SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fotografia w działaniach animacyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fotografia w działaniach animacyjnych
Kod przedmiotu 03.4-WP-PEDP- FoAn
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 60 4 36 2,4 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do posługiwania się technikami fotograficznymi  w działaniach animacyjnych. Wprowadzenie technik fotograficznych stanowiących podstawę do realizacji warsztatowych, pedagogicznych oraz realizacji projektów animacyjnych. Zwrócenie szczególnej uwagi na komunikacyjny aspekt obrazu fotograficznego, a także na możliwości realizacji projektów fotograficznych aktywizujących środowisko lokalne lub grupy środowiskowe.

Wymagania wstępne

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do posługiwania się technikami fotograficznymi  w działaniach animacyjnych. Wprowadzenie technik fotograficznych stanowiących podstawę do realizacji warsztatowych, pedagogicznych oraz realizacji projektów animacyjnych. Zwrócenie szczególnej uwagi na komunikacyjny aspekt obrazu fotograficznego, a także na możliwości realizacji projektów fotograficznych aktywizujących środowisko lokalne lub grupy środowiskowe.

Zakres tematyczny

Sztuka fotografii jako narzędzie w działaniu animacyjnym – specyfika, cele, znaczenie społeczne i jednostkowe. Fotografia jako działanie – przykłady możliwości realizacji oraz projektowanie działań (fotografia inscenizacyjna, fotografia natychmiastowa – polaroid, fotografia jako działanie, akcja). Techniki fotograficzne jako pretekst do działań warsztatowych (możliwości realizacji działań animacyjnych jednorazowych oraz cyklicznych) ze szczególnym uwzględnieniem pracy w różnych grupach i środowiskach społecznych. wyczulenie na indywidualne zdolności i predyspozycje uczestników zajęć warsztatowych/ Techniki fotograficzne w projektach animacyjnych. Techniki fotograficzne w projektach animacyjno-socjologicznych. Techniki fotograficzne w projektach animacyjno-etnograficznych. Możliwości wykorzystania nowych mediów powiązanych z fotografią w działaniach animacyjnych. Możliwości realizacji projektów fotograficznych, pozyskiwania i rozliczania funduszy. Przygotowanie projektu animacyjnego opartego na działaniach fotograficznych.

Metody kształcenia

Ćwiczenia oraz wykłady i prezentacje. Praca z grupą i w grupie nad realizacjami działań animacyjnych.

Praca indywidualna na d realizacją projektu animacyjnego opartego na działaniach fotograficznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratoria

  Realizacja zadania indywidualnego 50%. Realizacja zadania grupowego 50%.

Ocena końcowa

Ocena ostateczna jest oceną z laboratoriów.

Literatura podstawowa

  1. Barthes R., Światło obrazu, Kraków 2001.
  2. Dederko W., Warsztat techniczny artysty fotografa, Warszawa 1985.
  3. Soulages F., Estetyka fotografii: strata i zysk, Kraków 2007.

Literatura uzupełniająca

Frydryczak B., Estetyki oporu, Zielona Góra 1995.

Uwagi

Zajęcia prowadzone przy pomocy specjalistycznego, profesjonalnego sprzętu fotograficznego, oświetlenia studyjnego oraz w pomieszczeniach ciemniowych wyposażonych w sprzęt do wywoływania i obróbki materiałów fotograficznych.


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-11-2019 06:46)