SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Współczesne problemy socjologii edukacji |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-PEDP-WPSE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Intencją prowadzącego jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy na temat wybranych zagadnień związanych z edukacją w kontekście najnowszych teorii socjologicznych i badań empirycznych. Problematyka prezentowana na wykładach obejmuje następujące obszary zagadnień: edukację szkolną, rówieśniczą, medialną, międzypokoleniową, obywatelską, polityczną, patriotyczną, a także zdrowotną i seksualną. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemami w szeroko rozumianej edukacji, wynikającymi ze związków edukacji z wiedzą oraz z innymi obszarami życia społecznego.
Wiedza z socjologii ogólnej, znajomość podstawowych pojęć socjologicznych
1. Edukacja szkolna (selekcje szkolne, nierówności w edukacji, funkcjonowanie współczesnych systemów edukacyjnych, ukryte programy szkolne)
2. Edukacja rówieśnicza i medialna (grupy rówieśnicze, komunikacja rówieśnicza, portale spolecznościowe)
3. Edukacja międzypokoleniowa (przynależność pokoleniowa, tożsamość pokoleniowa, różnice pokoleniowe, transmisja międzypokoleniowa)
4. Edukacja obywatelska, polityczna i patriotyczna
5. Edukacja zdrowotna i seksualna
Wykład konwencjonalny, prezentacja w Power Point, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
pozytywna ocena z kolokwium
1. Kłoskowska A. (1987), Socjologia młodzieży: przegląd koncepcji, w: Kultura i Społeczeństwo, nr.2
2. Koseła K. (1999), Młodzież, hasło w Encyklopedii Socjologii, t.2. 252-259
3. Kwieciński Z. (1995), Socjopatologia edukacji, Olecko
4. Meighan R. (1993), Socjologia edukacji, Toruń
5. Mikiewicz P. (2016), Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia, PWN, Warszawa
6. Tillmann K.J. (1996), Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, PWN, Warszawa
7. Szafraniec K. (2010), Młode pokolenie a nowy ustrój, IRWiR PAN, Warszawa
8. Szafraniec K. (2011), Młodzi 2011, wyd. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa
9. Zielińska M. (2010), Przynależność pokoleniowa jako explanandum zmian mentalności społecznej w okresie przeobrażeń systemowych
1. Bűhler Charlotte (1999), Bieg życia ludzkiego, PWN,Warszawa
2. Fatyga B. (1999), Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Warszawa
3. Fatyga B. (2002), Polska młodzież w okresie przemian, [w:] Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, [red.] M. Marody, Warszawa
4. Inglehart R. ( 2005), Pojawienie się wartości postmaterialistycznych, w: Socjologia. Lektury, [red.] P. Sztompka, M. Kucia, Wyd. Znak, Kraków, s.334-348
5. Mach B. (2003), Pokolenie historycznej nadziei i codziennego ryzyka. Społeczne losy osiemnastolatków z roku 1989, Warszawa, ISP PAN
6. Melosik Z. (2000), Młode pokolenie a przemiany kultury współczesnej,[w:] Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży, [red.] B. Idzikowski, E. Narkiewicz-Niedbalec, Zielona Góra
7. Równość życiowych szans. Komunikat z badań (1999), CBOS BS/48/99
8. Świda – Ziemba H. (2000), Młodzież końca tysiąclecia. Obraz świata i bycia w świecie, Warszawa
9. Wrzesień W. (2003), Jednostka-rodzina-pokolenie. Studium relacji międzypokoleniowych w rodzinie
10. Zielińska M. (2000), Młodzież poza kulturą dominującą, [w:] Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży, [red.] B. Idzikowski, E. Narkiewicz-Niedbalec, Zielona Góra
11. Zielińska M. ( 2004), Postawy wobec „starego” i „nowego” porządku społecznego jako wyznacznik tożsamości pokoleniowej, [w:] Władza, naród, tożsamość, red. K. Gorlach, M. Niezgoda, Z. Seręga, Wyd. UJ, Kraków
12. Zielińska M. (2006), Ariergarda realnego socjalizmu. Społeczne biografie pokolenia stanu wojennego. Wyd. UZ, Zielona Góra
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-12-2019 09:30)