Przygotowanie studentów do samodzielnej pracy w ramach seminarium dyplomowego. Przygotowanie do dokonywania wyboru literatury przedmiotu, pracy ze źródłami i literaturą naukową. Przygotowanie do redagowania tekstów naukowych.
Wymagania wstępne
Brak.
Zakres tematyczny
Inspiracje dotyczące wyboru tematu opracowania i przedmiotu badań w obszarze pedagogiki i wybranej specjalności.
Teoretyczne uzasadnianie problemów badawczych.
Znaczenie osobistych zainteresowań poznawczych, doświadczeń życiowych i wcześniejszych obserwacji w ustalaniu tematyki badań.
Problemy praktyczne i problemy naukowe. Temat opracowania vs problemy badawcze. Błędy w formułowaniu problemów badawczych.
Przegląd źródeł i literatury naukowej w odniesieniu do wybranej tematyki badań, ocena przydatności źródeł i ich selekcja.
Analiza wyników badań dostępnych w piśmiennictwie naukowym w odniesieniu do przyjętego tematu badań i problemów badawczych.
Kwerendy, ich rodzaje i możliwości wykorzystania w pracy naukowej.
Język i styl pracy naukowej. Praca z tekstem naukowym, redagowanie i układ tekstu. Rodzaje przypisów i ich stosowanie.
Struktura opracowania. Przygotowanie planu pracy.
Etyka w pracy naukowej. Plagiat jako przejaw nieuczciwości.
Metody kształcenia
Wykład problemowy, dyskusja, metoda grupowa, praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym, metoda projektów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Ocenie podlega praca pisemna, udział studenta w dyskusji, forma wypowiedzi ustnej.
Szczegółowe warunki oceny ustala prowadzący proseminarium na pierwszych zajęciach.
Literatura podstawowa
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
Logopedia: pytania i odpowiedzi, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 2003.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
Literatura przedmiotu związana z wybraną tematyką
Literatura uzupełniająca
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.
Frankfort-Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 29-04-2019 10:08)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.