SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Język migowy - kurs podstawowy |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-JMP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Laboratorium | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Nauka alfabetu daktylograficznego, liczebników głównych oraz znaków ideograficznych z zakresu kursu podstawowego.
Sprawność manualna obu rąk.
Wykłady
Wyjaśnienie znaków notacji graficznej stosowanej przy opisach graficznych znaków migowych. Zapis gestograficzny wzajemnego położenia rąk. Zapis gestograficzny układu palców każdej z rak. Zapis gestograficzny pozycji reki w przestrzeni. Zapis gestograficzny położenia rąk w stosunku do ciała. Zapis gestograficzny kierunku ruchu.
Laboratoria
Znaki daktylograficzne – alfabet palcowy, liczebniki główne i porządkowe. Znaki ideograficzne poziom elementarny – komunikacja codzienna, rodzina, czas, dom, pożywienie, praca, szkoła, lekarz, w urzędzie.
Wykłady – wykład tradycyjny.
Laboratoria – warsztaty, praca w grupach, praca w parach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratoria
Kolokwium, ocena z zaangażowania studenta podczas zajęć, obecność na zajęciach.
Wykłady
Egzamin (praca pisemna).
Ocena końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z laboratorium (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem pozytywnego zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z laboratorium oraz z egzaminu.
1. Hendzel L.K., Słownik polskiego języka migowego, Olsztyn 1992.
2. Kosiba O., Grenda P., Leksykon języka migowego, Bogatynia 2011.
3. Pietrzak W., Język migowy dla pedagogów, Warszawa 1992.
4. Prałat-Pyrzewicz I, Bajewska J., Język migowy w szkole i internacie, Warszawa 1994.
5. Szczepankowski B., Podstawy języka migowego, Warszawa 1994.
1. Szczepankowski B., Język migowy: pierwsza pomoc medyczna, Warszawa 1995.
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Kochan (ostatnia modyfikacja: 08-05-2019 06:24)