SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Stymulowanie rozwoju dziecka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Stymulowanie rozwoju dziecka
Kod przedmiotu 14.4-WP-PEDP-SRD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Kowalska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedmiot ma na celu rozszerzenie wiedzy teoretycznej i przygotowanie studentów do pracy diagnostycznej i terapeutycznej z dziećmi, a w szczególności zapoznanie z możliwościami stymulowania rozwoju dziecka oraz uświadomienie potrzeby uwzględniania w działaniach logopedy  podejścia holistycznego.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Rozwijające się dziecko – perspektywa interdyscyplinarna: kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa, rozwój dziecka w świetle wybranych koncepcji filozoficznych, psychologicznych i socjologicznych (koncepcje performacjonistyczne, natywistyczne, etologiczne, medyczne, poznawcze, ekologiczne i kulturalistyczne). Zagrożenia rozwoju dziecka. Wczesne symptomy rozwoju atypowego. Rodzina jako środowisko rozwoju dziecka. Grupy rówieśnicze jako środowisko rozwoju dziecka. Instytucje edukacyjne jako środowisko rozwoju dziecka. Możliwości i sposoby stymulowania rozwoju motorycznego, poznawczego, emocjonalno-społecznego i językowego dziecka w poszczególnych fazach rozwojowych. 

Metody kształcenia

dyskusja, praca w grupach, analiza przypadków, prezentacja, projekt

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z konwersatorium – podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, opracowanie w grupach programu ćwiczeń stymulujących rozwój dziecka w wybranych sferach, uzyskanie min. 50% punktów z testu.

Ocena z wykładu – podstawą zaliczenia jest test końcowy.

Ocenia końcowa - na ocenę z przedmiotu składa się ocena z konwersatorium (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z konwersatorium i egzaminu.

Literatura podstawowa

Cieszyńska J., Korendo M. (2015). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Kaja B.M. (red.) (2003), Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja. Psychokorekcja. t.V, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Matyjas B. (2008). Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Vasta R., Haiti M.M., Miller S.A. (1995). Psychologia dziecka, Warszawa: WSiP

Literatura uzupełniająca

Aries Ph. (2010). Historia dzieciństwa.  Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.

Brzezińska A., Jabłoński S., Marchew M. (2003). Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa, Poznań: Wydawnictwo Humaniora.

Crain W. (2014). Theories of Development. Concepts and Applications, Harlow: Pearson Education Limited.

Jacyno M,. Szulżycka A. (1999). Dzieciństwo. Doświadczenie bez świata, Warszawa: Oficyna Naukowa

Łaciak B. (red.) (2011).  Nowe społeczne wymiary dzieciństwa, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 11:42)