SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Biblioterapia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Biblioterapia
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-BT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Cel przedmiotu:

  1. Zapoznanie studentów z teoretycznymi /interdyscyplinarnymi/ i metodycznymi podstawami biblioterapii oraz ze znaczeniem rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów.   
  2. Rozbudzenie kreatywności studentów w zakresie organizacji i realizacji postępowania biblioterapeutycznego: tworzenia modeli postępowania biblioterapeutycznego, materiałów biblioterapeutycznych.
  3. Uwrażliwienie studentów na potrzebę budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych oraz kształtowania kompetencji komunikacyjnych uczniów za pomocą oddziaływań biblioterapeutycznych.

Wymagania wstępne

Wymagania wstępne:

  1. Wstępna orientacja w pedagogicznej i psychologicznej problematyce ucznia, jego rozwoju i funkcjonowania.

2. Umiejętność intyrdyscyplinarnego rozumienia problematyki ucznia.

3. Wrażliwość na życiowe problemy ucznia, empatia i otwartość.

Zakres tematyczny

  1. Teoria i metodyka biblioterapii; biblioterapia jako nauka, metoda wychowania, terapii, profilaktyki, resocjalizacji; biblioterapia jako płaszczyzna współdziałania środowisk wychowawczych; biblioterapia jako program wychowawczy w edukacji integracyjnej i włączającej.
  2. Biblioterapia w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i pozostałymi uczniami – w edukacji ogólnodostępnej, inkluzyjnej.

3.Biblioterapia w pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych.

4. Bajkoterapia w redukcji lęków u dzieci, kształtowaniu postaw i kompetencji społeczno-emocjonalnych.

5. Poezjoterapia i jej wybrane techniki w rozwijaniu aktywności twórczej, samoprezentacji, integrowaniu grupy, aktywizowaniu procesów poznawczych.

6. Drama w pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacji dzieci i młodzieży, w rozwijaniu umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych dzieci i młodzieży.

7. Konstruowanie modeli, programów, konspektów biblioterapeutycznych – w biblioterapii poznawczej i ekspresyjnej.

8. dobór i konstruowanie materiałów biblioterapeutycznych /w tym alternatywnych/ - w biblioterapii poznawczej i ekspresyjnej.     

Metody kształcenia

praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, projekt, metody ekspresyjne.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

aktywny udział w zajęciach, wynik kolokwium, oceny z prac praktycznych /indywidualnych i zespołowych/

  ocena:

średnia arytmetyczna z ocen:

           wiedza – na podstawie kolokwium - test z progami punktowymi przeprowadzony 

           w połowie i na końcu semestru;

           umiejętności – oceny z prac praktycznych: program biblioterapeutyczny, konspekt zajęć biblioterapeutycznych, materiały biblioterapeutyczne - w trakcie semestru wystawiane na podstawie kryteriów

           zgodności z wymogami metodycznymi

ocena końcowa: ocena z konwersatoriów

Literatura podstawowa

1. Borecka I., Biblioterapia – formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2001.

2. Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum, Wałbrzych 2002.

3. Borecka I., Ippoldt L., Co czytać, aby łatwiej radzić sobie w życiu, czyli wprowadzenie do biblioterapii, Wrocław 1998.  

4. Borecka I., Wontorowska-Roter S., Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy, Wałbrzych 2003.

5. Chamera-Nowak A., Ippoldt L., Bajka jak lekarstwo. Zastosowanie bajkoterapii w terapii pedagogicznej. Warszawa 2015.  

6. Czerwińska M., Biblioterapia, (w:) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1: A-F, Warszawa 2003, s. 380-385.

7. Franaszczuk-Truszkowska M., Biblioterapia dla klas IV-VI szkoły podstawowej, Gdańsk 2006

8. Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia : rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011.

9. Szefler E., Przeciw przemocy w szkole. Literatura biblioterapeutyczna, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Borecka I., Z motylem w tle. O baśni w biblioterapii i terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2004. 
  2. Molicka M., Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań 2002.
  3. Szaga H., Bajki terapeutyczne, Kraków 2014.
  4. Wójtowicz M., Scenariusze zajęć biblioterapeutycznych nie tylko dla uczniów z dysleksją. Terapia, zabawa, nauka, Gdańsk 2010.
  5.  Czytelnictwo i biblioterapia w pedagogice specjalnej, red. E. Tomasik, Warszawa 1994.
  6. Jaszczyk A., Kochaniak B., "Czarodziejski pyłek", czyli Metafora i bajka we wspomaganiu rozwoju małego dziecka: przykładowe bajki o charakterze terapeutycznym z zakresu akceptacji i tolerancji drugiego człowieka oraz niwelowania lęków i obaw towarzyszących małym dzieciom, przykładowe scenariusze zajęć do wykorzystania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, Kraków 2006.
  7. Książki, które pomagają żyć. Rewalidacyjna i terapeutyczna funkcja książki w zakładach opieki zdrowotnej i społecznej, red. E.B. Zybert, Warszawa 2000.
  8. Łaba A., Zastosowanie biblioterapii w kształtowaniu zachowań przystosowawczych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, Lublin 2011.


 

 

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-11-2019 06:15)