Ukazanie wspólnych i swoistych cech dzieci z różnymi niepełnosprawnościami w porównaniu z pełnosprawnymi. Omówienie sytuacji szkolnej dzieci z różnymi ograniczeniami sprawności. Omówienie wybranych metod pod kątem ich wykorzystania w pracy z dziećmi z ograniczeniami sprawnymi. Uwrażliwienie studentów na problemy dzieci z niepełnosprawnością oraz ich rodzin w środowisku szkolnym i lokalnym, a także możliwości oferowania im wsparcia.
Wymagania wstępne
Znajomość problematyki celów, zasad, metod z zakresu teoretycznych podstaw wychowania, dydaktyki ogólnej.
Zakres tematyczny
Wykłady
Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. Klasyfikacja dzieci/uczniów z niepełnosprawnością. 2) Ścieżki kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w Polsce: specjalna, integracyjna, włączająca. 3) Założenia edukacji integracyjnej i włączającej. 4) Bariery w zakresie psychospołecznego funkcjonowania dzieci z wybranymi rodzajami niepełnosprawności w roli ucznia i kolegi. 5) Wspomaganie rodziców wychowujących dziecko z niepełnosprawnością w szkole i środowisku lokalnym.
Laboratoria
Charakterystyka wspólnych i swoistych właściwości dzieci z niepełnosprawnością w porównaniu z pełnosprawnymi. 2) Wspieranie procesu społecznej integracji dzieci z niepełnosprawnością oraz ich funkcjonowania w sytuacjach szkolnych. 3) Wybrane metody pracy z dziećmi z niepełnosprawnością: a) metoda ruchu rozwijającego W. Sherborn; b) metody relaksacyjne: technika relaksacji według Jacobsona, według Winterberga, według Polender; c) metoda P. Dennisona; d) metoda dobrego startu; e) uczenie się we współpracy; f) metoda żywiołów, g) pedagogika zabawy. 4) Komunikacja alternatywna i wspomagająca dla dzieci z niepełnosprawnością przejawiającymi trudności komunikacyjne.
Laboratoria – metoda projektu, praca w grupach, metoda ćwiczeń.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład
Test sprawdzający wiedzę z wykładów na zaliczenie (zal.). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% punktów przewidzianych testem.
Laboratoria
Zaliczenie laboratorium: (1) realizacja projektu zaliczeniowego, tj. zreferowanie założeń wybranej metody, przygotowanie odpowiednich środków dydaktycznych oraz przeprowadzenie zajęć praktycznych (praca w grupie). Kryteria oceny (2-5): a) rzetelność analizy problematyki, b) komunikatywność przekazu, c) środki dydaktyczne, c) atrakcyjność zajęć praktycznych d) poprawność metodyczna. Ocena za projekt stanowi średnią arytmetyczną ocen cząstkowych; (2) Kolokwium z treści zajęć. Kryteria oceny: ocena niedostateczna (do-60)%, dostateczna (61-75%), dobra (76-85%), bardzo dobra (86-100%).
Ocena końcowa
Ocena końcowa: uzyskanie zaliczenia z wykładu oraz średnia arytmetyczna ocen uzyskanych na laboratoriach.
Literatura podstawowa
Dykcik W., Szychowiak B., red., Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej: przewodnik metodyczny, Poznań 2001
Kowalik S., red., Psychologia ucznia i nauczyciela: podręcznik akademicki, Warszawa 2011.
Lipińska-Lokś J., Zmiany stosunków między dziećmi pełnosprawnymi i dziećmi z niepełnosprawnością w klasach integracyjnych, Zielona Góra 2011.
Maciarz A., red., Z teorii i badań społecznej integracji, Kraków 1999.
Obuchowska I., red., Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa 1995.
Skotnicka B., Przygotowanie szkoły wiejskiej do edukacji inkluzyjnej na przykładzie szkół powiatu bydgoskiego, Bydgoszcz 2019.
Literatura uzupełniająca
Bąbka J., Zachowania kooperacyjne w sytuacjach zadaniowych u młodzieży w okresie wczesnej adolescencji. Analiza porównawcza młodzieży pełnosprawnej i z różnymi ograniczeniami sprawności, Zielona Góra 2012.
Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1992.
Doroszewska J., Pedagogika specjalna, Wrocław-Warszawa 1989.
Dzionek E, Gmosińska M., Kościelniak A., Szwajkajzer M., Kinezjologia edukacyjna, Kraków 2010.
Grycman M., Kaczmarek B.B., Podręczny słownik terminów AAC, Kraków 2014.
Lovaas O.I., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, Warszawa 1993.
Tomkiewicz-Bętkowska A., Krztoń A., ABC pedagoga specjalnego, Kraków 2008.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-11-2019 16:30)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.