SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Stymulowanie rozwoju dziecka |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PEDP-SRD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Konwersatorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot ma na celu rozszerzenie wiedzy teoretycznej i przygotowanie studentów do pracy diagnostycznej i terapeutycznej z dziećmi, a w szczególności zapoznanie z możliwościami stymulowania rozwoju dziecka oraz uświadomienie potrzeby uwzględniania w działaniach logopedy podejścia holistycznego.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej.
Rozwijające się dziecko – perspektywa interdyscyplinarna: kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa, rozwój dziecka w świetle wybranych koncepcji filozoficznych, psychologicznych i socjologicznych (koncepcje performacjonistyczne, natywistyczne, etologiczne, medyczne, poznawcze, ekologiczne i kulturalistyczne). Zagrożenia rozwoju dziecka. Wczesne symptomy rozwoju atypowego. Rodzina jako środowisko rozwoju dziecka. Grupy rówieśnicze jako środowisko rozwoju dziecka. Instytucje edukacyjne jako środowisko rozwoju dziecka. Możliwości i sposoby stymulowania rozwoju motorycznego, poznawczego, emocjonalno-społecznego i językowego dziecka w poszczególnych fazach rozwojowych.
dyskusja, praca w grupach, analiza przypadków, prezentacja, projekt
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena z konwersatorium – podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, opracowanie w grupach programu ćwiczeń stymulujących rozwój dziecka w wybranych sferach, uzyskanie min. 50% punktów z testu.
Ocena z wykładu – podstawą zaliczenia jest test końcowy.
Ocenia końcowa - na ocenę z przedmiotu składa się ocena z konwersatorium (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z konwersatorium i egzaminu.
Cieszyńska J., Korendo M. (2015). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Kaja B.M. (red.) (2003), Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja. Psychokorekcja. t.V, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
Matyjas B. (2008). Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Vasta R., Haiti M.M., Miller S.A. (1995). Psychologia dziecka, Warszawa: WSiP
Aries Ph. (2010). Historia dzieciństwa. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Brzezińska A., Jabłoński S., Marchew M. (2003). Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa, Poznań: Wydawnictwo Humaniora.
Crain W. (2014). Theories of Development. Concepts and Applications, Harlow: Pearson Education Limited.
Jacyno M,. Szulżycka A. (1999). Dzieciństwo. Doświadczenie bez świata, Warszawa: Oficyna Naukowa
Łaciak B. (red.) (2011). Nowe społeczne wymiary dzieciństwa, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 11:42)