SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne problemy socjologii edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne problemy socjologii edukacji
Kod przedmiotu 14.2-WP-PEDP-WPSE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Maria Zielińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Intencją prowadzącego jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy na temat wybranych zagadnień związanych z edukacją w kontekście najnowszych teorii socjologicznych i badań empirycznych. Problematyka prezentowana na wykładach obejmuje następujące obszary zagadnień: edukację szkolną, rówieśniczą, medialną, międzypokoleniową, obywatelską, polityczną, patriotyczną, a także zdrowotną i seksualną. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemami w szeroko rozumianej edukacji, wynikającymi ze związków edukacji z wiedzą oraz z innymi obszarami życia społecznego.

 

Wymagania wstępne

Wiedza z socjologii ogólnej, znajomość podstawowych pojęć socjologicznych

Zakres tematyczny

1.     Edukacja szkolna (selekcje szkolne, nierówności w edukacji, funkcjonowanie współczesnych systemów edukacyjnych, ukryte programy szkolne)

2.     Edukacja rówieśnicza i medialna (grupy rówieśnicze, komunikacja rówieśnicza, portale spolecznościowe)

3.     Edukacja międzypokoleniowa (przynależność pokoleniowa, tożsamość pokoleniowa, różnice pokoleniowe, transmisja międzypokoleniowa)

4.     Edukacja obywatelska, polityczna i patriotyczna

5.     Edukacja zdrowotna i seksualna

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, prezentacja w Power Point, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

pozytywna ocena z kolokwium

Literatura podstawowa

 

1. Kłoskowska A. (1987), Socjologia młodzieży: przegląd koncepcji, w: Kultura i Społeczeństwo, nr.2

2. Koseła K. (1999), Młodzież, hasło w Encyklopedii Socjologii, t.2. 252-259

3. Kwieciński Z. (1995), Socjopatologia edukacji, Olecko

4.  Meighan R. (1993), Socjologia edukacji, Toruń

5. Mikiewicz P. (2016), Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia, PWN, Warszawa

6. Tillmann K.J. (1996), Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, PWN, Warszawa

7. Szafraniec K. (2010), Młode pokolenie a nowy ustrój, IRWiR PAN, Warszawa

8. Szafraniec K. (2011), Młodzi 2011, wyd. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa

9. Zielińska M. (2010), Przynależność pokoleniowa jako explanandum zmian mentalności społecznej w okresie przeobrażeń systemowych

                                                                                            

Literatura uzupełniająca

1.    Bűhler Charlotte (1999), Bieg życia ludzkiego, PWN,Warszawa

2.    Fatyga B. (1999), Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Warszawa

3.    Fatyga B. (2002), Polska młodzież w okresie przemian, [w:] Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, [red.] M. Marody, Warszawa

4.    Inglehart R. ( 2005), Pojawienie się wartości postmaterialistycznych, w: Socjologia. Lektury, [red.] P. Sztompka, M. Kucia, Wyd. Znak, Kraków,  s.334-348

5.    Mach B. (2003), Pokolenie historycznej nadziei i codziennego ryzyka. Społeczne losy osiemnastolatków z roku 1989, Warszawa, ISP PAN

6.    Melosik Z. (2000), Młode pokolenie a przemiany kultury współczesnej,[w:] Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży, [red.] B. Idzikowski, E. Narkiewicz-Niedbalec, Zielona Góra

7.    Równość życiowych szans. Komunikat z badań (1999), CBOS BS/48/99

8.    Świda – Ziemba H.  (2000), Młodzież końca tysiąclecia. Obraz świata i bycia w świecie, Warszawa

9.    Wrzesień W. (2003), Jednostka-rodzina-pokolenie. Studium relacji międzypokoleniowych w rodzinie

10.  Zielińska M. (2000), Młodzież poza kulturą dominującą, [w:] Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży, [red.] B. Idzikowski, E. Narkiewicz-Niedbalec, Zielona Góra

11.  Zielińska M. ( 2004), Postawy wobec „starego” i „nowego” porządku społecznego jako wyznacznik tożsamości pokoleniowej, [w:] Władza, naród, tożsamość, red. K. Gorlach, M. Niezgoda, Z. Seręga, Wyd. UJ, Kraków

12.  Zielińska M. (2006), Ariergarda realnego socjalizmu. Społeczne biografie pokolenia stanu wojennego. Wyd. UZ, Zielona Góra

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-12-2019 09:30)