wynik kolokwium, oceny z prac praktycznych /indywidualnych i zespołowych/
ocena:
średnia arytmetyczna z ocen:
wiedza – na podstawie kolokwium - test z progami punktowymi przeprowadzony
w połowie i na końcu semestru;
umiejętności – oceny z prac praktycznych: program biblioterapeutyczny, konspekt zajęć biblioterapeutycznych, materiały biblioterapeutyczne - w trakcie semestru wystawiane na podstawie kryteriów
zgodności z wymogami metodycznymi
ocena końcowa: ocena z konwersatoriów
1. Borecka I., Biblioterapia – formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2001.
2. Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum, Wałbrzych 2002.
3. Borecka I., Ippoldt L., Co czytać, aby łatwiej radzić sobie w życiu, czyli wprowadzenie do biblioterapii, Wrocław 1998.
4. Borecka I., Wontorowska-Roter S., Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy, Wałbrzych 2003.
5. Chamera-Nowak A., Ippoldt L., Bajka jak lekarstwo. Zastosowanie bajkoterapii w terapii pedagogicznej. Warszawa 2015.
6. Czerwińska M., Biblioterapia, (w:) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1: A-F, Warszawa 2003, s. 380-385.
7. Franaszczuk-Truszkowska M., Biblioterapia dla klas IV-VI szkoły podstawowej, Gdańsk 2006
8. Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia : rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011.
9. Szefler E., Przeciw przemocy w szkole. Literatura biblioterapeutyczna, Warszawa 2010.
|
|
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-11-2019 06:15)