SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza pedagogiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza pedagogiczna
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-DP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i poprawnego przeprowadzania badań służących diagnozie pedagogicznej.

Ma specjalistyczną wiedzę w zakresie wybranej specjalności. Zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny; klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne.

Zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności;

Potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów.

Jest gotów rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska;
Jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej; rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;

Wymagania wstępne

Wstęp do pedagogiki, teoretyczne podstawy wychowania, niedostosowanie społeczne, pedagogika rodziny, pedagogika opiekuńcza, psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia, psychologia ogólna, wprowadzenie do psychologii, problemy opieki i wychowania w instytucjach, metodyka pracy z rodziną.

Zakres tematyczny

Wykłady

Poznawcze podstawy diagnozy. Definicje diagnozy, przedmiot diagnozy, źródła poznania diagnostycznego. Typy diagnoz, etapy diagnozy, diagnoza pełna i niepełna. Szczegółowe aspekty diagnozy pedagogicznej. Specyfika diagnozy pedagogicznej na tle innych diagnoz, etapy diagnozy pedagogicznej i jej funkcje. Etyczne aspekty diagnozy pedagogicznej. Kontakt diagnostyczny. Cechy kontaktu diagnostycznego. Podstawowe wskaźniki prawidłowego i pozornego kontaktu diagnostycznego. Techniki nawiązywania i podtrzymywania kontaktu diagnostycznego. Opór w kontakcie diagnostycznym i sposoby przezwyciężania go.

Ćwiczenia

Systematyka rodzajów cech diagnozowanych przedmiotów. Znaczenie cech dla stawianych diagnoz.

Podstawowe środowiska opiekuńcze i wychowawcze oraz ich charakterystyka. Diagnoza sytuacji dziecka w rodzinie. Diagnoza sytuacji opiekuńczo-wychowawczej dziecka w rodzinie. Diagnoza potrzeb dziecka i poziomu ich zaspokojenia w rodzinie. Diagnoza przypadków przemocy wobec dziecka w rodzinie. Diagnoza sytuacji dziecka w szkole. Diagnoza gotowości szkolnej dziecka. Diagnoza sytuacji społecznej w klasie szkolnej. Diagnoza zachowania się dziecka w szkole. Wzory narzędzi diagnostycznych. Diagnoza pedagogiczna dziecka i instytucji pozarodzinnych i pozaszkolnych.

Ma specjalistyczną wiedzę w zakresie wybranej specjalności. Zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny; klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne.

Zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności;

Potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów.

Jest gotów rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska;
Jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej; rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny i dialogowy, prezentacja multimedialna.

Ćwiczenia – dyskusja, pokaz, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, inscenizacja, praca indywidualna, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Zaliczenie wykładów: egzamin z progami punktowymi z wykładów.

Ćwiczenia

Zaliczenie z ćwiczeń:  ocena zostanie wystawiona na podstawie pracy studenta na zajęciach (aktywność), realizacji prac zaliczeniowych oraz kolokwium.

Ocena końcowa

Ocena końcowa:  jest to średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i egzaminu z wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN 978-83-01-19043-9.
  2. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2012.
  3. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2004.
  4. Skałbania B. Diagnostyka pedagogiczna, Kraków 2013.
  5. Tomaszewska, A. (2011). Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii. Szczecin: Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum, Dostęp: 27.04.2019: file:///C:/Users/uz/Downloads/Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii.pdf
  6. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Literatura uzupełniająca

  1. Badura J., Lepalczyk I., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987.
  2. Konarzewski S., Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
  3. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, Gdańsk 1998.
  4. Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków: OW Impuls.
  5. Skulicz D., Diagnozowanie pedagogiczne, [w:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków 1998.
  6. Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania. Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls.
  7. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-11-2019 14:18)