SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka czasu wolnego |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDP-MCW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ukazanie potrzeb i możliwości pracy opiekuńczo - wychowawczej w sferze czasu wolnego ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży. Celem zajęć jest przekazanie wiedzy z zakresu wychowania do czasu wolnego, kształtowania postaw i wzorów pozytywnego spędzania czasu wolnego, skuteczne oddziaływanie dydaktyczno-wychowawcze w zakresie przygotowania i organizacji różnych form spędzania czasu wolnego oraz z zakresu animacji czasu wolnego.
Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania dziecka, społeczeństwa, rozwoju człowieka, negatywnych i pozytywnych zachowaniach wolnoczasowych.
Opiekun – wychowawca, nauczyciel – wychowawca kreatorem czasu wolnego dziecka. Motywacje i postawy wobec czasu wolnego. Rodzaje aktywności w wolnym czasie, wymiana pomysłów. Opracowanie scenariuszy zajęć wolnoczasowych, także podczas wyjazdów z dziećmi i młodzieżą. Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego (przemoc, agresja, subkultury, sekty, blokowiska, samotność w sieci. Negatywne konsekwencje uzależnień od technologii informacyjnych (telewizja, komputery i gry komputerowe, Internet. Zagrożenia cyberprzestrzeni – zagrożenia zdrowotne, psychiczne, moralne, społeczne itd. Korzystanie z instytucji kulturalnych jako współczesnej formy pożytecznego zagospodarowania wolnego czasu. Wykonanie projektu zespołowego dotyczącego zajęć wolnoczasowych.
Metoda burzy mózgów, techniki aktywizujące, metoda projektowa, dyskusja, praca w małych grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia laboratorium jest: ocena samodzielnie przygotowanych scenariuszy zajęć w wybranej grupie wiekowej dotyczących czasu wolnego (kryteria oceny: formułowanie adekwatnych celów zajęć, dobór odpowiednich do tematu metod i form pracy, innowacyjność, twórczość) – 50% oceny; ocena aktywnego udziału w zajęciach tj. poziomu wiedzy z zakresu metodyki form opieki i wychowania małego dziecka, umiejętności i kompetencji jej realizowania (50% oceny).
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z laboratoriów.
Zmodyfikowane przez dr Krzysztof Zajdel (ostatnia modyfikacja: 08-11-2019 09:22)